» سیاسی » مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس: نظام نامه رتبه بندی دستگاه های فرهنگی سرو شکل تازه ای یافته است
سیاسی
کد خبر:31678 | ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس: نظام نامه رتبه بندی دستگاه های فرهنگی سرو شکل تازه ای یافته است

پرتو جنوب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: نظام نامه رتبه بندی دستگاه های فرهنگی سرو شکل تازه ای یافته است.

به گزارش پایگاه خبری پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حمیدرضا قانعی، به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه شهر مقدس شیراز که با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاجی پور، امام جمعه موقت برگزار شد؛ سخنان خود را با عرض ادب و احترام و تبریک ۹ ربیع الاول، آغاز امامت و ولایت و زمامت امام دوازدهم امام شیعیان حضرت حجت (عج) شروع کرد و پیشاپیش آغاز هفته وحدت و میلاد حضرت ختم مرتبت محمد مصطفی(ص) را نیز تبریک گفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، افزود: خداوند را بابت این نعمت که بار دیگر توفیق یافتیم و در محضر شما عزیزان، آماده کنندگان نماز سراسر نور جمعه حاضر شدم شاکرم و در این مجال کوتاه نکاتی راخدمت مومنین عرض خواهم کرد.

برنامه های ۴۵ دستگاه برای تحقق اهداف نقشه مهندسی فرهنگی عملیاتی شده

وی ابتدا بر مقدمه ای کوتاه اشاره داشت و در ادامه مطالبی را به این شرح ارائه کرد: استان پهناور فارس با جمعیت بیش از ۵ میلیون نفر چهارمین استان پرجمعیت کشور است و از نظر تنوع فرهنگی کاملا استثنا است. این استان با ۳۷ شهرستان و گستره جغرافیایی کم نظیر هنری، فرهنگی و قرآنی است و برنامه ریزی و بستر سازی برای بهره مندی از این سرمایه گرانبها کاری پیچیده و دقیق است.

شناسایی نقاط قوت و ارزیابی نقاط ضعیف و تلاش برای بهینه سازی شرایط فرهنگی و اجتماعی این استان نیازمند نقشه راهی دقیق وعلمی و با جزئیات است، که بحمدلله صاحبان فکر و اندیشه از دیرباز برای تحقق این مهم کوشیده اند و حاصل تلاش آنها در قالب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس در اختیار ماست و در چند سال گذشته به عنوان تابلو راهنما و مشخص کننده سیر حرکت استان در امورات فرهنگی بسیار راه گشا و گره گشا بوده است.

امروزه به واسطه تلاش ها و درایت ها و راهبری حضرت آیت الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان اتاق وضعیت فرهنگی استان از ابتدای سال ترسیم گردیده است و برنامه های فرهنگی ۴۵ دستگاه برای تحقق اهداف این سند تدوین و عملیاتی گردیده است و مدیران و کارشناسان بصورت مکرر اقدامات خود را در خصوص پیشبرد اهداف سند به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان گزارش می نمایند.

به منظور تشویق و توصیه و اهتمام جدی تر مدیران فرهنگی استان برای اولین بار شاخص هایی ویژه ارزیابی آنها در جشنواره شهید رجایی استان تعریف گردید و انشالله دستگاه های موفق در خصوص پیشبرد اهداف سند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و ساز و کار نظارت و همچنین ارزیابی متولیان فرهنگی استان بیش از پیش فراهم گردیده است و نظام نامه رتبه بندی دستگاه های فرهنگی نیز سرو شکل تازه ای یافته است.

امروزه شاید پاسخ به این سوال ضروری باشد که آیا ما در عرصه فرهنگی عمومی حرکت رو به پیشرفت داشته ایم، یا اینکه در این خصوص عقب گرد اتفاق افتاده است؟

بحمدلله در عمده شاخص های فرهنگ عمومی حرکت اصلاحی آغاز گردیده است و خادمان شما در عرصه های فرهنگی با همراهی مجموعه ها و گروه های دغدغه مند مردمی برای بهتر شدن این شاخص ها تلاش بی وقفه ای راداشته و دارند و با رصد کردن فعالیت های دشمنان ملیت ایران و با شناخت دقیق از این عرصه، آینده ای امیدوار کننده را برای جامعه ترسیم می نمایند.

