» شهرستان » در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه حامل های انرژی به دولت ها کمک کنید
شهرستان
کد خبر:28577 | ۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۲

در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه حامل های انرژی به دولت ها کمک کنید

پرتو جنوب

استاندار فارس در گردهمایی ائمه جمعه استان مطرح کرد:

در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه حامل های انرژی به دولت ها کمک کنید

ایجاد درآمد ثابت برای مساجد و مصلی ها از طریق موقوفه عمران مساجد

محمدهادی ایمانیه در گردهمایی ائمه جمعه استان فارس ضمن ارائه گزارشی از برخی اقدامات دولت سیزدهم در استان فارس، از ائمه جمعه خواست در زمینه فرهنگ سازی عمومی در جهت رعایت الگوی مصرف و مصرف منطقی و بهینه حامل های انرژی به کمک دولت ها بیایند.

به گزارش پایگاه خبری پرتو جنوب؛به نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس محمد هادی ایمانیه در گردهمایی ائمه جمعه استان فارس که در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد، ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین علیه السلام و همراهان ایشان، یاد و خاطره حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی داشت و با اشاره به نوع نگاه مقام معظم رهبری به شهید خدمت، از دیدار اخیر هیئت دولت و استانداران با خانواده شهید رئیسی در چند روز گذشته خبر داد و گفت: شهید جمهور همواره در عرصه‌های ملی و بین‌المللی طرفدار حقِ مظلوم و مبارزه با ظالم بود.

ایمانیه با اشاره بر اینکه به زودی دولت جدید مستقر و تغییراتی نیز همانند گذشته حاصل می‌شود: قریب به ۹۰ سفر شهرستانی طی سه سال گذشته داشته‌ام و قول‌هایی نیز داده‌ام. اگر قولی داده و تاکنون به آن عمل نشده است موضوع را مکتوب اعلام کنید تا در چند روز باقیمانده به تعهدات خود عمل کنیم.

وی از هماهنگی با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای مولدسازی بخشی از مصلیهای نماز جمعه خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا از طریق مولدسازی بخشی از پروژه‌های عمرانی مصلی‌ها، دفاتر ائمه جمعه و بعضاً حوزه‌های علمیه را به سرانجام برسانیم؛ اکتفا به بودجه‌های دولتی به تنهایی کافی نیست پس موارد مد نظر را به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان منعکس کنید تا در دستور کار قرار گیرد.

استاندار فارس از ایجاد درآمد ثابت برای مساجد و مصلی ها از طریق موقوفه عمران مساجد خبر داد و افزود: درآمد ثابتی برای ائمه جمعه ایجاد می‌کنیم تا بدون وابستگی به دولت‌ها، به پیش به پیشبرد اهداف روحانیت شیعه کمک کند. نقش شهید رئیسی در این حوزه انکارناپذیر است چرا که در سفر دوم ایشان به استان و بازدید میدانی از این موقوفه این مهم، در مسیر تحقق قرار گرفت.

وی در ادامه به چندین موضوع انجام شده در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در هر سه سال دولت سیزدهم به بیش از یکصد درصد سهمیه تکلیفی دولت در زمینه اشتغال در استان دست یافته‌ایم و در بهار گذشته نیز پایین‌ترین نرخ بیکاری را در استان شاهد بودیم. در حال حاضر کار برای دیپلم و پایین‌تر از آن در استان وجود دارد و تقاضای کارخانه‌ها برای کارگر همواره بیشتر از میزان متقاضیان است.

ایمانیه به اقدامات انجام شده در حوزه آب هم اشاره کرد و آب را یکی از مشکلات اصلی کشور دانست و گفت: از ۱۰۰۰ روستاهای دارای تنش یا بحران آبی در ابتدای دولت سیزدهم امروز به ۳۰۰ روستا رسیده‌ایم؛ مسئله ۴۰۰ روستا به صورت کامل حل شده و ۳۰۰ روستای دیگر در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال کاملاً مرتفع شود. ۳۰۰ روستای دیگر باقی مانده که انشاالله در دولت بعدی مشکل آنان نیز مرتفع خواهد شد.

