» آرشیو » محمدعلی بخرد: از مسئولین خواستم هرکسی قصد سنگ اندازی و مخالفت دارد، استعفایش را بنویسد
آرشیو - شهرستان
کد خبر:3525 | ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۴

محمدعلی بخرد: از مسئولین خواستم هرکسی قصد سنگ اندازی و مخالفت دارد، استعفایش را بنویسد

پرتو جنوب

محمدعلی بخرد، فرماندار فرمانداری ویژه شهرستان کازرون، گفت: مسئولین می بایست تفکر سیاسی را کنار بگذارند و توسعه و پیشرفت شهرستان را اساس کار قرار دهند. در جلسه ای با مسئولین شهرستان، از مسئولین خواستم هرکسی می خواهد سنگ اندازی و مخالفت کند، استعفایش را بنویسد و جلسه را ترک کند.

فرماندار ویژه شهرستان کازرون طی گفت و گویی اختصاصی با پایگاه خبری پرتو جنوب که در دفتر ایشان انجام شد، با رویی گشاده و در نهایت تواضع و صبر و حوصله، به پرسشهایی درخصوص مسایل مختلف شهرستان پاسخ گفت.

محمدعلی بخرد، یکی از معدود مسئولینی است که علاوه بر عملگرایی و پرهیز از شعار، همیشه پاسخگوی رسانه هاست و در اتاق وی به روی مراجعین باز است. گفت و گوی دوستانه و مفصل پرتو جنوب با ایشان از نظر شما می گذرد:

چرا با وجود گذشت حدود ۴ سال از اختصاص فرمانداری ویژه به شهرستان کازرون، مدیران شهرستانی هیچ استقلال و اختیاری جهت انجام امور ندارند و تمامی موارد در مرکز استان انجام می شود؟
این مسأله برای ما نیز موجب صرف وقت و هزینه بسیاری است که تمامی امور شهرستان باید در مرکز استان صورت گیرد و در بحث اختیارات هیچ استقلالی جهت مدیران شهرستان وجود ندارد.
البته این مورد برای تمامی فرمانداری های ویژه صادق است و تنها فرمانداری ویژه ای که در کشور، اختیارات ویژه دارد فرمانداری ویژه آبادان است.

 

آیا محدوده شهرستان تعیین تکلیف شده است؟ چرا تابلوهای مشخص کننده حد و مرز شهرستان نصب نمی شود؟
محدوده و مرزهای طبیعی و جغرافیایی شهرستان کاملا مشخص است. شهرستان کازرون با شهرستان های شیراز، برازجان، فراشبند و کوهچنار هم مرز است و تمامی مرزبندی ها مشخص شده است.
البته عدم وجود تابلو، گلایه به حقی است و باید درخصوص نصب تابلو اقدام شود. همچنین از میراث فرهنگی انتظار می رود درخصوص نصب تابلوهای راهنمای اماکن گردشگری و تاریخی شهرستان اقدام نماید.

 

مسئولیت بهسازی ورودی های شهر به عهده کدام سازمان است و چرا اقدامات اساسی در این خصوص صورت نمی گیرد؟
محدوده خدمات بهسازی و فنی سازی معابر در شهر به عهده شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی و خارج از محدوده شهر و جاده ها بر عهده راهداری و پلیس راه می باشد که این محدوده ها کاملا مشخص و تفکیک شده است.
البته در برخی موارد، این سازمان ها می توانند با هم توافق کنند که خارج از محدوده یکدیگر را نیز پوشش دهند. بر همین اساس، اداره راهداری توافقی با شهرداری داشته جهت ارایه طرح های بهسازی معابر برون شهری شامل پیاده روها، صدور پروانه ساختمان، صدور پایان کار ابنیه در قالب طرح ساماندهی برای مناطق خارج از محدوده شهر که به نوعی آینده نگری درخصوص گسترش محدوده شهر در آینده می باشد.
شرح وظایف و محدوده برای هر سازمانی مشخص است و در هر موردی که کم کاری صورت گرفته، سازمان مربوطه باید پاسخگو باشد.

