» تکنولوژی » ششمین انقراض دسته جمعی و بزرگ روی زمین چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
تکنولوژی
کد خبر:125 | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۷

ششمین انقراض دسته جمعی و بزرگ روی زمین چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

پرتو جنووب زمان مطالعه: 14 دقیقه

دانشمند متخصص آب‌و‌هوا به نام «کونیو کایهو» با بررسی برخی شاخص‌ها می‌گوید انتظار ندارد تا سال ۲۵۰۰ میلادی انقراض بزرگ بعدی اتفاق بیفتد. اگر این تحلیل درست باشد، هنوز ساکنان زمین برای نجات آن زمان دارند و باید به سرعت دست به کار شوند تا انقراض دسته جمعی بعدی به تعویق بیفتد.

زمین در طول ۵۴۰ میلیون سال گذشته، پنج انقراض دسته جمعی را پشت سر گذاشته است. آخرین و بزرگترین آن به ۲۵۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد که ۹۵ درصد از گونه‌های روی کره زمین از بین رفتند. اما سوال این است که انقراض بعدی زمین چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

پیش بینی انقراض بعدی زمین

دانشمندان در تلاشند تا زمان انقراض بعدی را پیش‌بینی کنند. تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین موضوعاتی هستند که این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

دانشمند ژاپنی با محاسبه وضعیت آب و هوا و همچنین بررسی برخی پارامترها، تخمینی از انقراض بزرگ بعدی ارائه می‌دهد که در آن گونه‌های بیشتری از بین خواهند رفت. گفتنی است میانگین دمای سطح زمین و از دست دادن تنوع زیستی رابطه‌ای خطی با یکدیگر دارند. بزرگترین انقراض دسته جمعی ۲۵۰ میلیون سال پیش رخ داد.

موج گرما ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث شده تا روند نزدیک شدن به انقراض بعدی سرعت پیدا کند. سیاره زمین، چرخه‌هایی از گرما و سرمای شدید را پشت سر می‌گذارد. با پیشروی چرخه از اوج سرمای شدید به گرمای شدید، باعث از بین رفتن برخی گونه‌ها می‌شود و در نهایت این اتفاقات می‌تواند منجر به انقراض دسته جمعی شود.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند معمولا انقراض دسته جمعی به دنبال تغییرات آب و هوایی رخ می‌دهد. کونیو کایهو، دانشمند ژاپنی آب و هوا با بررسی میانگین دمای سطح زمین، زمان تقریبی انقراض بزرگ بعدی را پیش‌بینی کرده است.

کایهو می‌گوید وقتی زمین سرد می‌شود، بیشترین احتمال انقراض مطرح می‌شود و وقتی دما تا حدود ۷ درجه سلسیوس کاهش یابد، این احتمال قوت می‌گیرد. وقتی زمین در حال گرم شدن باشد نیز همین احتمال مطرح می‌شود و وقتی دمای زمین تا ۹ درجه سلسیوس افزایش پیدا کند احتمال بزرگترین انقراض دسته جمعی مطرح می‌شود.

از آنجایی که زمین در حال حاضر در مرحله گرم شدن قرار دارد، طبق محاسبات کایهو، می‌توان انقراض بعدی زمین را تخمین زد. در مطالعات قبلی انجام شده گفته شده بود که افزایش ۵.۲ درجه سلسیوسی زمین باعث انقراض دسته جمعی خواهد شد. هشدارهای دانشمندان آب و هوا می‌گوید با نرخ فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای، زمین تا پایان قرن ۴.۴ درجه سلسیوس گرم می‌شود و تلاش‌های فعلی بر این متمرکز است که اجازه ندهیم چنین اتفاقی بیفتد.

کاهیو پیش‌بینی می‌کند که در بدترین سناریو، تغییر دمای ۹ درجه سلسیوس برای زمین تا سال ۲۵۰۰ رخ نمی‌دهد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×