با اطلاع عرض می کنم که تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه ای در خصوص تبیین اهداف و ضرورت های فرهنگی انقلاب اسلامی رشد کمی و کیفی جدی را تجربه کرده است.

مشاهده بیش از ۱۰ چهره قهرمان ملی بر پرده سینما در سال گذشته

فقط در سال گذشته در جشنواره فیلم فجر ما چهره بیش از ۱۰ قهرمان ملی و میهنی خود را به پرده عریض سینما مشاهده کردیم و این مسیر برای معرفی شهدای عزیز، زنان موفق، شاعران نام آور بیش از پیش مهیا شده است.

رویدادهای شعر آیینی در استان به همت گروه های مردمی توسعه کمی و کیفی قابل توجهی را به خود دیده است و امروزه در عمده شهرستان های استان یک جریان فعال شعر آیینی در خصوص تعمیق فرهنگ اهل بیت و ائمه اطهار فعالیت می کنند.

متولیان فرهنگ در استان نسبت خود را با دغدغه¬های رهبر عزیز انقلاب اسلامی کاملاً می دانند و برای تحقق منویات ایشان شب و روز نمی شناسند، گواه این امر توسعه کمی و کیفی برنامه های آموزشی در خصوص جمعیت و فرزندآوری و خانواده موفق است.

تعمیق دانش لازم در خصوص مهارت های خانواده

در این روزها همه عزیزان دست به دست هم داده اند تا دانش لازم در خصوص مهارت های خانواده در جامعه تعمیق یابد و این روزها به همت ائمه محترم جمعه در شهرستان های مختلف استان برنامه های ترویجی قرآن و معارف اهل بیت و آموزش های خانواده رشد جدی یافته است و این عزیزان با همت جمعی برای رفع برخی از اشکالات تلاش مضاعفی را به کار گرفته اند.

فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج کتاب های خوب با برنامه ریزی دقیق در حال افزایش است و تلاش می گردد رویدادهای تخصصی این حوزه از طریق رسانه های مجازی بیش از پیش در اختیار هم استانی ها قرار گیرد. رشد کمی تعداد کتابخانه های استان را نیز باید به این مهم افزود.

استان فارس همواره با مشاهیر و مفاخر و فرهیختگان خود شناخته می شود، طی سالیان گذشته برای معرفی بسیاری از آنها برنامه ریزی شده است و شخصیت های بزرگی مثل آیت الله نجفی لاری، آیت الله احمد بهشتی سید علی خان مدنی شیرازی، آیت الله سید عبدالله شیرازی، آیت الله جهانگیر خان قشقایی و بسیاری دیگر از چهره های فرهنگی و هنری مورد تقدیر قرار گرفته اند.

 

دومین کنگره پانزده هزار شهید در آبان/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمتر از شهادت نیست

و اما اشاره کوتاهی داشته باشیم به رویداد بزرگ دومین کنگره پانزده هزار شهید استان فارس که انشااله هم در آبان ماه پیش رو برگزار خواهد شد. جمع بسیار زیادی از علاقمندان به فرهنگ شهید و شهادت در استان گرد هم آمده اند و تمام خلاقیت خود را برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان عزیز این دیار به کار گرفته اند که حاصل آن را در گونه های مختلف فرهنگی و هنری بزودی مشاهده خواهد کرد و همانگونه که مطلعید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمتر از شهادت نیست و این رویداد بزرگ انشاا… افتخاری بزرگ در کارنامه متولیان امر خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز داشت: یاد و نام همه شهدا از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی می داریم؛ شهدای خدمت آیت الله رئیسی و یاد می کنم از هشدای مظلوم این حرم مطهر، شهدای دو حادثه تروریستی شاهچراغ «ع» که به فرموده رهبری عزیز این حادثه باید مانند واقعه عاشورا زنده نگه داشته شود.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×