 

با توجه به افزایش چشمگیر تعداد اتباع خارجی در شهر و شهرستان، مسایل و مشکلات مختلفی از لحاظ بهداشتی و امنیتی به وجود آمده، همچنین بعضا شاهدیم که به انجام مشاغلی خلاف قانون مبادرت می ورزند. آیا درخصوص ساماندهی این افراد تمهیداتی اندیشیده شده است؟
در بحث مهاجرین خارجی که هم از لحاظ فرهنگی و هم از نظر اقتصادی و امنیتی معضلاتی را برای شهرستان به همراه دارد، چند شهرستان در استان فارس به صورت ممنوعه است، یعنی افاغنه چه مجاز و چه غیرمجاز در آنجا حق سکونت ندارند. تصمیم گیری در این مقوله با معاونت امور اتباع استانداری است.
سازمان ملل و امور مهاجرین و پناهندگان، کمک هایی در قالب کمپ های اسکان مهاجرین انجام می دهند، ولی در شهرستان کازرون چنین امکاناتی نیست، لذا این کمکها نیز صورت نمی گیرد.
حاشیه نشینی ها، جزو معضلات امنیتی و فرهنگی ماست و اقداماتی در راستای ساماندهی افاغنه در شهرستان انجام داده ایم، از جمله اینکه هماهنگی هایی با اتاق اصناف شهرستان انجام شده تا فعالیت اتباع خارجی در بخش جمع آوری ضایعات و تفکیک زباله مستلزم معرفی فردی به عنوان مباشر ایرانی به اتاق اصناف و اخذ پروانه باشد.
تمامی اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز شناسایی و صورت برداری شده اند و جهت ساماندهی آنان، جلساتی با اداره کل اتباع بیگانه داشته ایم.
البته لازم به ذکر است که تعدادی از منازل سطح شهر نیز توسط هموطنان بلوچ اجاره شده و به مشاغلی شبیه افاغنه اشتغال دارند که شهروندان بعضا آنان را با افاغنه اشتباه می گیرند و تمامی آنان نیز شناسایی و احصا شده اند.

 

علیرغم افتتاح رسمی تصفیه خانه فاضلاب، این پروژه فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود در حال خدمات رسانی است و فقط برخی از نقاط شهر را پوشش می دهد. در این خصوص چه توضیحی دارید؟
در یک مقطع زمانی خاص، بانک جهانی به مسأله تصفیه خانه های فاضلاب ورود کرد و در همان زمان چند طرح در استان فارس با متوسط تسهیلات بانک جهانی به سرعت مورد مطالعه، اجرا و بهره برداری قرار گرفت.
تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کازرون در سال ۷۲ کلید خورد و طرح مطالعاتی خطوط جمع آوری فاضلاب شهرستان در سال ۷۴ انجام شد و فقط دربرخی از مناطق محدوده شهر این مطالعه صورت پذیرفت. در حال حاضر از طریق ماده ۵۶، فرهنگ شهر و دارالسلام به عنوان بافت محروم و مناطقی که باید طرح فاضلاب شهری در آنها انجام شود، در ردیف مطالعه قرار گرفت و به مطالعه قبلی الحاق شد.
تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کازرون ظرفیت ۱۸ هزار مشترک را دارد و فضاهای خالی آن برای توسعه شبکه در نظر گرفته شده است، بنابراین نیاز به افزایش لاگن برای الحاق مناطق جدید ندارد.
تاکنون مطالعات شبکه فاضلاب و تصفیه خانه در محدوده شهر کازرون انجام شده، خط های اصلی کشیده شده و خط های فرعی نیز در برخی از مناطق کشیده شده است ولی این مطالعه بر مبنای محدوده شهری سال ۷۲ صورت گرفته و با توجه به گذشت ۳۰ سال از آن زمان، نیاز به مطالعه و طراحی جدید است.


