» آرشیو » آموزش طرح افزایش مواد آلی خاک در چهارچوب نفوذ دانش به میزبانی کازرون برگزار شد
آرشیو - شهرستان
کد خبر:11726 | ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۲

آموزش طرح افزایش مواد آلی خاک در چهارچوب نفوذ دانش به میزبانی کازرون برگزار شد

پرتو جنوب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت:شهرستان کازرون بعنوان منطقه سه، میزبان آموزش ضمن خدمت طرح افزایش مواد آلی خاک با اجرای طرح نفوذ دانش بود.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون؛ حمید رشیدی اظهار کرد: در این دوره ریاحی مدرس طرح افزایش مواد آلی سازمان میرشکاری از ترویج استان ،شهرستانهای کوهچنار ،رستم، ممسنی، فراشبند، فیروزآباد، قیرو کارزین، کارشناسان ترویج و زراعت و باغبانی و کشاورزان پیشرو و علاقمند به اجرای طرح حضور داشتند.

وی در ادامه گفت: خاکهای مناطق خشک و نیمه خشک فاقد مواد آلی و بسیار فقیر هستند و ۶۰ درصد خاکهای زیر کشت در ایران کمتر از یک درصد ماده آلی و بخش قابل توجهی ار آنها کمتر از نیم درصداست.بنابراین طرح افزایش مواد آلی و آموزش آن و راه حل های نوین و نواورانه جهت افزایش تولید و بهره وری باید در تمامی قسمتهای تولیدی شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

اکبر ریاحی مجری طرح افزایش ماده آلی خاک در استان بیان کرد: مواد آلی کلید حاصلخیزی و قلب کشاورزی پایدار می باشد و مهمترین عامل موثر در عملکرد وکیفیت مطلوب محصولات کشاورزی حاصلخیزی خاک است.

وی در ادامه، تهیه کمپوست محلی را به صورت جامع و کامل توضیح داد و مزایای آن را تامین مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای دراز مدت، اصلاح ساختمان خاک، تنظیم اسیدیته خاک، کمک به اصلاح خاک در محیط های شور، کاهش آفات و بیماریها، مقاومت گیاه و ارزان بودن و ساده بودن فرایند تولید مطرح کرد.

این مقام مسئول افزود: خاک مرغوب وحاصلخیز خاکی است که ۲ تا ۵ درصد ماده آلی داشته باشد و افزودن مواد آلی به خاک علاوه بر بهبود شرایط فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی اثرات مثبتی را در امرتغذیه و افزایش حلالیت اکثر عناصر غذایی مورد نیاز گیاه دارد و مقدار مصرف کودهای شیمیایی را تا یک سوم کاهش می دهد.

رشیدی با بیان اینکه حدود ۴۵ کشاورز و ۲۰ بهره بردار در این دوره شرکت داشتند، اظهار داشت: در پایان دوره، پس از قبولی در آزمون برای شرکت کنندگان گواهی صادر می شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×