» شهرستان » پس از ۲ سال، سکوت شورای شهر کازرون شکست
شهرستان
کد خبر:32498 | ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۴

پس از ۲ سال، سکوت شورای شهر کازرون شکست

پرتو جنوب

سه سال از عمر شورای ششم شهر کازرون گذشت و متأسفانه علیرغم تأکید اعضای شورا – در زمان تبلیغات – بر شفافیت و اطلاع رسانی، هنوز عملکرد سال دوم و سوم این شورا برای مردم تشریح نشده است.

توضیحا در زمان ریاست محسن تن، سوالات کتبی در مورخه ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ به دفتر شورای اسلامی شهر کازرون تحویل و به شماره ۱۸۲- ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ در این دفتر ثبت شده است اما تاکنون و پس از اتمام دوره ریاست محسن تن و سهراب جبری، پاسخی دریافت نکرده ایم و لازم به ذکر است که فقط محسن روزبهی در زمان ریاست خود، با این پایگاه خبری مصاحبه داشته و سایر روسا زیر بار مصاحبه با این پایگاه خبری نرفته اند، تاکنون که دوره ریاست علیرضا افشاریان و سال آخر از عمر شورای ششم می باشد.)

با ورود به سال چهارم و انتخاب علیرضا افشاریان بعنوان رییس جدید شورا و مهرزاد پیرویان بعنوان سخنگوی شورا، برآن شدیم که بار دیگر، بخت خود را در مصاحبه با شورای ششم بیازماییم و خوشبختانه این بار برخلاف دو رییس قبلی شورای ششم که حاضر به مصاحبه با رسانه نشده بودند و حتی حاضر نشدند به سوالاتی که کتبا برای ایشان ارسال کرده بودیم پاسخ دهند، رییس و سخنگوی شورا با روی گشاده و سعه صدر، ساعتها پای مصاحبه با رسانه مردمی پرتو جنوب نشستند و در حد امکان به سوالات ما که همانا بخشی از دغدغه های مردم عزیز شهر کازرون بود پاسخ دادند که در زیر بطور کامل و بدون هیچ دخل و تصرفی پوشش داده ایم و قضاوت را به عهده مردم نهاده ایم. امید است که این رسانه توانسته باشد بخشی از دغدغه مردم را برطرف کند.

 

س) چرا شورا با رسانه ها، خصوصا رسانه های منتقد تعامل ندارد؟ آخرین پاسخگویی شورا زمان ریاست آقای روزبهی بوده و بعد از آن، شورا از پاسخگویی به این رسانه خودداری نموده است. در حالی که سوالها بصورت کتبی تحویل شورا شد ولی در زمان ریاست آقایان تن و جبری، پاسخی دریافت نکردیم و در سال آخر به ریاست آقای علیرضا افشاریان رسیدیم و به قولی به پایان آمد این دفتر، سوالات همچنان باقیست.

همیشه شوراها و بالاخص شورای ششم، خود را نماینده مردم و در خدمت مردم دانسته و پاسخگوی سوالات بوده اند.در این مسیر با دید باز نسبت به مسائل مطرح شده، انتقادات و پیشنهادات نگاه شده است. علی ایحال در شورای ششم و در دوره های مختلف هیات رییسه جلسات و نشستهای مطبوعاتی با حضور اصحاب رسانه برگزار شده و پاسخگوی همه عزیزان بوده ایم و اینجانب در جریان ارسال سوالات کتبی رسانه پرتو جنوب به شورا نیستم.

تصویر بازدید از پروژه ها

س) مطابق قانون، شهرها می بایست سهمیه خود را از مؤسسات آلاینده اطراف شهر دریافت کنند، چرا کازرون در این مقوله به نتیجه نرسیده است؟

از ابتدای شورای ششم این شورا بصورت رسمی و حضوری و از طریق نهادهای مختلف پیگیر مطالبات مربوط به عوارض آلایندگی بوده و با عنایت به اینکه تاکنون در شهرستان این موضوع پیگیری نشده بود، امیدواریم به زودی و با پیگیریهای فرماندار و نماینده پرتلاش شهرستان، در این خصوص به نتایج مطلوبی برسیم و برای اولین بار حق مردم و شهرداری از این موضوع که یکی از درآمدهای پایدار شهرداری های سراسر کشور محسوب می شود اخذ گردد.