در حال حاضر تصفیه خانه با سه هزار و ۶۰۰ مشترک، روزانه ۲ هزار مترمکعب پساب تولید می کنند و براساس استاندارد طراحی شده، برای آبیاری گیاهان ساقه بلند از آن استفاده می شود ولی برای سایر کشاورزی ها نیاز به فاز تصفیه دیگری است.
تصفیه خانه، یک کارخانه دایمی تولید آب برای کشاورزی و صنعت است و آنچه مهم است اینکه باید از این پساب تولیدی، استفاده کنیم. مشتری اصلی این پساب در شهرستان، نیروگاه سیکل ترکیبی است و جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است. در صورت فروش پساب تصفیه خانه به نیروگاه سیکل ترکیبی، ۲ حلقه چاه آب عمیق که در حال حاضر مورد استفاده نیروگاه است در اختیار آبفای شهرستان قرار خواهد گرفت.
البته نیروگاه، تنها مشتری این پساب نیست و امید است با احصای شرایطی از جمله ایجاد تصفیه ثانویه جهت کاهش میزان آلایندگی پساب تولیدی تصفیه خانه فاضلاب، امکان انتقال آب پایدار کشاورزی به مناطق حاشیه دریاچه پریشان فراهم شود و تعطیلی چاه های آن منطقه برای کمک به احیای دریاچه پریشان را در پی داشته باشد.
همچنین در صورت انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب به دشت کمارج، به عنوان تنها دشتی که می تواند در مسیر شیراز- بوشهر کشاورزی صنعتی و صنایع را پوشش دهد، می توانیم تحول عظیمی در این منطقه ایجاد کنیم، به همین منظور درخواست طراحی داکتی در پروژه تونل محرم جهت انتقال پساب به کمارج داده ایم.
اگر کشاورزی، صنعت و شهرکهای صنعتی را با پساب تصفیه خانه تغذیه کنیم، نیازی به استفاده از چاه های آب زیرزمینی نخواهد بود.
آنچه باید در نظر داشته باشیم اینکه با فروش پساب، درآمدزایی جهت هزینه کرد برای توسعه تصفیه خانه ایجاد کنیم.

شهرک صنعتی شهید مصلحیان با مشکلاتی از جمله کمبود امکانات توزیع برق روبروست و از آنجا که اختیارات مدیر شهرکها و نواحی صنعتی شهرستان کازرون محدود می باشد، صنعتگران این منطقه برای پیگیری مسایل واحدهای خویش مجبور به مراجعات مکرر به مرکز استان هستند و این دست مسایل، موجبات دلسردی تولید کنندگان و صنعتگران را فراهم نموده است. در این خصوص چه راهکاری اتخاذ شده است؟
برای تأمین برق مورد نیاز شهرک صنعتی، قرار است از پست دریس یک خط گرم به این منظور اختصاص داده شود که در حال حاضر اعتبار آن مصوب شده و برای بار دوم به مناقصه گذاشته شده است و به محض مشخص شدن پیمانکار، روند اجرایی آن آغاز خواهد شد.
ناحیه صنعتی شهید مصلحیان با همین ظرفیت فعلی طراحی شده و از آنجا که جهت گسترده شدن به توسعه امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، تصفیه خانه فاضلاب و… نیاز دارد، به دنبال ایجاد شهرک صنعتی دوم در شهرستان کازرون هستیم. مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده و در نظر داریم تمامی زیرساختهای لازم را از همان ابتدای امر لحاظ کنیم.
متأسفانه تمامی امور شهرستان در مرکز استان صورت می گیرد و مدیران شهرستان استقلال عمل ندارند. در این مورد با مدیریت شهرکهای صنعتی استان فارس نیز گفت و گویی داشته ایم که مدیریت شهرکهای شهرستان مستقل عمل کند و تمامی خدمات لازم در شهرستان صورت گیرد و نیازی به مراجعه به مرکز استان نباشد. یا نماینده و سازمان مسئولی در شهرستان مشخص شود تا تمامی امور شهرکها و نواحی صنعتی را انجام دهد.

