» اجتماعی » برگزاری انتخابات دهمین دوره نظام مهندسی ساختمان استان فارس ۱۲ مهرماه
اجتماعی - شهرستان
کد خبر:31901 | ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳

برگزاری انتخابات دهمین دوره نظام مهندسی ساختمان استان فارس ۱۲ مهرماه

پرتو جنوب

عدالت محوری و شفاف سازی سر لوحه اقدامات نظام مهندسی ساختمان بوده است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس بر اجرای قانون، شفاف‌سازی و عدالت‌محوری تأکید کرد و از توسعه پایدار زیرساخت‌ها برای خدمت‌رسانی به جامعه مهندسین و عموم جامعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب مهندس ستار خورشیدی با تشریح بخشی از عملکرد هیئت‌مدیره دوره نهم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس گفت: تلاش برای توسعه خدمات هوشمند در بستر فضای مجازی، توزیع عدالت‌محور امور، گسترش امکانات و زیرساخت‌ها ورزشی، ایجاد یک مجموعه واحد برای سازمان نظام‌مهندسی استان، شفاف‌سازی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و مهم‌تر از همه قانون‌مداری از مهم‌ترین اقداماتی بود که بر انجام آن‌ها اهتمام ویژه داشته‌ایم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس با قدردانی از زحمات سکّان‌داران پیشین این مجموعه اظهار امیدواری کرد تلاش‌های هیئت‌مدیره دوره نهم زمینه‌ساز رشد و بالندگی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس در ادوار بعدی شود.

مهندس خورشیدی با تشریح برخی از اقداماتی که برای اولین‌بار در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس انجام شده، خاطرنشان کرد: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و اصلاح حقوق پرسنل، ارجاع نظارت کلیه پروژه‌های ساختمانی به‌صورت مکانیزه به‌منظور عدالت‌محوری، راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی ارجاع نظارت به‌منظور اطلاع‌رسانی، راه‌اندازی سامانه GPS دفتر تفکیک، اجرا و کنترل شهرسازی و ترافیک برای ساختمان‌های گروه ج و د برای اولین‌بار در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس در همین رابطه افزود: مواردی نظیر صورت‌جلسه تحویل و تحول در سازمان، الزام کلیه مالکان و ناظران به عقد قرارداد و آپلود آن در سامانه سازمان به‌منظور کاهش تنش، اجرای طرح هم‌زمانی شروع سال کاری مهندسی با سال نو شمسی به‌منظور سهولت در ارائه خدمات، عقد و اجرای

تفاهم‌نامه طراحی و نظارت جایگاه‌های سوخت، تمدید و اجرای تفاهم‌نامه طراحی و نظارت در شهرک‌های صنعتی، ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور توسعه کارتابل مالکان، تصویب افزایش ظرفیت مهندسان غیرشاغل به میزان ۵۰ درصد برای اولین‌بار در دوره نهم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس صورت پذیرفته است.

به گفته مهندس خورشیدی ثبت ۲۳۷۲ نفر در پایه ارشد، تشکیل شورای حقوقی مجرب و توسعه نرم‌افزار واحد حقوقی به‌همراه اجرای بخش‌نامه تعارض منافع از دیگر اقداماتی است که برای اولین‌بار در این دوره نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس انجام شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش اهم عملکردهای هیئت‌مدیره دوره نهم را تشریح کرد و بیان داشت: اتصال به سامانه کشوری عضویت اعضا (ims) و تکمیل عضویت بیش‌از ۱۱۲۵۰ نفر در این سامانه، ارائه خدمات اپراتوری، آموزشی و مشاوره‌ای به کلیه اعضا به‌صورت حضوری و غیرحضوری به‌منظور سهولت فرآیند تکمیل عضویت در سامانه ims انجام پذیرفته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به نقش ارزنده آموزش و آشنایی با موارد قانونی در ارتقا دانش و تسهیل فرآیندهای اداری مهندسان گفت: ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به‌منظور تکمیل اظهارنامه مالیاتی، تغییر فرآیندها به‌منظور صدور پروانه ساختمانی دو مرحله‌ای، الکترونیکی نمودن مستندات و پرونده‌های واحد مجریان، ایجاد سامانه الکترونیکی واحد مجریان و اسکن پرونده‌های از مهم‌ترین اقداماتی است که در این حوزه انجام پذیرفته است.

