» آرشیو » تقویت مهارت‌های مختلف با بازی در بین کودکان
آرشیو - فرهنگی هنری

تقویت مهارت‌های مختلف با بازی در بین کودکان

۱۴۰۲-۰۳-۰۴

یک پژوهشگر حوزه کودک تاکید کرد: چالش‌های بزرگسالی با تقویت مهارت‌های مختلف با بازی در بین کودکان کاهش می یابند.

به گزارش خبرنگار پرتو جنوب، یکی از پژوهشگران حوزه کودک گفت: چالش‌ها و ریشه برخی مشکلات بزرگسالی به دوران کودکی برمی‌گردد، کودکان ۳ تا ۶ سال نیازمند تقویت مهارت‌های متعدد در روند بازی و یادگیری عمیق و ماندگار با شیوه‌های نوین آموزشی هستند.

زهره آرال با بیان اینکه ضعف عزت نفس همچنین ضعف در تعیین و رعایت حد و مرزهای فردی و اجتماعی از جمله چالش‌های دوران بزرگسالی است، ابراز داشت: وقتی کودک در روند بازی مفهوم مرز و قبل از آن مفاهیم درون و بیرون را یاد بگیرد و در قالب باز‌ی‌های مختلف همان مفهوم تکرار شود، یادگیری برای کودک عمیق‌تر و ماندگارتر می‌شود. در اینصورت وقتی کودک مفاهیم پایه را آموخت، پذیرش یادگیری مفاهیم پیچیده را هم خواهد داشت.

این روانشناس حوزه توسعه فردی ادامه داد: اگر به شیوه‌های صحیح تلاش کنیم تا مفاهیم پایه در ذهن کودک شکل بگیرد، مفاهیم شخصیتی و اجتماعی به مرور بر آن مفاهیم پایه سوار می‌شود و شخصیت قوی‌تری در کودک برای ورود به مراحل بزرگسالی شکل می‌گیرد.

آرال با اشاره به اینکه یکی از اهداف آموزش‌های پیش از دبستان، رشد کودک است، افزود: با توجه به اهمیت دوره کودکی بر روی انواع رشد از جمله؛ رشد جسمی، ذهنی، شخصیتی، عاطفی و اجتماعی تاکید و محتواهایی نیز در قالب کتاب آماده می‌شود که قابل نقد و نیازمند تجدید نظر است که یکی از ایرادات موجود، رهاشدگی مفاهیم آموزشی است.

این دکتری ریاضی نصریح کرد: طراحان کتاب‌های پیش از دبستان و یکی از مجموعه‌های آموزشی مستقل و مشهور در ایران که شیوه آموزشی آنان وارداتی است، معتقدند که خلاقیت آموزش دادنی نیست و پرورش دادنی است در عین حال موجب انباشتگی اطلاعات در کودک می‌شوند، اما ما معتقدیم خلاقیت آموزش دادنی است و با روش‌های صحیح و به‌روز همینطور متناسب با سن کودک می‌توان مفاهیم را به کودکان آموزش و درونی‌سازی کرد.

وی ادامه داد: در راستای اصلاح رویه آموزشی و آشنایی با شیوه‌های نوین آموزشی، بیشتر کتاب‌های پیش از دبستان را تهیه و مطالعه کردیم، نتایج پژوهش‌های به‌روز دنیا را هم مطالعه و بررسی کردیم تا بدانیم نحوه صحیح آموزش برای کودکان چیست، چه مطالبی را نیاز دارند، ذهنشان آمادگی دریافت چه عناوین آموزشی را دارد و چه موضوعاتی برای آنها آسیب‌زا است.

آرال گفت: با توجه به یکی از ایرادات آموزشی پیش از دبستان که رهاشدگی مفاهیم آموزشی است، ما طوری برنامه‌ریزی کردیم که در قالب استپ کیدز مفاهیم از ساده به پیچیده به کودکان آموزش داده می‌‌شود. آموزش‌ها به صورت بازی فردی و گروهی با اسباب‌بازی‌های چوبی ارائه و هر مفهومی که آموزش داده شده با مفاهیم بعد ترکیب و تکرار می‌شود و به یک مفهوم جدید و چند سطحی تبدیل می‌شود. در پایان ترم‌های استپ کیدز هم بر روی خلاقیت، نوآوری و تکنیک‌های اسکمپر تاکید می‌شود، کودک در نهایت می‌آموزد که چطور می‌تواند خلاقانه فکر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×