 

یک سال از افتتاح بیمارستان امام علی(ع) می گذرد ولی هنوز در حد و اندازه یک بیمارستان به شهروندان خدمات نمی دهد. تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان نیز موجب آلودگی منطقه شده و سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به بیمارستان اخطار داده است. دانشگاه آزاد به عنوان صاحب این پروژه، مدعی است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز هنوز این بیمارستان را تحویل نگرفته و براساس قرارداد منعقده، با توجه به گذشت یک سال از قرارداد، می تواند بیمارستان را از علوم پزشکی شیراز بازپس بگیرد. در این خصوص چه توضیحی دارید؟
از آنجا که دانشگاه آزاد، توان اداره کردن و راه اندازی بیمارستان را نداشت، به ناچار طی توافقی ۱۰ ساله آن را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گذاشت تا در ازای آن خدماتی به دانشگاه آزاد بدهد و دانشجویان دانشگاه آزاد نیز در آن آموزش ببینند.
در حال حاضر پروانه بهره برداری به نام دانشگاه علوم پزشکی صادر شده، ولی هنوز درخصوص مواردی به توافق نرسیده اند که به زودی در این موارد نیز تصمیم گیری و توافق نهایی انجام خواهد شد و بیمارستان با تمام ظرفیت مشغول خدمات دهی می شود.
بخش هایی از بیمارستان امام علی(ع) راه اندازی شده، جراحی های کم خطر نیز در این بیمارستان انجام می شود، ولی به دلیل عدم تأمین دستگاه های مورد نیاز توسط علوم پزشکی شیراز، هنوز بخش پاراکلینیکی به طور کامل راه اندازی نشده است.
انتظار داریم مدیران شهرستان، ایرادات موجود را برطرف کنند تا هرچه سریعتر مسایل باقی مانده میان دانشگاه آزاد کازرون و دانشگاه علوم پزشکی شیراز حل شود.

بخش MRI بیمارستان ولی عصر(عج) تعطیل شده و این امر موجب سرگردانی بیماران شده است. بفرمایید دلیل این تعطیلی چیست؟
مدت زمان قرارداد ده ساله MRI شهرستان به اتمام رسیده و پزشک صاحب دستگاه MRI که تاکنون مطابق قرارداد، با تعرفه دولتی مشغول خدمات رسانی بوده است در حال حاضر درخواست فعالیت به صورت خصوصی دارد که هنوز با آن موافقت نشده است. همچنین این امکان برای دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که دستگاه را خریداری و مجددا به فعالیت ادامه دهد که در این خصوص نیز هنوز تصمیم گیری نشده است.
لازم به ذکر است که دستگاه MRI سهم دولتی بیمارستان به زودی راه اندازی خواهد شد.

 

چرا با وجود نیاز مبرم شهروندان به امکانات بهداشتی و درمانی و کمبود مشهود این اماکن، بخش خصوصی در پروژه های درمانی شهرستان کازرون جایی ندارد؟
مردم در حوزه علوم پزشکی نیاز به خدمات دارند و می بایست برای شهرستان، انواع خدمات بهداشتی و درمانی ایجاد شود. اگر دولت توان اجرای کامل این طرح ها را ندارد باید از بخش خصوصی کمک گرفت.
سؤال من این است که چرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای صدور مجوزهای بخش خصوصی در شهرستان ها محدودیت زیادی قایل می شود در حالی که در شیراز هیچ محدودیتی برای صدور این مجوزها نیست و انواع و اقسام خدمات بهداشتی و درمانی توسط بخش های دولتی، غیر دولتی، خیریه و خصوصی انجام می شود.
متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اسم ارایه خدمات دولتی به مردم، برای ایجاد درمانگاه ها و مراکز جراحی خصوصی در شهرستان ها محدودیت ایجاد می کند، در حالی که اگر استان را قطب بندی کنند و به جای متمرکز کردن تمامی خدمات در مرکز استان، در مناطق مختلف استان اجازه ارایه خدمات پیشرفته در بخش خصوصی را بدهند، پزشکان و متخصصان نیز به سکونت در شهرستان ها راغب می شوند.
باید سیاست های بهداشتی – درمانی را به گونه ای طراحی کنیم که تمامی راه ها به مرکز استان ختم نشود. در این خصوص، شهرستان هایی مانند فسا، جهرم و گراش که دانشگاه علوم پزشکی دارند، می توانند رأسا تصمیم گیری کنند.