وی موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در این دولت آبِ خلیج فارس از سیرجان به شهر نیریز رسید و فولاد غدیر نیریز برای تولید از این آب استفاده می‌کند؛ خط مربوط به استان نیز در حال اجراست که با پیگیری‌های متعدد اعتبار جدیدی به این کار وارد شد تا سرعت اجرای پروژه افزایش یابد. خط دیگری نیز از بوشهر برای شهرستان کازرون به تصویب رسیده است.

استاندار فارس اجرای شبکه‌های فاضلاب در برخی شهرستان‌ها را مورد توجه قرار داد و اصلی‌ترین هدف آن را استفاده صنایع از پساب عنوان کرد و گفت: با اجرا و تکمیل پروژه های فاضلاب و تسویه آن، آب آشامیدنی را صرفاً برای آشامیدن مردم اختصاص خواهیم داد.

نماینده عالی دولت در فارس از بهره‌برداری و افتتاح ۶ قطعه از آزادراه شیراز اصفهان در دولت سیزدهم هم سخن گفت و افزود: با پیگیری‌های متعدد در این دولت و با حضور رئیس جمهور شهید شاهد افتتاح و بهره‌برداری شش قطعه از این آزادراه بودیم؛ قطعه هفتم این آزادراه هم اکنون در حال تکمیل است. هزار میلیارد تومان از طریق مولدسازی یکی از زمین‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی به این پروژه اختصاص یافت تا این قطعه نیز هرچه سریع‌تر تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: احداث آزادراه شیراز به بوشهر را همراه با استاندار بوشهر نهایی کرده‌ایم بدین صورت که این آزادراه با مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی، مشارکت ۲۵ درصدی وزارت دفاع و همچنین مشارکت ۲۵ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا آغاز شود؛ با تحقق این موضوع مسیر آزادراهی از دریای خزر تا سواحل نیلگون خلیج فارس تکمیل می‌شود.

ایمانیه راه آهن و خطوط ریلی استان را مورد توجه قرار داد و افزود: هم اکنون راه آهن شیراز به بوشهر در ۱۰ قطعه مشغول به اجراست که با اذن رهبری به صورت تهاتر نفت و تزریق اعتبار آن به این پروژه ملی در دست احداث است؛ قطار شیراز _جهرم _لار _ بندرعباس و همچنین قطار گل گهر _ سیرجان_ فسا _ بندرعباس نیز در حال اجراست.

بزرگراه‌های استان محور دیگر سخنان محمد هادی ایمانیه در جمع ائمه استان بود. وی از اجرای بزرگراه شیراز _جهرم _لار_ بندرعباس، شیراز _فسا _داراب_ بندرعباس، شیراز_ کوار_ فیروزآباد_ جم_عسلویه، شیراز _سپیدان_ یاسوج و شیراز _قائمیه _گناوه نیز سخن گفت و تصریح کرد: در دولت سیزدهم همه استان‌های کشور به کارگاه سازندگی تبدیل شدند.

استاندار فارس در ادامه تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ کارگاه راکد یا نیمه راکت در این دولت فعال شدند؛ یا افزایش ظرفیت داشته‌اند و یا از حالت تعطیلی خارج شدند. تمرکز بر شهرک‌های صنعتی صورت گرفت کما اینکه ممکن است برخی شهرک‌های صنعتی همچنان دچار مشکل باشند اما تلاش شد حضور و مشارکت صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران در تولید و ایجاد اشتغال افزایش یابد.

عضو هیئت امنا دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیمارستان‌های در حال اجرای استان هم سخن گفت و خاطرنشان کرد برخی از این بیمارستان‌ها در هفته دولت و تعدادی نیز در دهه فجر امسال در چرخه خدمت رسانی به مردم وارد می‌شوند؛ همچنین احداث بیمارستان‌های جدید در شیراز که مراجعات زیادی دارند شروع شده است.

