» اجتماعی » اعتبار تخصیص یافته به جامعه عشایری فارس، جوابگوی نیازهای این جامعه نیست
اجتماعی - شهرستان
کد خبر:34479 | ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳

اعتبار تخصیص یافته به جامعه عشایری فارس، جوابگوی نیازهای این جامعه نیست

پرتو جنوب

کریمی، مدیر کل امور عشایر فارس گفت: اعتبار تخصیص یافته به جامعه عشایری فارس، جوابگوی نیازهای این جامعه نیست.
توازنی بین اعتبارات استانی با جمعیت عشایری فارس وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پرتو جنوب، عبدالحمید کریمی با بیان اینکه هیچ توازنی بین اعتبارات استانی با جمعیت عشایری استان وجود ندارد؛ افزود: با توجه به جمعیت ۴۵ هزار خانواری عشایر در استان فارس و تنوع فعالیت‌ها در این جامعه، انتظار حمایت بیشتری در تخصیص اعتبارات به منظور ارائه تسهیلات به جامعه عشایری داشتیم که متاسفانه این امر محقق نگردید.
وی اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌های بسیار برای جلب نظر مسئولین به جمعیت قابل توجه عشایری فارس، متاسفانه امسال در حدود ۳۸ میلیارد تومان اعتبار، در قالب تبصره ۲ تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی به این استان اختصاص یافت که در حال حاضر و در هفتمین ماه سال ۱۴۰۳، افراد واجد شرایط معرفی و تمامی اعتبار پرداخت و تخصیص داده شده است؛ در حالی که متقاضیان بسیار زیادی همچنان نیازمند و در انتظار دریافت تسهیلات هستند؛ اما بودجه تمام شده است.

کاهش اعتبار تسهیلات نسبت به سال گذشته

کریمی با اشاره به کاهش اعتبار در سال جاری تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۷۰ میلیارد تومان جهت تسهیلات به جامعه عشایری استان اختصاص یافت که در نهایت بانک‌های عامل، ۵۵ و یک دهم میلیارد تومان از این اعتبار را پرداخت نمودند و متاسفانه در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۳۸ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که این اعتبار، جوابگوی نیازهای جامعه عشایری استان نیست.
این مدیر مسئول به جامعه ۴۵ هزار خانواری و تنوع فعالیت‌های اقتصادی عشایر استان اشاره نمود و افزود: تولیدات لبنی، زنبورداری، قالی‌بافی، سبدبافی، گلیم‌بافی، صندوق‌های خرد زنان، فعالیت‌های خرد بانوان همچون ریسندگی و پارچه‌بافی، همچنین در بحث دامپروری، اصلاح نژاد و پرورش دام و موضوع گردشگری عشایر و تولیدات گیاهان دارویی و بسته‌بندی، از جمله فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با جامعه عشایری است که افراد در دو قالب خویش‌فرمایی و کارفرمایی متقاضی دریافت تسهیلات هستند.
وی همچنین اضافه کرد: حدود ۴.۹ میلیارد تومان از تسهیلات ۳۸ میلیارد تومانی امسال در قالب طرح کارفرمایی و مجموعا به سه نفر از کارفرمایان و ۲۵ میلیارد تومان در قالب خویش‌فرمایی به ۱۷۵ نفر اختصاص یافته است.
مدیر کل امور عشایر فارس اذعان داشت که از نظر قانون می‌توانیم به تمام افراد متقاضی، تسهیلات ارائه دهیم اما درحال حاضر اعتباراتمان کافی نیست و در برخی از خانواده‌ها که دو نفر متقاضی دریافت تسهیلات بودند؛ فقط به یک نفر از آنها تسهیلات تعلق گرفته است.
کریمی خاطرنشان کرد که سقف تسهیلات خویش‌فرمایی ۱۵۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات کارفرمایی، براساس تعداد افراد بیمه‌شده تا ۴ میلیارد تومان متغیر است و این وام با سود ۴ درصد، از جمله تسهیلات ارزان‌قیمت است که پس از دو سال دوره استراحت، بازپرداخت ۵ ساله (مجموعا ۷ سال) دارد.
کریمی با اشاره به بانک‌هایی که وظیفه پرداخت تسهیلات را برعهده داشتند؛ گفت: امسال پرداخت مبلغ ۳۸ میلیارد تومان به ۴ بانک کشاورزی، مهرایران، صادرات و رسالت اختصاص داده شد که متاسفانه بانک رسالت علی‌رغم تلاش‌های انجام گرفته، نتوانست؛ سهم خود را پرداخت نماید؛ اما بانک کشاورزی و صادرات بیشتر از سهم خود را پوشش داده‌اند.

وی با توجه به جمعیت عشایری استان فارس، مبلغ اعتبار تسهیلات استان در مقایسه با دیگر استان‌ها را بسیار کمتر عنوان کرد و افزود: برخی استان‌ها یک هفتم فارس جمعیت عشایری دارند اما اعتبار تسهیلاتشان بیشتر از فارس بوده است.
کریمی مشکلات موجود در سیستم بانکی را از موضوعاتی برشمرد که موجب شده تا تسهیلات به صورت مساوی به استان‌ها اختصاص یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اتمام اعتبار و با کمک از منابع مصوب استانی، تعداد زیادی از متقاضیان را به دیگر سازمان‌ها و ادارات ارجاع داده‌ایم؛ که نیازمند توجه بیشتر مسئولین به این مهم است و امیدواریم جامعه عشایری کوچ‌رو بیشترین بهره را از مصوبه ۱۰ درصد تسهیلات اشتغال‌زایی سازمان‌های استان داشته باشند تا بتوانیم در بحث اشتغال و امرار معاش از این جامعه حمایت نماییم.
مدیرکل امور عشایر ابراز امیدواری نمود تا با مساعدت دولت و مسئولین استانی و مدیریت بهتر و با در نظر گرفتن جمعیت عشایری هر استان، بودجه و اعتبار بیشتری به فارس تعلق گیرد؛ تا بتوان بصورت گسترده تری از جامعه عشایری حمایت‌ کرد.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×