» گوناگون » مقالات » شما در کدام گروه هستید؟! این چالش با ماجرایی واقعی پایان می یابد
مقالات
کد خبر:27585 | ۲۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۹

شما در کدام گروه هستید؟! این چالش با ماجرایی واقعی پایان می یابد

پرتو جنوب

 سرهنگ دوم سعیده جمالزاده – معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان فسا

شما جزو کدام گروه هستید؟ در هر صورت موافق اجرای قانون هستید هر چند علیه خودتان باشد یا جزو افرادی هستید که قانون تا وقتی علیه خودتان نبود، می تواند اعمال شود؟!
انواع خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه نیاز امروز جامعه است و تصور تردد بدون این وسایل نقلیه در مخیله ی هیچ کداممان نمی گنجد، البته همان قدر که نمی توانیم خودمان را بدون وسیله نقلیه تصور کنیم، خیال خیابان و کوچک راه و بزرگراه و… بدون قانون راهنمایی و رانندگی هم محال و عذاب آور است. حرکت ماشین ها به هر طرف که میل داشتند و موتورسیکلت سوارهایی که آن وسط کورس گذاشته و تک چرخ می زنند…، عجب شرایطی می شود!
به نظر من، بدون قانون و فرهنگ رانندگی، عطای وسیله نقلیه را به لقایش ببخشیم و از چهارپا استفاده کنیم،بهتر است؛ هزینه بنزین و استهلاک هم جلو هستیم.
البته قانون راهنمایی و رانندگی جزو قوانین فراگیر در اغلب کشورهای دنیاست، فقط می ماند فرهنگ التزام به این قوانین.
پلیس در همه جای جهان باید افراد را ملزم به رعایت قوانین در حوزه های مختلف از جمله راهنمایی و رانندگی نماید که می توانیم مردم را در پایبندی به قانون به ۳ گروه تقسیم نماییم:
بعضی افراد، جزء ژن های خوب جامعه هستند، قانون را در همه بخش ها رعایت می کنند و اگر جایی هم از دستشان خارج شد و تخلفی مرتکب شدند، اشتباه خودشان را می پذیرند. این افراد در هر جایی باشند موجب آرامش هستند، هم برای خودشان و هم برای اطرافیانشان.
*گروهی دیگر تا جایی که قانون به نفعشان هست پرو پا قرص ملزم به رعایت قانون هستند و دیگران هم به رعایت آن توصیه می کنند. احتمالا شما با این طیف افراد مواجه شده اید. البته بنده به شما توصیه می کنم اگر زمانی و جایی قانون مطابق میل این افراد نبود یک کیلومتری آنان هم پرسه نزنید و ترجیحا باید تابلو ” قانون مطابق میل ایشان نیست، نزدیک نشوید” اطراف آنان نصب شود.
باید گروه سومی هم اینجا اضافه کنم: افرادی که تا خودشان تخلف نکرده اند، مجری قانون هم هستند: این ماشین که خلاف جهت می رود برای مردم حادثه ساز است! چرا با این موتور سوار کم سن و سال برخورد نمی شود؟!…
اما اگر خودشان تخلف کردند، توقع دارند قانون عوض شود و اگر قانون عوض نشد! زمین و زمان و اطرافیان و مجری قانون و … باید شنونده کلمات یا بیننده حرکات ناشایست او باشند.
و اما ماجرایی واقعی که موجب نگارش این یادداشت شد؛
روز گذشته راننده یک خودروی سواری که مسلما جزو گروه اول نبود ! توسط پلیس راهور شهرستان اِعمال قانون شد ، در حالیکه در یکی از خیابان های شهر، خلاف جهت حرکت نموده و هیچ مدرکی اعم از مدارک رانندگی و خودرو به همراه نداشت، با این حال ، به افسر پلیس هم توهین می کرد. اگر این ماجرا را در هر جای دنیا بیان کنیم، در کتاب عجایب نوشته خواهد شد!
در کشور عزیز ما ایران با این پیشینه فرهنگی و تمدنی، به هنگام اِعمال قانون توسط پلیس، هر سه گروه افراد در جامعه را شاهد هستیم!
اما در اغلب کشورهای دنیا، حتی اگر برخی افراد در وجودشان میل داشته باشند جزو گروه دو یا سه باشند، در برابر پلیس که مجری قانون و حافظ نظم و امنیت اجتماع است، همچون ژن خوب در جامعه عمل کرده و خود را ملزم به اجرای دستور پلیس می دانند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×