ایمانیه با بیان اینکه فرودگاه فسا و لامرد و داراب در استان فعال بوده‌اند از عملیات احداث و تکمیل فرودگاه‌های جهرم، آباده، داراب نیز سخن گفت و بر تلاش‌ها برای پیشرفت این طرح‌ها تاکید کرد و در ادامه راه‌های روستایی و ایلراه‌ها و راه‌های فرعی را مورد توجه قرار داد و افزود: با بسیج سازندگی قرار گذاشته‌ایم ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال جاری و سال آینده ساخته شود و همچنین ۱۱۰۰ کیلومتر راه قبلی ترمیم گردد. در حوزه معابر روستایی نیز حرکت بی‌نظیری علی رغم همه موانع در این دولت انجام شده که این حرکت همچنان ادامه دارد.

نماینده ارشد دولت در فارس از کسب رتبه اول تامین زمین توسط استان خبر داد و گفت: ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت نهضت ملی جهش مسکن داشتیم در شهرستان‌ها به جز شهرستان شیراز تقریباً بالای ۹۰ درصد زمین تامین شده و عملیات ساخت آغاز و یا بعضا به سقف رسیده است؛ برخی واحدها تحویل متقاضیان شده و ۲۰۰ واحد به عنوان مثال در شهر آباده در هفته دولت امسال تحویل متقاضیان می‌شود. در شهرستان‌ها حرکت بی‌سابقه‌ای برای ساخت مسکن شروع شد و در عمل وعده احداث یک میلیون مسکن و ایجاد یک میلیون شغل محقق شده است.

ضرورت احداث گلخانه‌ها، محور دیگر سخنان نماینده عالی دولت سیزدهم در جمع ائمه استان فارس بود. ایمانیه در این زمینه گفت: با توجه به اینکه شرکت فراآبرسان پیمانکار اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به شمال استان اعلام کرده چند هزار هکتار گلخانه کنار خط انتقال آب احداث می‌کند و منابع طبیعی نیز زمین مورد نیاز را در اختیار قرار می‌دهد، از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌خواهم مسیر این خط انتقال را از معاونت عمرانی استانداری دریافت و با شناسایی محدوده مد نظر در این طرح ارزشمند مشارکت کنند؛ تحقق این مهم در صرفه‌جویی مصرف آب و ایجاد اشتغال و همچنین افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

استاندار فارس در ادامه از تلاش‌های انجام شده برای رفع مشکلات مزمن شده استان سخن گفت و افزود: فارس، استان دوم در رفع مشکلات مزمن شده به قضاوت وزارت کشور معرفی شده است؛ در این مدت تلاش شد تا مشکلات مزمن شده استان از جمله مشکل تعاونی‌های مسکن را حل کنیم. اگر مسائلی باقی مانده که مشمول زمان شده و راه حلی دارد گزارش کنید تا این موارد نیز تعیین تکلیف شود.

محمد هادی ایمانیه ضمن اینکه از ائمه جمعه استان خواست در گسترش فرهنگ استفاده بهینه از منابع برق، آب و گاز به دولت کمک کنند، بر ضرورت تغییر الگوی کشت تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: وقتی در تولید و مصرف حامل‌های انرژی ناترازی پدید آید، ناچار به ایجاد محدودیت در بخش‌های مختلف خواهیم بود؛ عدم ایجاد محدودیت صرفاً با استفاده بهینه و منطقی از حامله‌های انرژی میسر است.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم از قطع شدن گاز و برق بخش خانگی جلوگیری کرد، از برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در بوانات، ایزدخواست و سورمق آباده سخن گفت و افزود: هلدینگ غدیر نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بوانات را احداث می‌کند؛ انرژی‌های تجدید پذیر که آلودگی زیست محیطی هم ندارند توسعه می یابند و به تامین برق مورد نیاز استان و کشور کمک خواهند کرد.

ایمانیه در پایان سخنان خود با تصریح بر اینکه در سفر دوم هیئت دولت سیزدهم به استان ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های ورزشی با تمرکز بر زمین‌های چمن شهری و روستایی اختصاص یافته است گفت: اگر هم افزایی بهتری بین همه دستگاه‌ها اتفاق بیفتد و استفاده از زیرساخت‌های یکدیگر یک امر مسلم و قابل پذیرش شود، سرانه ورزشی استان به نحو شایسته‌ای ارتقا می‌یابد و شاهد ایجاد یک جهش بزرگ در حوزه زیرساخت‌های ورزشی خواهیم

Print Friendly, PDF & Email
  • ×