» گوناگون » خانه خاص » چگونه فرزندانی امیدوار و با پشتکار تربیت کنیم؟
خانه خاص - مقالات
کد خبر:29084 | ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴

چگونه فرزندانی امیدوار و با پشتکار تربیت کنیم؟

پرتو جنوب

به اهتمام: فاطمه شاهین – مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۱ شهدا شهرستان فسا

کودک امیدوار قبل از هر چیز، والدین امیدوار دارد که از ناکامی و باخت ترسی ندارند و در خانه به او مسئولیت پذیری را می آموزند.
گاهی تمام تلاشمان را می کنیم اما نتیجه دلخواه به دست نمی آید، طبیعتا کمی نا امید می شویم اما به اطرافمان که نگاه کنیم کودکان با چشم های کنجکاوشان حواس شان به ما هست که چه می کنیم؛ خیلی سریع از ما الگو می گیرند، لطفا با شادی از نو شروع کنید و امیدوار و پر تلاش ادامه دهید.
کودک امیدوار قبل از هر چیز، والدین امیدوار دارد که از ناکامی و باخت ترسی ندارند و در خانه به او مسئولیت پذیری می آموزند.
اغلب ما والدین از دیدن نا امیدی بچه ها و گریه آنها ناراحت می شویم و از آنجایی که دوست نداریم فرزندمان را غمگین ببینیم ،نمی گذاریم در خانه چنین احساسی را تجربه کند.
بچه ها تقریبا هرگز در خانه دچار ناامیدی نمی شوند، چرا که ما همیشه حضور داریم و معمولا شرایط را طوری جفت و جور می کنیم که نا امید نشوند.
اما باید دقت داشته باشیم واکنش های عاطفی ایجاد شده در دوران کودکی بخش بزرگی از آینده عاطفی فرد را تشکیل می دهد، یعنی اگر امروز با احساسات منفی برخورد کنیم و به کودک یاد ندهیم که همیشه بُرد در کار نیست و انسان گاهی با وجود تمام تلاشی که می کند شکست می خورد، فردا روزی که گرفتار شد نمی تواند ناامیدی اش را کنترل کند و از بروز مشکلات ناشی از این نوع احساسات جلوگیری می کند.
دانستن و یادگیری مدیریت احساسات منفی در دوران کودکی ، در محیط امن مانند خانواده ، به فرزندان ما کمک می کند تا مجموعه ای کامل از راهبردهای مقابله و تنظیم هیجانی را در خود بپرورانند، راهبردهایی که به آنها اجازه میدهد تا خودِ سالم و مبتنی بر بلوغ عاطفی شان را بشناسند و بسط دهند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×