 

س) لطفا لیست کمکهای فرهنگی که شورای شهر تاکنون به موسسات، رسانه ها، تیم های ورزشی و اشخاص ارایه داده بیان کنید.

کمک شورا در قالب بودجه مصوب بوده که هر ساله در آیتم های متعدد به شهردار محترم ابلاغ و شامل سازمانهای مردم نهاد، نیازمندان و در کل به جز بخش دولتی و نیمه دولتی می باشد و در اینخصوص شهرداری بایستی اقدامات لازم را بر اساس مصوبات بودجه ای انجام دهد.
(توضیحا تا کنون به هیچ سازمان مردم نهاد و یا رسانه ای، کمکی از طرف شهرداری نشده است)

 

س) چرا دو تن از اعضای شورا که با هم درگیری فیزیکی داشته اند و همدیگر را با الفاظ رکیک مورد عنایت قرار داده اند و باعث تنزل شأن شورا و دلسردی مردم شده و شخصیت منتخبین مردم شهر را با این اعمال زیر سوال برده اند، تاکنون بخاطر ارتکاب این اعمال از مردم عذرخواهی نکرده اند؟

موضوع در گیری دوتن از اعضای شورا در خارج از صحن شورا و به دلایل شخصی بوده که امیدواریم همکاران عزیز که در این مدت به صورت دلسوزانه پیگیر مسائل و مشکلات شهر و مردم هستند بهترین تصمیم ممکن را در این زمینه بگیرند.

تصویر بوستان بانوان(خانواده) 

س) در زمان ریاست آقای تن، مصاحبه ای از آقای جبری که در آن زمان سخنگوی شورا بود در فضای مجازی پخش شد درخصوص افتتاح بوستان بانوان، الان با گذشت حدود دو سال از آن تاریخ، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و این وعده هم جامه عمل نپوشید. لطفا بفرمایید در حال حاضر وضعیت بوستان بانوان چگونه است؟

عملیات اجرایی بوستان بانوان(خانواده) که از سالها قبل شروع شده و حتی در مقاطعی بصورت کامل تعطیل و از دستور کار خارج شده بود، اما در شورای ششم به همت همکاران عزیز و اصراری که جهت تکمیل عملیات بود باعث شد عملیات اجرایی این پارک مجددا در برنامه کاری قرار گیرد و هم اکنون نیز در مسیر خوبی هدایت می شود تا جایی که طبق برنامه زمان بندی اجرای نهایی که از شهردار به شورا ارائه گردیده، عملیات اجرایی پارک مزبور بایستی حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری بصورت کامل تکمیل گردد.

لذا انتظار ما از شهردار محترم این است که با توجه به حمایتهای شورا درخصوص تکمیل پروژه های نیمه تمام و یا ناقص، پروژه پارک بانوان در زمان مقرر تکمیل و تقدیم مردم شریف شهر کازرون و بخصوص بانوان عزیز گردد.

 

س)  ساماندهی ورودی های کازرون به کجا انجامید؟

با شروع شورای ششم و حساسیتی که همکاران درخصوص موضوع سیما و منظر شهری و تاثیر آن بر روی چهره شهر داشتند، برآن شدیم که هر سه محور ورودی شهر مورد مطالعه و طراحی جهت زیباسازی قرار گرفته و در زمانهای مختلف، بسته به بودجه و شرایط، مورد اجرا  قرار گیرند.