چه اقدامی درخصوص استقلال بخش بهداشت ودرمان شهرستان و تحقق دانشگاه علوم پزشکی شهرستان کازرون صورت گرفته است؟
برای ایجاد دانشگاه علوم پزشکی، باید از دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان و شورای گسترش علوم، مجوزهای لازم اخذ شود و با انتقال بخشی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به شهرستان، آموزشکده بهداشتی –درمانی را در شهرستان راه اندازی کرد و سپس با ارتقای آن به دانشکده خاص، گام هایی در جهت تحقق دانشگاه علوم پزشکی شهرستان برداشت.
در این خصوص، مکاتباتی با شورای گسترش علوم انجام شده و در حال پیگیری اخذ مجوز از علوم پزشکی شیراز هستیم. اقدامات اولیه و بارگذاری مجوزها انجام شده و امیدواریم با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان کازرون، به زودی زیرساخت های لازم فراهم شود و شاهد راه اندازی آموزشکده در کازرون باشیم.
اخذ امتیاز دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان ها، مبتنی بر جمعیت تحت پوشش منطقه ای است و تلاش نماینده شهرستان ها در این خصوص بسیار تأثیرگذار است.
برای مثال مردم شهرستان گراش زیرساخت ها را فراهم کردند و نماینده فعالی به مجلس فرستادند که توانست امتیاز دانشگاه علوم پزشکی را برای این شهرستان اخذ کند.

براساس تفاهم نامه ای میان دانشگاه آزاد، اداره ورزش و جوانان و باشگاه هندبال شهید شاملی، سالن هندبال در ازای هزینه کرد جهت بازسازی و تجهیز به مدت ۵ سال دراختیار باشگاه هندبال شهید شاملی قرار گرفته، ولی با وجود ایفای تعهد از سوی باشگاه، هنوز اداره ورزش و جوانان شهرستان حاضر به امضای قرارداد واگذاری نشده است. چه راهکاری در این رابطه پیشنهاد می دهید؟
نگهداری از فضاهای ورزشی، هزینه بسیار زیادی دارد و بهتر آن است که با واگذاری این اماکن به هیأتها و تیم های ورزشی، مسئولیت نگهداری سالن های ورزشی را به عهده بخش خصوصی بگذاریم. بنابراین تلاش می کنیم در جلسه ای با مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس، موافقت لازم دراین زمینه را اخذ نماییم.
اگر مسئولین ارشد شهرستان شامل امام جمعه، نماینده مجلس و فرماندار، در هر موردی به توافق برسند، اخذ موافقت در مرکز استان بسیار آسانتر خواهد بود.

 

مطابق قانون، بخشی از درآمد شهرداری ها از عوارض و مالیات مؤسسات آلاینده تأمین می شود. چرا در شهرستان کازرون این امر هنوز محقق نشده است؟
در شهرستان کازرون صنعت بزرگی نداریم، اما در عین حال این مسأله را پیگیری کردیم و متوجه شدیم در سالهای گذشته مسئولیت اجتماعی نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون، خارج از شهرستان هزینه شده و به جد درصدد مطالبه آن هستیم.
از تمامی صنایع کوچک و بزرگ شهرستان هم درخواست داریم مسئولیت اجتماعی خود را در شهرستان و منطقه خود انجام دهند و آن را مستند کنند.

