» شهرستان » تعطیلی ۱۲ مرکز متخلف و بازگشت ۵۱۰ میلیون تومان به بیماران در مهرماه سال جاری
شهرستان
کد خبر:56421 | ۲۷ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۲۲

تعطیلی ۱۲ مرکز متخلف و بازگشت ۵۱۰ میلیون تومان به بیماران در مهرماه سال جاری

پرتو جنوب ۰

دکتر علیرضا حسن‌آبادی سروستانی از تعطیلی ۱۲ مرکز متخلف و بازگشت ۵۱۰ میلیون تومان به بیماران در مهرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط‌ عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ در ادامه اجرای مأموریت‌های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پیگیری برخورد با تخلفات حوزه درمان، دکتر «علیرضا حسن‌آبادی سروستانی» دبیر کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی دانشگاه، طی گفت‌وگویی به سوالات مطرح شده در این خصوص پاسخ گفت.
از حجم پرونده‌های بررسی‌شده در کمیسیون بفرمایید.
در مهرماه امسال، عملکرد کمیسیون ماده ۱۱ نشان‌دهنده حجم بالایی از فعالیت‌ها و بررسی‌هاست؛ به‌طور کلی ۱۵۷ پرونده تخلف در حوزه‌های مختلف از جمله درمان، تعرفه، دارو، غذا و بهداشت مورد رسیدگی قرار گرفته است.
از این میان ۶۷ پرونده درمانی، ۳۴ پرونده تعرفه‌ای، ۷ پرونده دارویی، ۳ پرونده حوزه غذا و ۴۶ پرونده بهداشتی تشکیل شده است.
نتایج این پرونده‌ها به چه صورت بوده است؟
از مجموع پرونده‌های بررسی‌شده، ۹۴ مورد برای صدور رأی نهایی به اداره تعزیرات حکومتی استان ارسال شده و یک پرونده نیز جهت بررسی تخصصی به سازمان نظام پزشکی ارجاع شد.
در همین مدت، ۱۲ مرکز متخلف تعطیل شده و در چندین مورد نیز پس از اخذ تعهد از متصدیان، نظارت مجدد انجام گرفته است.
در زمینه بازگشت حقوق بیماران چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در حوزه پرونده‌های تعرفه‌ای، مجموع مبالغی که مراکز به‌صورت مازاد از بیماران دریافت کرده بودند، بررسی و بالغ بر ۵۱۰ میلیون تومان از این وجوه به بیماران بازگردانده شد.
آیا همکاری بین‌بخشی نیز در فرآیند رسیدگی‌ها انجام شده است؟
بله، در بازه مورد اشاره، این کمیسیون، ۲۵ مورد همکاری کارشناسی با ستاد تعرفه استان و ۱۵ حضور مؤثر در جلسات دادرسی قضایی و شبه‌قضایی داشته است.
این همکاری‌های بین‌بخشی موجب افزایش دقت در تصمیم‌گیری و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها شده است.
ارزیابی شما از روند کلی نظارت‌ها و سیاست کمیسیون چیست؟
امروز مأموریت ما فقط برخورد با متخلف نیست؛ هدف اصلی علاوه بر برخورد، اصلاح، هشدار به ‌موقع و پیشگیری از تکرار تخلف است.
با ارتقای آگاهی مسئولان مراکز درمانی و تذکر به‌موقع، بسیاری از موارد پیش از رسیدن به مرحله تخلف برطرف می‌شود.
ما بر این باوریم که نهایت اثرگذاری نظارت، نه در مجازات، بلکه در اصلاح عملکردها و پیشگیری از آسیب به سلامت مردم است.
اگر سخن پایانی دارید، بیان کنید
انتظار می‌رود از مسیرهای مختلف، از جمله صدا و سیما و رسانه‌های معتبر، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به عموم جامعه انجام شود تا با افزایش آگاهی نسبت به خطر مراجعه به مراکز غیرمجاز و سودجو، شاهد کاهش زیان‌های احتمالی و صیانت بیشتر از سلامت مردم باشیم
اعضای کمیسیون ماده ۱۱ با دقت، بی‌طرفی و احساس مسئولیت، از حقوق مردم صیانت می‌کنند. از شهروندان انتظار داریم هرگونه تخلف یا مداخله غیرمجاز درمانی را از طریق سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۸۱۹ گزارش دهند تا با سرعت و قاطعیت رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×