هم اکنون نیز ورودی غربی شهر کازرون حدفاصل چهار راه مطهری تا پل پادگان، طرح آن تکمیل و در حال حاضر عملیات اصلاح هندسی روی میدان امان حسین(ع) بصورت موضعی درحال اجرا می باشد که انتظار شورا از شهردار محترم، سرعت بخشیدن به عملیات در کنار کنترل کیفیت پروژه و همچنین اتمام و تکمیل آن مطابق طرح می باشد تا انشالله در پایان اجرای عملیات و با تکمیل کارهای عمرانی، معماری و زیباسازی میدان و محور مورد اشاره شاهد فضایی شاد در ورودی محور غربی شهر باشیم.
بالطبع هردو ورودی دیگر هم اکنون مورد مطالعه است که پس از تکمیل طرح و ایجاد شرایط اجرا، نسبت به شروع عملیات اجرایی آنها نیز اقدام خواهد شد.

 

س) آیا برای آماده سازی طرح های جامع شهری (تفضیلی، فضای سبز، زیباسازی شهر) اقداماتی صورت گرفته است؟

از شروع شورای ششم اقدامات خوب و موثری در خصوص ویرایش و تنظیم طرحهای جامع و سیما منظر شهری صورت پذیرفته است، طرح جامع فعلی مربوط به سال۱۳۷۲ بوده و طرح جامع جدید از سال ۱۳۹۶ کلید خورده و در شورای ششم طی جلسات فنی متعدد و استفاده از نظر کارشناسان فنی و صاحب نظران شهر،  پیشنهادات خوبی ارائه گردید که هم اکنون از مرحله تایید شهرداری، شورا، کارگروه و شورای برنامه ریزی استان گذشته و در حال حاضر در مرحله کمیته فنی شورای عالی و سپس شواری عالی معماری و شهرسازی می باشد که با پیگیری های شهردار محترم امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه و تایید نهایی برسد. ضمن اینکه طرح تفضیلی نیز پس از تایید و تهیه طرح جامع و مجددا توسط اداره راه و شهرسازی و با انتخاب مشاور، عملیاتی خواهد شد.

تصویر بازدید از پروژه ها

س) معمولا چنین است که در تمامی قراردادها، مدت زمان انجام پروژه ذکر می شود و طبق زمانبندی به پیمانکار تحویل و از پیمانکار تحویل گرفته می شود. مقصر تاخیر در پروژه های شهری کازرون کیست و شورا در این خصوص تاکنون چه برخوردی انجام داده است؟

عوامل متعددی در تاخیر پروژه های شهری می تواند موثر باشد. یک پروژه شهری تا مسیر تکمیل می تواند توسط عواملی از قبیل موضوع تملک، رفع معارض، وجود طرح و نقشه کامل، وجود منابع مالی کیفی و پیمانکار مناسب مورد تایید قرار گیرد.
شاید یکی از بزرگترین دلایل به طول انجامیدن پروژه ها نیز اختصاص بودجه اندک برای پروژه ها در شرایط کنونی اقتصادی باشد که با تورم موجود واقعا شرایط اجرایی را با چالش مواجه نموده است .

علی ایحال با شناخت کلیه عوامل و آسیب ها، سعی شورا در مسیر آسیب شناسی موضوعات و رفع معضلات بوده تا جایی که در این مسیر، پیشنهادات اجرایی و عملیاتی مختلفی هم به شهردار محترم ارائه شده است و امید است ایشان با عنایت به پتانسیل مناسبی که در شهرداری کازرون در اختیار دارد، به نحو احسن ضمن تکمیل پروژه ها با کیفیت مطلوب، در زمان مقرر نیز پروژه ها را تحویل مردم نماید.