 

متأسفانه در شهرستان، شاهد عدم پاسخگویی برخی مسئولان به رسانه ها هستیم. آیا درخصوص همکاری با رسانه ها برنامه ای در دستور کار دارید؟
مسئولین باید این مسأله را مد نظر داشته باشند که در حیطه مسئولیتشان در یک اتاق شیشه ای نشسته اند و هر کاری انجام می دهند باید مردم را در جریان قرار دهند. از آنجا که ارتباط مستقیم با تمامی مردم برای مسئولین امکان پذیر نیست، لذا رسانه قرار است آیینه ای باشد که نقش مسئولین را به مردم نشان می دهد.
اگر قرار است مسئولی کاری انجام دهد و نتیجه آن را به مردم اطلاع رسانی کند، باید از ابتدا رسانه را همراه خود داشته باشد.
از رسانه ها نیز انتظار داریم مجوز قانونی و مشروعیت فعالیت داشته باشند، همانطور که هیچگاه رسانه های غیررسمی را به رسمیت نشناخته ایم و با آنها همکاری نداشته ایم.
اگر مسئولی از پاسخگویی به رسانه ها فرار می کند نشانگر آن است که جایی از کارش می لنگد، یا نمی تواند پاسخ قانونی و توجیه درستی برای اعمالش داشته باشد.
رسانه ها می توانند در راستای مطالبه گری، به یاری مسئولین بیایند و اگر موردی مغفول مانده به آنان یادآوری کنند. بنابراین مسئولین ادارات مختلف باید از پیشنهادهای سازنده رسانه ها استقبال کنند و اصلاح مطالبات کنند تا به نتیجه مطلوبی برسند.
نباید از رسانه ها فرار کنیم، فرار کردن از پاسخگویی هنر نیست، هنر این است که پاسخ ها و استدلال های منطقی پشت تصمیمات ما باشد تا مردم آنها را بپذیرند و اگر نقد شدیم، تصمیمات بعدی را صحیح بگیریم. نقد، مانند هرس کردن درختان است و موجب شکوفایی می شود، لذا باید از انتقادات، پیشنهادات و همکاری رسانه ها استقبال کنیم.
اگر با رسانه ها صادق باشیم، رسانه ها نیز با ما صادق خواهند بود.
مسئولین باید عملکرد ۶ ماهه خویش را به رسانه ها ارایه دهند و مردم را در جریان امور حوزه مسئولیتشان قرار دهند.

پیگیری ها درخصوص پتروشیمی کازرون به کجا انجامید؟
پتروشیمی کازرون در سال ۸۶ کلنگ زنی شده و ۷۰ هکتار زمین به آن اختصاص داده شده که ۴۰ هکتار آن تسطیح شده و ۵ هکتار دریاچه بالادست بعنوان طرح آبخیزداری آماده شده، حلقه چاه آب شرب آماده است و تخصیص آب از سد نرگسی نیز تعهد شده است.
پتروشیمی کازرون ۲۰ درصد سهامدار پتروشیمی گچساران است، در حال حاضر پتروشیمی گچساران ۹۰درصد پیشرفت داشته و قرار است خوراک اتیلن برای پتروشیمی کازرون تولید کند. براساس تعهد انجام شده ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی کازرون تا خط انتقال اتیلن از پتروشیمی گچساران به کازرون، توسط وزارت نفت اجرا می شود.
سؤال اینجاست که چرا ساخت این پتروشیمی پیگیری نشده است؟ الان که خوراک این پتروشیمی توسط پتروشیمی گچساران تأمین می شود، دیگر بهانه ای برای تعلل وجود ندارد. اگر دولت نمی تواند این پروژه را اجرا کند باید به بخش خصوصی واگذار کند. کما اینکه بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده است و این باید جزو مطالبات مهم قرار گیرد.

