مسیر های منتهی به شیراز ایمن و روشن می شوند
مدیرکل راهداری فارس خبر داد :
مسیر های منتهی به شیراز ایمن و روشن می شوند
شرکت مسافربری دخیل در حادثه واژگونی اتوبوس محور فیروزآباد یکسال تعطیل شد
به خبرنگار پرتو جنوب ؛مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس درباره نصب دروبین های ثبت تخلف سرعت و ایمنی جاده ها و گفت: در استان فارس تعداد ۲۴۰ دروبین تخلف سرعت و ۱۳۰ تردد شمار و ۳۰ دروبین نظارت تصویری را داریم و تعداد ۳۵ دروبین نظارت تصویری و ۲۴ دروبین ثبت تخلف سرعت به جاده های فارس اضافه خواهد شد.
علیرضا امیری درباره ایمنی کمربندی غربی شیراز نیز گفت: با استفاده از سیستم های نوین و هوشمند با برنامه ریزی تلاش داریم با مشارکت شهرداری مشکلات را برطرف نمایم .
او عنوان کرد: مجوز های لازم برای نصب دروبین های هوشمند اخذ شده است و جلساتی با شهرداری داشتیم که از دو سمت به عرض کمربندی اضافه شود و با اخذ مجوز و مشارکت شهرداری شیراز در سال جاری این مورد و دغدغه به حق را برطرف خواهیم کرد.
او تصریح کرد: برای زیبا سازی و ایمنی ورودی چندگانه شهر شیراز مجوز دریافت و در حال انتخاب پیمانکار هستیم تا ضمن اراتقا عرض معبر،زیبا سازی و روشنایی تامین شود که در همین راستا جاده دشت ارژن به شیراز به طول ۹ کیلومتر با انتخاب پیمنکار شروع به کار می کند .
*سهم ۶ درصدی نقاط حادثه خیز در تصادفات
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس افزود : بالغ بر ۴ همت پروژه در سال جاری تعریف شده است که بخش اعظمی از این اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز و ایمنی مسیر است وبا بررسی نقاط حداثه خیز تنها سهم ۶ درصدی در تصادفات را شامل می شود که ما ملزم به ایمنی به راهها هستیم .
* شرکت مسافربری دخیل در حادثه واژگونی اتوبوس محور فیروزآباد یکسال تعطیل شد
امیری همچنین درباره شرکت مسافربری دخیل در حادثه واژگونی اتوبوس محور کوار – فیروزآباد که در یک ماه اخیر منجر به فوت ۵۵ نفر از مسافران شد افزود : به مدت یک سال تعطیل شد. او فرسودگی اتوبوس را عامل اصلی حادثه دانست و تأکید کرد که تحریمها و نبود واردات ناوگان جدید زمینهساز چنین رخدادهایی است.
*بیش از ۱۵۰ شرکت مسافربری در استان فارس
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس، در توضیح این حادثه گفت: استان فارس با بیش از ۱۵۰ شرکت مسافربری فعال ظرفیت بالایی در حوزه حملونقل دارد اما اتوبوس حادثهدیده بر اساس مجوز تنها مجاز به جابهجایی ۴۸ مسافر بههمراه راننده بود. او افزود: بر اساس آمار اولیه اورژانس، هفت کودک زیر پنج سال بدون بلیت در آغوش مادران حضور داشتند که طبق قانون نیاز به تهیه بلیت نداشتند.
علیرضا امیری بیان کرد: بررسیها نشان داد این اتوبوس ساعت پنج صبح با ۱۰ مسافر از شهر اوز حرکت کرده اما در میانه مسیر در قیر و کارزین مسافرانی بدون رعایت ضوابط سوار کرده و نهایتاً در گردنه موک دچار حادثه شد. به گفته او، کمیسیونهای مربوط بر اساس قانون تخلفات شرکتهای حملونقل را رسیدگی میکنند و برای این شرکت یک سال تعطیلی در نظر گرفته شد.
* عامل اصلی وقوع این حادثه فرسودگی ناوگان
وی افزود: ایمنی اتوبوس از نظر فنی بررسی شده بود اما پس از وقوع حادثه مواردی آشکار شد که با چشم قابل مشاهده نبود و عامل اصلی وقوع این حادثه فرسودگی ناوگان بود. او با تأکید بر اینکه جاده هیچ مشکل خاصی نداشت، اظهار داشت: تحریمها و عدم واردات ناوگان جدید اتوبوسی موجب شده حوادثی از این دست رخ دهد و تا زمانی که تزریق ناوگان تازه به سیستم انجام نشود، نمیتوان به طور کامل مانع بروز چنین اتفاقاتی شد.
*رشد ۱۱ درصدی جابه جابی مسافر در چهار ماه نخست
مدیرکل راهداری فارس در ادامه نشست با اشاره به سایر موضوعات حوزه حملونقل، از رشد ۱۰ درصدی جابهجایی کالا و ۱۱ درصدی جابهجایی مسافر در چهار ماه نخست امسال خبر داد. او گفت: استان فارس رتبه نخست کشور در جابهجایی زائران اربعین را دارد و در سال جاری نیز با وجود کمبود اتوبوس، با همکاری بخش خصوصی مدیریت مناسبی در این حوزه انجام شد.
امیری همچنین برنامه ریزی برای رفع ۹۰ نقطه حادثهخیز در جادههای استان، برنامهریزی برای عبور و مرور عشایر با استفاده از ناوگان ، توسعه سامانههای هوشمند راهداری، با پیگیری مطالبات صنفی رانندگان از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد.
خبرنگار و عکاس؛مازیار فتحی