وی در ادامه با ارائه آمار و ارقامی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ارائه خدمات مهندسی به ۱۰۷۴۶ مورد پروژه نهضت ملی مسکن با مجموع متراژ ۶۸۶۵۶۴۸ مترمربع و نظارت رایگان ۲۲۸ ساختمان تعمیری آسیب‌دیده در زلزله سال ۱۴۰۲ در شهرستان اوز و ارائه خدمات مهندسی به ۲۷۲ پروژه‌های خیریه با مجموع متراژ ۵۶۲۹۸ مترمربع در راستای مسئولیت‌های اجتماعی انجام پذیرفت.

مهندس خورشیدی در بخش دیگری از سخنانش از آسیب‌شناسی و بهبود سامانه جامع خدمات مهندسی fceo خبر داد و افزود: تنظیم تفاهم‌نامه با دفاتر پیشخوان شهرستان‌ها برای تأیید لوله‌کشی گاز، اخذ تعهد درخصوص معرفی رئیس کارگاه از سازندگان ذی‌الصلاح، اصلاح ضوابط به‌کارگیری کارشناس کنترل مضاعف از اهم اقدامات عملکردی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در هیئت‌مدیره دور نهم است.

وی از تکمیل و اصلاح کلیه فرم‌های سازمان بالاخص خدمات مهندسی خبر داد و افزود: ارائه خدمات توسط رؤسای کارگاه در یک پایه بالاتر، انجام محاسبات سازه‌ای برای ساختمان‌های بنایی، برپایی میز مشاوره و میز خدمت خدمات مهندسی، برگزاری آزمون جذب نیروی متخصص توسط دانشگاه فنی مهندسی نقش ارزنده‌ای در ارتقا کیفیت خدمات به مهندسان و جامعه داشته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس از برگزاری دوازده سمینار کشوری و تشکیل بیش‌از دوازده کمیته موضوعی خبر داد و افزود: برگزاری دوره‌های بازآموزی و بازدیدهای آموزشی برای تمامی رشته‌های هفت‌گانه مهندسی نقش مهمی در ارتقا کیفیت خدمات داشته است.

به گفته این مقام مسئول تفکیک حق‌الزحمه رشته نقشه‌برداری و افزایش بیست درصدی ظرفیت و تعداد کار سازندگان ذی‌الصلاح محقق شده و پیگیری‌هایی جهت حضور ناظران مرمت و تأسیسات در پروژه‌های مرمتی بافت‌های تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

مهندس خورشیدی در ادامه با تشریح مهم‌ترین اقدامات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در دوره هیئت‌مدیره نهم بیان داشت: کاهش متراژ و تعداد طبقات ساختمان‌های مشمول خدمات ژئوتکنیک، کاهش متراژ و تعداد طبقات ساختمان‌های مشمول سازنده ذی‌الصلاح، حذف سهمیه کسر شده از مهندسان رشته مکانیک در دفتر گاز، استقرار و توسعه نرم‌افزار دفتر کنترل و نظارت گاز نقش مهمی در توزیع عدالت‌محور امور دارد که با تلاش صورت گرفته موفق به انجام آن‌ها شدیم.

وی گسترش نرم‌افزارهای فضای مجازی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برشمرد و با تشریح اقداماتی که در این حوزه انجام پذیرفته، اظهار داشت: استقرار و توسعه نرم‌افزار جدید تفکیک آپارتمان، استقرار و توسعه نرم‌افزار شورای انتظامی، راه‌اندازی وبسایت نشریه، توسعه و استقرار بیش‌از ۱۰ عنوان نرم‌افزار دیگر به‌منظور چابک‌سازی و تحقق اهداف دولت الکترونیک و راه‌اندازی سیستم یکپارچه کشوری شورای انتظامی از مهم‌ترین اقداماتی است که در فضای هوشمند به مهندسان ارائه می‌شود.

مهندس خورشیدی در بخش دیگری از سخنانش از توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس به‌منظور حل مشکلات و ارائه خدمات پرسرعت‌تر به مبلغ بیست و شش میلیارد ریال خبر داد و گفت: کلیه مطالبات مالی سال‌های گذشته وصول شده است. به گفته این مقام مسئول، پیگیری پرونده مالیاتی سازمان مربوط به سال‌های مالی از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (مالیات بر ارزش‌افزوده) در دستور کار قرار گرفته و برای اولین‌بار در سابقه مالیاتی سازمان با عدد صفر بسته شده است.

او با اشاره به رشته اقداماتی که برای حمایت از جامعه مهندسی انجام پذیرفته، اظهار داشت: پرداخت حدود ۶۶۰ فقره وام کم‌بهره، خرید زمین در یکی از بهترین نقاط شهر به‌منظور احداث ساختمان مرکزی، ساخت و تکمیل ساختمان دفتر نمایندگی شهرستان کازرون، نی‌ریز،  خرم‌بید و صدرا در زمره اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدتی قرار می‌گیرد که اعضا از دستاوردهای آن بهره‌مند می‌شوند.