دغدغه اصلی شما به عنوان فرماندار ویژه شهرستان چیست؟
در جلسه ای که با استاندار محترم فارس داشتم، چهار مطالبه مهم شهرستان شامل آزادراه شیراز-بوشهر، پتروشیمی، توسعه میدان نفتی کنارتخته و راه آهن حوزه نفتی به حوزه گازی سهم کازرون را مطرح نمودم.
در صورت حمایت دولت از این ۴ طرح، با تمام توان و پتانسیل شهرستان درخصوص اجرای این پروژه ها همکاری خواهیم نمود.
انتظار می رود تلاش نماینده و تمامی مسئولین شهرستان بر این موارد متمرکز شود و رسانه ها نیز در این خصوص، برای مردم مطالبه گری ایجاد کنند تا به مطالبه ملی تبدیل شده و در ردیف بودجه دولتی قرار گیرد.
احیای کارخانه کاشی کاشانه، تبدیل کشتارگاه نیمه صنعتی به کشتارگاه صنعتی جنوب و احیای دریاچه پریشان با انتقال پساب تصفیه خانه و انتقال آب از سد نرگسی نیز از مواردی است که باید به آنها توجه ویژه نمود.
در حوزه گردشگری، باید درآمد پایدار داشته باشیم و سرمایه گذاران در این بحث هزینه کنند. این فرصتهای شغلی باید به مردم معرفی شود. منطقه امامزاده سیدحسین می تواند به بزرگترین مرکز گردشگری تبدیل شود ولی متأسفانه به حال خود رها شده است.
در حوزه جهاد کشاورزی با توجه به تغییرات آب و هوایی و وضعیت خاک، باید افق ۱۰ سال آینده را ببنیم و کشت های جایگزین دیم را توسعه دهیم و از پیشنهاد کارشناسان استقبال کنیم.
بنده به عنوان فرماندار این شهرستان، برنامه خود را بر اتمام پروژه های نیمه تمام متمرکز کرده ام. هیچ کلنگی در بخش خصوصی و دولتی به زمین نزده ام و تمرکزم را بر اتمام پروژه های نیمه تمام گذاشته ام. مجموع پروژه های نیمه تمام شهرستان، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه جهت اتمام نیاز دارد.
سال گذشته پروژه های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در کمیته برنامه ریزی مطرح کرده ایم و تعدادی از آنها خوشبختانه به بهره برداری رسیده است. برخی نیز در دست اجراست و تعدادی نیز با مشکلاتی مواجه است که باید همگی را به اطلاع مردم برسانیم. برای کمیته برنامه ریزی امسال نیز همین برنامه را داریم.

 

برای سرمایه گذاران شهرستان کازرون چه پیشنهادی دارید؟
باید طوری برنامه ریزی کنیم که در شهرستان کازرون در غرب فارس، صنایع بزرگ ایجاد کنیم و به سمت احداث کارخانه های دانش بنیان برویم.
از سرمایه داران انتظار داریم به جای دلالی، به سرمایه گذاری در شهرستان روی بیاورند.
هر کسی در راستای توسعه و پیشرفت عمل کند، فارغ از گرایشهای سیاسی با وی همکاری خواهیم کرد و دستش را می بوسیم.
در حوزه های مختلف شهرستان، پتانسیل های بسیار خوبی داریم و از سرمایه گذاری در تمامی زمینه ها استقبال می کنیم.

