» ورزشی » “گام های عاشقی”، بزرگترین رویداد پیاده روی اربعین کشور
ورزشی
کد خبر:31163 | ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱

“گام های عاشقی”، بزرگترین رویداد پیاده روی اربعین کشور

پرتو جنوب

محمدرضا جعفری رئیس کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی هیات ورزش های همگانی استان فارس از برگزاری بزرگترین رویداد پیاده روی اربعین کشور در طرح “گام های عاشقی” خبر داد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی هیات ورزش های همگانی استان فارس، جعفری گفت: دین به همراه ورزش به عنوان دو نهاد اصلی، چشم اندازهای اجتماعی بسیاری را در زندگی ما تشکیل میدهند. ورزش به هر شکلی که باشد، بخشی از فرهنگ جامعه محسوب می شود. فرهنگ جامعه ی ایرانی از روزگار کهن، دینی بوده و اصوال دین در جغرافیای ایران و در کلّ تاریخ این سرزمین، یکی از ضرورتها و بایسته ها به شمار می آمده است و آنچه از دیرباز مورد تایید است ورزش به همراه دین ابزار ضروری برای توسعه، وحدت، ثبات، با هم بودن و همزیستی مسالمت آمیز در میان اقشار مردم بوده است.

وی افزود : به اعتقاد صاحب نظران، ارزشهای دینی در جهان بینی ورزش نهفته هستند؛ بدین معنا که ورزش مظهر ارزشهای دینی از جمله توسعه ی شخصیّت، سختکوشی، ایستادگی و استقامت است و مانند مذهب این ویژگیها و رفتارها را ترویج می کند.
از این رو پیاده روی اربعین را می توان یکی از بزرگترین گردهمایی های مذهبی در دنیا دانست که جمعیت زیادی از اقشار و رده های سنی مختلف در کنار هم مسیر را می پیمایند. جمعیتی متنوع در فضایی پر از عدم قطعیت هر ساله در پیاده روی اربعین مشارکت و توصیفاتی که از این تجربه منتقل می کنند حاوی حسی معنوی و غیر قابل وصف است.
جعفری افزود: حسی که تمایل بیش از پیش آنها و اطرافیانشان را در سالهای بعد برای تکرار تجربه ی پیاده روی نشان می دهد، پیاده روی اربعین در چند سال اخیر بیش از پیش نزد ایرانیان مورد توجه قرار گرفته و هر ساله به افرادی که در این گردهمایی که بزرگترین رویداد پیاده روی خانوادگی کشور است  و همزمان در ۳۷ شهرستان فارس همزمان در کشور برگزار خواهد شد و جمعیت قابل توجهی از تمام اقشار مردم تشکیل دهنده پیاده روی اربعین خواهند بود.
عضو هیئت رئیسه هیات ورزش های همگانی استان فارس، بر همین اساس و با توجه به اهمیت پیاده روی اربعین، فدراسیون ورزش های همگانی با همکاری هیات های ورزش های همگانی در طرح گام های عاشقی برگزاری پیاده روی های مستمر تا اربعین حسینی پرداخته خواهد شد تا ضمن ترویج ورزش همگانی عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) را آماده طی کردن مسیر پیاده روی اربعین در کشور عراق نماید.
وی افزود: زمان شروع و خاتمه طرح این طرح به مدت ۲۰ روز در قالب همایش پیاده روی اجرا خواهد شد.
زمان شروع: ۱۲ مرداد ۱۴۱۳
خاتمه: ۲ شهریور ۱۴۱۳

گام های عاشقی با تلفیق از سلامتی، تمرینات ورزشی ، معنویت و عشق به امام حسین (ع)، یک فرصت منحصر به فرد برای شرکت کنندگان به منظور آماده سازی جسمی و روحی برای مراسم اربعین فراهم میکند. به این صورت که هیاتهای استانی به برگزاری پیاده روی های مستمر در طول یک ماه در زمان متناوب در مسیر ثابت اقدام کرده و در این همایش ها با انجام کارهای فرهنگی و نواهای حسینی علاوه بر انجام فعالیت بدنی ، افراد را آماده پیاده رویهای اربعین خواهند کرد. این پیاده روی ها میبایست در در قالب موارد ذیل باشد:
پیاده روی صبحگاهی
پیاده روی عصرانه
پیاده روی شبانه
پیاده روی صبح و نشاط
پخش زنده –جمعه صبح

جعفری افزود: در این طرح جوایز زیادی تدارک دیده خواهد شد و افراد شرکت کننده : بیش ۱۰۰ جایزه و اعزام رایگان به کربلای معلی توسط دستگاه های متولی اهدا خواهد شد.
شعار این طرح کربلا طریق الاقصی ، انتخاب شده است.

سیاست گذار این طرح فدراسیون ورزش های همگانی و مجریان طرح:
۱ .هیات های ورزش های همگانی استان فارس
۲ .تربیت بدنی بسیج استان فارس
۳ .سازمان بسیح ورزشکاران استان فارس
سازمان های همکار
۱ .استانداری استان فارس
۲ .اداره کل ورزش و جوانان استان فارس
۳ .فرماندهی انتظامی استان فارس
۴ .فرماندهی سپاه استان فارس
۵ .شورای شهر استان فارس
۶ .شهردار مرکز استان فارس
۷ .صدا وسیما استان فارس
۸ .هیات پزشکی استان فارس
۹ .جمعیت هلال احمراستان فارس
۱۱ .کانون مساجد استان فارس خواهند بود .
جعفری اهداف مهم طرح گام های عاشقی را موارد زیر مطرح کرد:
۱- حمایت و ترویج فرهنگ حسینی
۲ -ترویج فرهنگ مومن قوی در بین زائران و هیات های فعال
۳ -ترویج ورزش همگانی در آحاد مردم
۴ -ترویج سلا متی
۵ -تقویت روحیهی جمعی
۶ -ارتباط معنوی با اربعین
۷ -افزایش آگاهی درباره فواید تمرینات ورزشی
۸ -ترویج ارتباطات اجتماعی
۹ -آماده سازی جسمی برای اربعین

Print Friendly, PDF & Email
  • ×