» آرشیو » مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: فارس میزبان هشت استان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر است
آرشیو - شهرستان - فرهنگی هنری
کد خبر:2877 | ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: فارس میزبان هشت استان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر است

پرتو جنوب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: جشنواره‌ منطقه‌ای تئاتر پس از مدت‌ها تعطیلی احیا شد و استان فارس از ۲۱ دی‌ماه جاری میزبان هنرمندان هشت استان در این جشنواره است.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از ایرنا، حمیدرضا قانعی دوشنبه در نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه چهار کشور در شیراز اظهار کرد: حدود یک ماه است که دست‌اندرکاران این رویداد در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی جشنواره منطقه‌ای هستند و امیدواریم میزبانی خوبی در خور شأن شهر شیراز داشته باشیم.
قانعی اضافه کرد: تمام تلاش خود را در حوزه پشتیبانی این جشنواره به کار گرفتیم تا این جشنواره به شکل مطلوب برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: هرچند که برگزاری این جشنواره مستلزم هزینه‌های بسیاری بود،‌ برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری شیراز همکاری خوبی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس داشتند.
قانعی ابراز کرد: امیدواریم این مجموعه تعاملات بین دستگاه‌های فرهنگی در استان فارس مستمر باشد و بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر استان فارس اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
او با بیان اینکه آثار درجه یک تئاتر در جشنواره منطقه ای شیراز روی صحنه می‌روند، گفت: همه کارهایی که در این جشنواره ارائه می‌شود کارهای قوی و برگزیده های جشنواره استانی هستند و کار ضعیف نداریم؛ در این میان، ۲ نمایش از استان فارس در این جشنواره شرکت دارند.
این مقام مسئول بیان کرد: در یک ماه گذشته چهار جشنواره ملی در شهر شیراز و استان فارس برگزار شد که افتتاحیه جشنواره ملی عمار، دومین کاروان روایت حبیب، افتتاحیه جشنواره بین المللی شعر فجر و اختتامیه سوگواره ملی رواق سرخ از جمله اتفاقات خوبی بود که در یک ماه گذشته در استان فارس رقم خورد.

برنامه‌های فرهنگی شیراز در بهمن ۱۴۰۱

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه به بیان برنامه‌های فرهنگی در ماه‌های آینده پرداخت و گفت: پس از جشنواره منطقه‌ای تئاتر در شیراز جشنواره بین‌المللی آواها و نواهای رضوی و جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه را در پیش خواهیم داشت.
قانعی با اشاره به اینکه وضعیت سالن‌های نمایش استان در شأن هنرمندان فارس نیست،گفت: یکی از بهترین تدابیری که اتخاذ شد این بود که مسئولان با حضور در سالن‌های نمایش از نزدیک شاهد وضعیت سالن‌ها باشند، گزارش‌ها در زمینه نیازهای سالن‌ها برای مسئولان ارسال شده و اراده و عزم جدی برای تحقق این امر و ایجاد تحول در حوزه زیرساختی تئاتر وجود دارد.
وی گفت: امیدواریم این جشنواره هم ذهن‌ها را متوجه تئاتر و هنر شیراز کند و به ما برای گرفتن اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز سالن‌ها کمک کند. البته برگزاری این جشنواره هم موجب شد حداقل امکاناتی که مدت‌ها در انتظار فراهم شدنش بودیم مهیا شود.
وی در رابطه با تمهیداتی که برای حضور علاقه‌مندان در جشنواره منطقه ای تئاتر در شیراز اندیشیده شده است، گفت: ما در مرحله استانی هم حداکثر میزان مخاطبین را در سالن‌ها داشتیم. در سالن استاد لایق حدود ۲۰۰ صندلی و در سالن استاد هودی ۵۰ الی ۷۰ صندلی وجود دارد. لذا همین گروه‌های تئاتری که برای اجرا به شیراز سفر می‌کنند نیز می‌توانند ظرفیت موجود را پر کنند.ما وارد گفتگوی جدی و متعددی با گروه‌های تئاتری و علاقمندان شده‌ایم و سعی کردیم فضای تعامل را با هنرمندان این عرصه ایجاد کنیم.

در استان فارس تنها یک سالن درجه یک نمایش در اختیار است

قانعی بیان داشت: اهالی هنر و تئاتر استان علاقمند هستند که این فعالیت پررنق تر از گذشته در شهر و دیارشان ادامه دار شود و ما هم تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این اتفاق رقم بخورد.
وی یادآور شد: شور و نشاطی که ین جشنواره‌ها به فرهنگ و فضای عمومی جامعه تزریق می‌کند در نهایت منجر به شادی و امید در جامعه می‌شود.
او در رابطه با فراهم کردن زیرساخت‌های تئاتر در استان فارس گفت: ما اراده کردیم که وضعیت زیرساختی هنرهای نمایشی و تئاتر را بهبود ببخشیم اما این امر نیاز به اعتبار جدی دارد و رسانه‌ها باید بازسازی بهسازی و تجهیز سالن‌های تئاتر را به صورت یک مطالبه پیگیری کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: در حال حاضر در استان فارس تنها یک سالن درجه یک در اختیار داریم این در حالیست که در برخی استان‌های همجوار زیرساخت‌های بهتری در حوزه هنرهای نمایشی فراهم است. امیدوارم که شهرداری و سایر نهادهای متولی کمک حال ما باشند تا این وضعیت زیرساختی حوزه هنرهای نمایشی را به بهانه برگزاری جشنواره‌ها بهبود ببخشیم.

جزییات جشنواره منطقه‌ای تئاتر

سید رسول موسویان نژاد معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست خبری گفت: جشنواره منطقه ای تئاتر رویدادی بسیار مهم است که پس از تعطیلی هفت ساله به میزبانی شهر شیراز در سطح منطقه چهار کشور برگزار می شود.
وی عنوان کرد: هشت استان در این جشنواره حضور جدی دارند و هر استان در این جشنواره، ۲ نماینده دارد.
این مقام مسئول گفت: از چهارشنبه ۲۱ دی ماه هنرمندان تئاتر وارد استان فارس می شوند و اجرای برنامه ها از صبح پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه آغاز می‌شود که در هر روز چهار یا پنج نمایش روی صحنه خواهند رفت.
موسویان نژاد با اشاره به اینکه اختتامیه این رویداد یکشنبه ۲۵ دی‌ماه در تالار حافظ برگزار می شود، افزود: نمایش های این جشنواره منطقه ای در سالن های استاد لایق، استان هودی، تالار حافظ و ابوریحان و تالار سبز هنر شهر آفتاب روی صحنه خواهند رفت.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه در تاریخ تئاتر استان فارس سابقه نداشته است که ما بیش از ۶ نماینده داشته باشیم، یادآور شد: هفت اثر در جشنواره بین المللی فجر داریم که یک رکود بی نظیر برای استان فارس است که چهار اثر بدلیل درخشش در جشنواره های مختلف به جشنواره تئاتر فجر راه یافته اند.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در رابطه با بازسازی و اصلاح سالن های نمایش گفت: از ۲ هفته گذشته موضوع اصلاح و بازسازی سالن ها در دستور کار قرار گرفت و تجهیزات و امکانات جنبی مورد نیاز سالن ها نصب شده است و شرایط لازم برای برگزاری این رویداد فراهم شود.
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه چهار کشور با شرکت هشت استان از ۲۲ تا ۲۵ دی ماه به میزبانی شهر شیراز برگزار می شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×