 

معمولا سرمایه گذاران از عدم همکاری مسئولین، گله مندند. دراین زمینه چه توصیه ای به مسئولین شهرستان دارید؟
مسئولین می بایست تفکر سیاسی را کنار بگذارند و توسعه و پیشرفت شهرستان را اساس کار قرار دهند.
هر منطقه ای که بنیه اقتصادی قوی تری داشته باشد، بنگاه های اقتصادی و تولیدی بزرگتری داشته باشد، به لحاظ توسعه ای سریعتر پیشرفت خواهد کرد.
عدم حمایت از سرمایه گذاران، موجب رکود اقتصادی می شود. چرا باید بر سر راه سرمایه گذاران سنگ اندازی شود؟
چندی پیش جلسه ای با حضور تمامی مسئولین شهرستان درخصوص اجرای پروژه آسانسور شیب روی غار شاپور داشتیم. این پروژه با پیگیری های فراوان، به مرحله اجرا رسیده است. در همان جلسه از مسئولین خواستم هرکسی می خواهد در این خصوص سنگ اندازی و مخالفت کند، استعفایش را بنویسد و جلسه را ترک کند.
انتظار داریم مسئولین با فکری جوان و به روز، به مسایل بیندیشند و توسعه همه جانبه شهرستان را مد نظر داشته باشند.
باید مبتنی بر منطق و دانش مدیریت کنیم و پاسخگوی عملکرد خود باشیم.

 

با توجه به عملکرد نماینده مجلس و دولت در شهرستان، مشارکت مردم در انتخابات را چگونه می بینید؟
انتخابات فی نفسه یک مسأله مشارکتی است. قهر کردن مردم با صندوق، دردی را دوا نمی کند و حاصلی ندارد جز اینکه نمایندگانی با رأی قلیل و پشتوانه سیاسی ضعیف وارد مجلس می شود.
از ابتدای انقلاب تا کنون، بالاخره گاهی اوقات ایرادات و اشکالاتی در مدیریت ها وجود داشته است. وضعیت اقتصادی کنونی کشور، محصول دو اتفاق است: ۱- اتفاقات بیرونی شامل تحریم ها و فشارهای اقتصادی ۲- تصمیم گیری های غلطی که در برخی مقاطع توسط برخی مدیران اتخاذ شده و تبعات آن را مردم باید متحمل شوند.
اگر در مدیریت، تصمیم گیری و تصمیم سازی کنیم، باید فردی را به مجلس بفرستیم که بتواند در تصمیم گیری ها براساس فکر و اندیشه عمل کند.
مجلس، ریل گذار است و اگر این ریل و بستر درست شود، تمامی موارد براساس آن پیش خواهد رفت. زیرا مدیران موظفند در راستای تصمیمات مجلس اقدام کنند. بنابراین انتخابات باید برای مردم مهم باشد.
هر نماینده باید با عمل خویش به مردم نشان دهد که کارآمد و منطقی است، نه با زبان. باید در مدت زمان مسئولیت خویش از تمام توان و استعدادهایش برای خدمت به مردم استفاده کند و تلاش خویش را صرف بهسازی امور کند. وقتی مردم ببینند نماینده ای به وعده های خویش عمل نکرده، دیگر با او همکاری نخواهند کرد و نماینده ای که به وعده هایش عمل کند باز هم مردم به او اعتماد می کنند و مجددا او را انتخاب خواهند کرد.
مردم، می بینند و متوجه می شوند. یکی از محاسن قضاوتهای عام مردم این است که براساس عملکرد مسئولین، قضاوت می کنند. بنابراین اگر مبتنی بر برنامه حرکت کنیم، مردم متوجه می شوند و اگر دچار سیاست های دوگانه نشویم می توانیم موفق عمل کنیم و با اقبال عموم مردم مواجه شویم.
انتظار ما از مردم این است که با حضور در انتخابات، کار خارق العاده ای انجام دهند و از مسئولین انتظار داریم با عملکرد و رفتارشان، زمینه اعتماد مردم به صندوق های رأی را بازگردانند.
کاندیداها باید ظرفیتهای قانونی شهرستان را بررسی و برنامه ریزی کنند و مردم نیز مطالبه گری را مبنا بگذارند تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

گفت و گو از: الهام ضرغام

Print Friendly, PDF & Email
  • ×