مهندس خورشیدی با تأکید بر عزم راسخ به‌منظور صیانت از دارایی‌های سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس گفت: بررسی کلیه اموال سازمان در دفاتر و نصب کد بر روی کلیه اموال سازمان گوشه‌ای از اقداماتی است که در این حوزه انجام پذیرفته است.

او نشاط‌افزایی و سلامت مهندسین را ضروری برشمرد و با اشاره به اقداماتی که در این حوزه انجام شده بیان داشت: برگزاری اولین مسابقات فوتسال استان تحت‌عنوان جام مهندس، برگزاری بیش‌از ۷۰ تور تفریحی و رفاهی و تعیین‌تکلیف قرارداد عمرانی ورزشگاه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس با تلاش‌های فراوان صورت پذیرفته است.

وی با تأکید بر این موضوع که اساس کار برمبنای تعامل با جامعه مهندسین است، اظهار داشت: برگزاری جلسات متعدد هم‌اندیشی با اعضای سازمان، تشکیل شورای هماهنگی دفاتر و پیگیری پوشش بیمه تأمین اجتماعی اعضاء از دیگر اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس بخش دیگری از سخنان خود را با گلایه‌ای آغاز کرد و بیان داشت: درصورتی‌که حمایت‌های بیشتری صورت می‌گرفت در مقیاس وسیع‌تری می‌توانستیم به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانیم و اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس و جامعه از آن بهره‌مند می‌شدند.

او با اشاره به مشکلاتی که با آن‌ها طی سنوات اخیر روبه‌رو بوده است، اظهار داشت: در روز اول آغاز به کار به‌عنوان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس با تحصن و اعتراض گروهی اعضا به‌دلیل عدم اجرای ساختار شکست سال ۷۹ روبه‌رو شدیم که ریشه برخی از اعتراض‌ها هم به‌جا و برحق بود اما در مورد نحوه مطرح کردن آن گلایه‌هایی داریم.

این مقام مسئول با اعلام این خبر که تعداد ۳۵ پرونده کیفری برای رئیس سازمان نظام‌مهندسی در دستگاه قضایی مطرح شد، تصریح کرد: دلایل بیشتر این شکایات تأکید بر اجرای قانون از جانب ما است و اوقاتی باید صرف خدمت‌رسانی به مهندسین و مردم می‌شد که در دادگاه و محاکم قضایی صرف شد.

مهندس خورشیدی با انتقاد از افرادی که به‌دنبال پرونده‌سازی‌های غیرمنصفانه و عوام‌فریبانه برای تخریب افراد بودند، اظهار داشت: در آینده نام تمامی افرادی که در حق اعضای این سازمان ظلم کردند را با ارائه ادله قانونی افشا خواهم کرد. وی در ادامه از بزک کردن یک سری ساختمان‌های فاقد استحکام لازم در بافت تاریخی و تبدیل آن به مراکز گردشگری انتقاد کرد و گفت: اگر در این ساختمان‌ها، اتفاقی به‌لحاظ زلزله و حوادث رخ دهد، فاجعه ایجاد خواهد شد.

برگزاری انتخابات  دهمین دوره نظام مهندسی ساختمان استان فارس  ۱۲ مهرماه جاری

مهندس خورشیدی با تأکید بر این موضوع که ایفای مسئولیت‌های اجتماعی همواره مورد تأکید جامعه فرهیخته مهندسین بوده است، اظهار داشت: آزادسازی ۲۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد مهندس و خانواده‌های آن‌ها در این راستا انجام شد. او با اعلام این خبر که قصد شرکت در انتخابات دور بعدی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس را ندارد، بیان داشت: از کاندیدا درخواست داریم تا اخلاق را رعایت کرده و از تخریب دیگر کاندیدا خودداری کرده و تنها برنامه‌های خود را ارائه دهند.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنانش گفت: از هیئت‌مدیره، کارکنان بخش‌های اداری و خدماتی و یکایک افرادی که طی این مدت یار و یاور ما برای خدمت‌رسانی به مردم و جامعه مهندسین بوده‌اند، قدردانی می‌کنم.

شایان ذکر است سازمان نظام‌مهندسی استان فارس بیش‌از ۳۷هزار عضو دارد که از این میان ۳۲هزار عضو فعال داشته و زمان برگزاری انتخابات دوره دهم را ۱۲ مهرماه جاری است. در انتخابات پیش‌رو ۸۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعدا ۱۵ نفر به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس انتخاب خواهند شد.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×