» شهرستان » اجرای آبیاری تحت فشار در کازرون گامی موثر در حفظ منابع آبی
شهرستان
کد خبر:27573 | ۲۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۳

اجرای آبیاری تحت فشار در کازرون گامی موثر در حفظ منابع آبی

پرتو جنوب

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: در راستای افزایش بهره وری آب در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ سطح اجرای آبیاری تحت فشار با استفاده از یارانه دولتی ۵۰ هکتار با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال بوده است، همچنین سطحی معادل ۳۰ هکتاردر دست اجرا می باشد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون؛ صابر پرویزی تصریح کرد: از جمله مزایای استفاده از این سیستم‌ها می‌توان به افزایش راندمان آبیاری به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و تقلیل میزان آب مصرفی در مقایسه با آبیاری سطحی، عدم تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک ها و کشت ها در فصول مختلف زراعی و تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و عدم نیاز به زهکشی مزرعه اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، عدم نیاز به تسطیح اراضی در این روش، جلوگیری از سله بستن و پوکی خاک، عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزروعی، قابل استفاده برای تمام گیاهان و امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت و کم شدن جمعیت علفهای هرز از دیگر مزایای آبیاری نوین است.

بیشتر بخوانید:

 اوراسیا و حوزه خلیج فارس مقصد صادراتی صیفی جات کازرون

پرویزی تاکید کرد: طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۷۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان کازرون با استفاده از یارانه دولتی مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند و بیش از ۱۵۰۰۰ هکتار به صورت خوداجرایی با سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون افزود: میزان مبلغ یارانه دولتی برای هر هکتار آبیاری موضعی ۷۳۰ میلیون ریال و برای آبیاری بارانی ۵۰۰ میلیون ریال از سوی صندوق توسعه ملی تعیین شده است.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×