» تکنولوژی » پژوهشگران چینی برنجی ساخته‌اند که با کود کمتر می‌تواند غذای بیشتری تولید کند
تکنولوژی
کد خبر:131 | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۴

پژوهشگران چینی برنجی ساخته‌اند که با کود کمتر می‌تواند غذای بیشتری تولید کند

پرتو جنووب

استخراج و سوزاندن گاز طبیعی برای تولید کود نیتروژنی به سیاره زمین آسیب می‌زند. با توجه به این که انتظار می‌رود جمعیت زمین در دهه‌های آینده افزایش یابد و نیاز بیشتری به تامین خوراک وجود داشته باشد، محققان چینی برنجی ایجاد کرده‌اند که بازدهی آن ۴۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از برنج‌های معمولی است.

برنجی که دانشمندان چینی ساخته‌اند کود نیتروژنی کمتری می‌خواهد، در هر خوشه دانه‌های بیشتری دارد، اندازه هر دانه بزرگ‌تر و تراکم آن بیشتر است و زودتر به ثمر می‌رسد. اکثر گونه‌های اصلاح نژادی صرفا می‌توانند نرخ بازدهی را کمتر از یک درصد افزایش دهند، بنابراین این دستاورد بسیار مهم تلقی می‌شود.

دانشمندان برای تولید این برنج به دنبال پروتئین‌هایی موسوم به فاکتورهای رونویسی گشتند که در این جا فرآیند فتوسنتز را تنظیم می‌کنند. آن‌ها ۱۱۸ فاکتور رونویسی را بررسی کردند و وقتی مورد مدنظر خود را پیدا کردند، به تکثیر آن در برنج پرداختند. در پایان فرآیندهای مربوطه برنجی به وجود آمد که می‌توانست در شرایط محیطی متفاوتی رشد کند.

قهوه

محققان در طول سه سال متوجه شدند که این برنج اصلاح‌شده ظرفیت فتوسنتز بیشتری دارد و به شکلی بهینه‌تر از نیتروژن استفاده می‌کند. این گونه کلروفیل و کلروپلاست بیشتری نسبت به برنج‌های عادی دارد. این برنج در واقع حتی در صورت دریافت کود نیتروژنی کمتر می‌تواند نرخ بازدهی بیشتری از خود نشان دهد.

دانشمندان می‌گویند با افزایش این فاکتور رونویسی می‌توان گونه‌های بهینه‌تری از گندم و رشادی را هم تولید کرد. با این حال، همین فاکتور رونویسی بر فعالیت ۳۴۵ ژن اثر می‌گذارد که اکثر آن‌ها به نمک، خشکسالی و شوک سرما واکنش نشان می‌دهند. در آزمایش‌ها، یک نمونه از این برنج‌ها زودتر از برنج‌های معمولی محصول داد، اما نرخ بازدهی آن پایین آمد؛ احتمالا چون فرصت کافی برای ذخیره‌سازی منابع کافی را در مدت زمان کوتاه رشد خود نداشت.

محققان می‌گویند می‌توان به جای تکنیک‌های تراژنی از اصلاح ژنتیکی استفاده کرد تا شاید بتوان با افزایش این فاکتور رونویسی نرخ بازدهی تولید محصولات را افزایش داد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×