 

س) در سال آخر عمر شورای فعلی، چه اقداماتی می توانید انجام دهید که یک کارنامه موفق از خودتان برای شهر و مردم به جا بگذارید؟ (در مرحله عمل و نه وعده)

از ابتدای شورای ششم، برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون عمران و با حضور کارشناسان و صاحب نظران فنی و با تجربه شهر نسبت به آسیب شناسی طرح های متنوع و زیادی، متناسب با نیاز شهر مصوب کرده اند که این پروژه ها بصورت عادلانه در مناطق مختلف شهر تقسیم شده و تعریف و پیگیری گردید که برخی از آنها در سرفصل آخر طراحی و برخی نیز اجرایی شوند که در نهایت به نتیجه رساندن آنها علی رغم پیگیری های متعدد و حمایتهای شورا در سه سال گذشته به نتیجه نرسیده و همت بلند عزیزان زحمتکش شهرداری را می طلبد.
علی ایحال برخی از طرح ها و پروژه هایی که شورای ششم در حوزه عمران و در ابتدای شروع به کار، مد نظر داشته به شرح ذیل می باشد:

تصویر میدان شهدا

– ساماندهی میدان شهدا و خیابان ها و مناطق اطراف آن (محدوده مطالعاتی) که در مراحل آخر مطالعه و طراحی می باشد.
– ساماندهی و زیبا سازی هر سه محور ورودی شهر که در حال حاضر محور غربی حد فاصل چهارراه شهید مطهری تا پادگان شهید چمران طرح آن کامل و اجرای آن بصورت موضعی در میدان امام حسین(ع) در حال اجرا می باشد و دو محور دیگر در حال مطالعه و طراحی است.
– ساماندهی بازار روز که هم اکنون مراحل اجرایی آن در حال تکمیل می باشد.

تصویر میدان امام حسین

– طراحی و اجرای المان های شهری که المان میدان امام رضا(ع) اجرا و المان مادر نیز در حال ساخت است. ضمنا المان میدان امام حسین(ع) نیز در مرحله مطالعه و طراحی می باشد.

– طراحی هدایت آبهای سطحی شهر
-پیگیری تکمیل طرح جامع شهر
-پیگیری اجرایی نمودن طرح ممیزی که اجرای آن به صورت پایلوت ددر یکی از مناطق شهر شروع شده است.
-پیگیری راه اندازی کارخانه آسفالت شهرداری واقع در کوهچنار که خوشبختانه با تکمیل آن بسیاری از مشکلات شهرداری در زمینه آسفالت معابر مرتفع شده و در این مورد شهرداری کازرون به خودکفایی رسیده است و از لحاظ مالی نیز به عنوان یکی از آیتم های درآمد پایدار شهرداری می توان حساب نمود.
-پیگیری و تایید سایت پسماند زباله شهرستان کازرون که بعد از ۲۵ سال این معضل به صورت فنی طراحی و استعلامات لازم از مبادی ذیربط صورت پذیرفت که متاسفانه به دلایل مختلف و کم لطفی های صورت گرفته تاکنون عملیات اجرایی مربوط به سایت در آن مکان که پیش بینی طرح بازیافت زباله صورت گرفته بود تا این لحظه تعطیل می باشد.
-پیگیری ساماندهی، طراحی و اجرای پارکهای محله ای که در این دوره به تعداد زیادی صورت گرفته است.
-اجرای عملیات مناسب در پارک های مختلف
-پیگیری تکمیل پارک بانوان

