محرومیت در استان برخوردار/ بوشهر ۱۸۰۰ کلاس درس فرسوده دارد
استان بوشهر به عنوان پایتخت اقتصادی و انرژی کشور شناخته میشود ولی با محرومیتهای فراوانی از جمله هزار و ۸۰۰ کلاس درس فرسوده و تخریبی روبرو است.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از خبرگزاری مهر؛ استان بوشهر دارای ظرفیتهای بسیار زیادی در حوزههای مختلف به ویژه حوزه اقتصادی است ولی علیرغم وجود این ظرفیتها، محرومیتهای فراوانی در این استان وجود دارد.
صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی از شمال تا جنوب استان بوشهر گسترده شده است و علاوه بر تأمین نیازهای داخل کشور به انرژی نقش مهمی در صادرات نیز دارد. ۷۰ درصد گاز کشور در استان بوشهر تأمین میشود و این استان صادر کننده ۹۰ درصد نفت خام کشور است.
علاوه بر این، نیروگاه اتمی بوشهر، بنادر و گمرکات، شیلات و آبزیپروری، کشاورزی و… از دیگر ظرفیتهای اقتصادی بوشهر است که خدمات عظیمی از طریق این ظرفیتها به کل کشور داده میشود.
القابی مانند پایتخت انرژی کشور و پایتخت اقتصادی، قطب صادرات نفت، قطب تولید خرما و محصولات خارج از فصل، مرکز تولید میگوی پرورشی و…. این انتظار را ایجاد میکند که بوشهر استانی برخوردار و پیشرفته باشد.
با این وضعیت، استان بوشهر از درون با محرومیتهای فراوانی در زمینههای مختلف روبرو است و زیرساختهای این استان نیازمند توجه فراوانی است که تاکنون به خوبی به این موضوع توجه نشده است.
زیرساختهای آموزشی و علمی استان بوشهر با چالشها و کمبودهای فراوانی روبرو است و وجود تعداد بالایی کلاسهای درس تخریبی و فرسوده به هیچ وجه زیبنده استان برخوردار بوشهر نیست.
۱۸۰۰ کلاس درس فرسوده در استان
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفتوگو با خبرنگار مهر به برخی از چالشهای فضای آموزشی در این استان اشاره کرد و ادامه داد: توسعه زیرساختهای آموزش و پرورش در استان بوشهر یک ضرورت است.
هزار و ۸۰۰ کلاس درس استان فرسوده و نیازمند بازسازی است که برخی از این کلاسها تخریبی و بخشی هم نیاز به استحکام بخشیدن داردعلی موحدی با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ کلاس درس استان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد گفت: برخی از این کلاسها تخریبی و بخشی هم نیاز به استحکام بخشیدن دارد.
وی تاکید کرد: استان بوشهر دارای ظرفیتهای بسیار بزرگی است و همه باید برای رفع مشکلات در کنار آموزش و پرورش باشند تا شاهد رفع مشکلات و چالشهای پیش روی حوزه آموزش باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد: حل مشکلات جامعه در گرو حل مشکلات آموزش و پرورش است بنابراین معلم ما نباید دغدغه کولر، میز، نیمکت و صندلی داشته باشد.
موحدی کمبود معلم در استان بوشهر را یکی دیگر از چالشهای پیش روی حوزه آموزشی این استان دانست و خاطر نشان کرد: با برگزاری آزمونهای استخدامی امسال ۸۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش و ۴۵۰ نفر هم از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر پذیرفته میشوند.
لزوم ایجاد نهضت پایان کلاسهای درس تخریبی
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز اظهار داشت: استان بوشهر محرومیت تاریخی را تجربه کرده و اکنون باید مسئولان همت کنند در این استانی که برای کشور سراسر ثروت است، مدارسی با شاخصهای استاندارد ایجاد شود.
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به وجود تعداد بالای کلاسهای درس تخریبی در استان بیان کرد: در این استان زرخیز که گنج ایران است و در کنار صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی نباید این تعداد کلاس تخریبی داشته باشیم.
باید با برنامه زمانبندی مناسب به گونهای اقدام شود که هیچ کلاس درس تخریبی در این استان نداشته باشیمامام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه در مرکز استان بوشهر ۵۰۰ کلاس درس تخریبی داریم اضافه کرد: محرومیتهای استان بوشهر در کنار تولید ثروت برای کشور زیبنده نیست.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد نهضت پایان کلاسهای درس تخریبی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: باید با برنامه زمانبندی مناسب به گونهای اقدام شود که هیچ کلاس درس تخریبی در این استان نداشته باشیم.
آیتالله صفایی بوشهری با اشاره به اهمیت کار خیرین تاکید کرد: نتیجه کارهای خیر در دنیا شروع میشود و هر قدم خیری که برداشته میشود خداوند هم عنایت ویژهای خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خیرین را از افراد محبوب خدا دانست و خاطرنشان کرد: خدا اهل احسان را دوست دارد و کسانی که محبوب خدا میشود خدا هم در حق او محبت خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید از لحظه لحظه عمر خود برای کار خیر استفاده کنیم افزود: مدرسه از کارهای خیری است که مثل یک رودخانه سیال برکات بسیار زیادی را در پی دارد و منشأ تولید انسانهای بزرگ میشود.
آیتالله صفایی بوشهری مدرسهسازی را منبع جوشان کار خیر و خدمت دانست و گفت: انسان در کار مدرسه سازی هر مقدار شتاب کند آثار و برکات بیشتری را در پی دارد.
استانی که نقش بسیار مهمی در تأمین مالی برای کشور دارد و بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور از طریق ظرفیتهای اقتصادی مستقر در آن تأمین میشود، نباید با این حجم از محرومیت به ویژه در زمینه زیرساختهای آموزشی روبرو باشد.
انتظار میرود همانگونه که داخل فنسهای شرکتهای نفتی و گازی امکانات و زیرساختها تأمین شده است، در خارج از فنسها و در شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر به عنوان میزبان صنایع نیز زیرساختها توسعه یابد تا مردم محیط پیرامونی صنایع نیز از موهبات آن بهرهمند شوند.