تصویر پارک پردیس

-پیگیری، طراحی و تکمیل پارک پردیس

تصویر پارک بعثت

-پیگیری، طراحی و اجرای پارک بعثت

-تملک، رفع معارض و اجرای خیابان ۳۵ متری جدیدالاحداث درضلع شرقی شهر به طول تقریبی ۱۴۰۰ متر
-پیگیری، نوسازی و بهسازی بسیاری از معابر و خیابانهای شهری
-پیگیری جهت تثبیت سایت جدید بازار آبزیان
-پیگیری ایجاد پارک ترافیک در یکی از پارک های شهر که طراحی آن تهیه شده است
-پیگیری و ساماندهی برخی از چهارراه های قدیمی و فرسوده شهر که طراحی آنها به پایان رسیده و در مرحله اخذ استعلامات مربوط و مراحل اداری جهت شروع عملیات اجرایی می باشد.
-تعریف برخی پروژه ها در قالب واحد سرمایه گذاری
-تملک املاک موجود در طرح پاکینگ ابوذر و سلمان و مطالعه جهت اجرای طرح به روش های مختلف از جمله سرمایه گذاری و …
-طراحی رفوژ و حاشیه حد فاصل میدان معلم تا میدان فردوسی که در بودجه امسال از میدان معلم تا میدان دولچه دیده شده است.
-پیگیری و پیشنهاد مناسب سازی نقاط شهری برای معلولین عزیز
-طراحی و ساماندهی پارک و المان ناصر دیوان  و تملک املاک مورد مسیر که ادامه دارد.

– پیگیری اجرای پروژه پارکینگ ماشین های سنگین

– طراحی پروژه پیاده راه سازی حدفاصل پارک پیروز تا باغ مرحوم پیرویان

همانطور که خدمتتان عرض شد بعضی از این طرح ها در مرحله طراحی می باشد و برخی نیز شروع به اجرا و در مراحل پایانی می باشد که در جلسات مختلف درخصوص طی نمودن روند اجرایی عملیات با حفظ کیفیت و مدیریت اجرایی آنها به شهردار محترم تذکرات و تاکیدات متعدد صورت پذیرفته و برنانه زمان بندی اخذ گردیده است و امید است تا هر چه زودتر شاهد اجرایی شدن و تکمیل اکثر طرح ها باشیم.

تصویر سایت پسماند در مرحله مطالعاتی

س) در مورد تأخیر در راه اندازی سایت زباله، چه کسانی مقصر بودند و شورا چه اقدامی در دفاع از حق مردم کرده است؟

همانطور که قبلا به عرض رسید، تثبیت و تایید سایت پسماند زباله کازرون در راستای حل معضل و مشکل حدود ۲۵ سال به طول انجامید،با همت همکاران از شروع شورای ششم در زمینه اخذ جانمایی و اخذ مجوزات و استعلامات لازم از مبادی ذیربط که در نهایت به تایید وزارت کشور نیز رسید و دومین سایت مجوزدار استان فارس نیز می باشد که متاسفانه علی رغم اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه فوق الذکر، در لحظات آخر با کم لطفی برخی مسئولین، این موضوع تاکنون مغفول مانده و شورا به نمایندگی از مردم شریف کازرون از مسئولین شهری، استانی و کشوری انتظار دارد تا پاسخگوی مردم عزیز کازرون باشند و زیان مالی که هر ساله بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال صرف هزینه انتقال زباله شهر به شیراز در فاصله ۱۷۰ کیلومتری است -که در هیچ کدام از شهرهای ایران این موضوع مصداق ندارد- جبران شود.
لازم به ذکر است این هزینه بایستی صرف خدمات رسانی به شهر و مردم شریف کازرون گردد که متاسفانه به دلیل ندانم کاری و سیاست بازی انتخاباتی برخی مسئولین و معتمدین، صرف انتقال زباله می شود و امیدواریم با همت عالی نماینده فعلی و دلسوزان و معتمدین واقعی این مورد هم حل و فصل گردد.

تصویر بازدید از پروژه ها

س) شما به عنوان سخنگو و فنی ترین عضو شورا، از عملکرد خود و شورا در این سه سال گذشته راضی بوده اید و آیا عملکرد شما به گونه ای بوده که بتواند مردم را دلگرم کند تا در انتخابات آتی از شما و دیگر اعضای شورا حمایت کنند؟

با عنایت به طرح های مختلفی که با شروع شورای ششم، تصویب شده و در حال پیگیری می باشد و از طرفی وجود نقاط ضعف متعدد در شهر و نیاز به اجرای طرح های مختلف عمرانی که در بیشتر مواقع نیاز به تملک املاک، رفع معارض و موارد دیگر دارد، همچنین کمبود بودجه  مالی و گستردگی شهر، تمامی تمرکز و تلاش شورای ششم تکمیل اکثریت طرح ها می باشد و در سایر طرح ها و پروژه هایی که در پایان دوره نیمه تمام می ماند (مثل ساماندهی میدان شهدا و…) نیز با تعریف چشم انداز و تکمیل طرح در چند سال، زمینه جهت اجرایی نمودن آن طرح ها که تکمیلشان موجب پوشش نقاط ضعف شهری و پیشرفت شهر می شود فراهم خواهد شد.
در مجموع با توجه به روحیه ای که از همکاران خود در شورای ششم سراغ دارم و علی رغم فعالیت های خوبی که در این دوره صورت پذیرفت و نقاط ضعفی که در شهر وجود دارد و تلاشی که دوستان در زمینه حل و رفع معضلات در زمینه های مختلف فرهنگی، محیط زیست، حقوقی، سرمایه گذاری و… انجام داده اند و شرایط موجود اقتصادی و…به شخصه و به نمایندگی از شورا، رضایت کامل نداشته و معتقدم هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه هدف که رفع کامل معضلات شهری و رساندن کازرون به جایگاه واقعی خود می باشد، باید پیمود.

در این مسیر، وحدت و تعامل کلیه مسئولین در جهت رفع معضلات و مشکلات بسیار ضروری می باشد که امیدواریم این موضوع در راس کلیه امور شهری قرار گیرد.

***

این تمامی صحبتهای سخنگوی فعال و فنی شورای ششم بود که از نظر شما گذشت. در انتها بایستی چند نکته را به عنوان یک شهروند بیان کنم:
-اول اینکه در سال چهارم عمر شورا، دیگر زمان طراحی و پیگیری نیست و بایستی طرح ها به اتمام برسند. به همین دلیل برنامه زمان بندی که شهردار به شورا تسلیم کرده بود را انتشار می دهیم و چون شورا بودجه مورد نظر پروژه ها را تخصیص داده امیدواریم شهردار بتواند کارایی خود و مجموعه شهرداری را نشان دهد و  طبق برنامه زمان بندی، پروژه ها را به اتمام برسانند تا مردم طبق همین برنامه زمان بندی در انتها در مورد توانایی شهردار و شورا قضاوت نمایند.

جدول زمان بندی پیشرفت فیزیکی پروژه های شهرداری کازرون

-دوم اینکه بعضی رفتارها شایسته اعضای شورا نیست، چه در صحن شورا و چه خارج از صحن، و کمترین انتظار مردم از برخی اعضای شورا، عذرخواهی می باشد که از آن جمله می توان به عدم پاسخگویی روسای دوم و سوم شورای ششم به رسانه ها و همچنین درگیری اعضای شورا با یکدیگر که پرونده آنها به مراجع قضایی هم کشیده شده، اشاره کرد.
– سوم عدم توانایی شهرداری و شورا در مورد برخی پرونده های حقوقی، برای مردم قابل پذیرش نخواهد بود. مواردی همانند تپه شادی و همچنین به طول انجامیدن تمامی پروژه ها که نشان از بی برنامگی و عدم نظارت شورا و شهردار می باشد.
-چهارم بعضی از پروژهایی که در کمیسیون عمران تصویب شده از دستور کار خارج شده که موجب به طول انجامیدن و بعضا عدم اجرای پروژه ها شده، خصوصا پروژه مقبره ناصر دیوان و پارکینگ کامیون ها.
در انتها امیداریم که در این مدت باقیمانده، هم شهردار و هم شورا جبران مافات نموده و بتوانند انتظارات مردم را برآورده کنند.
همچنین از وظیفه شناسی علیرضا افشاریان رییس جدید و مهرزاد پیرویان سخنگوی جدید شورای ششم در پاسخگویی به رسانه و انجام مصاحبه، کمال تشکر داریم.

گفت و گو از: الهام ضرغام

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×