» اجتماعی »  اولویت انجمن داروسازان فارس؛ راه‌اندازی داروخانه تعاونی است
اجتماعی - شهرستان
کد خبر:34158 | ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۳

 اولویت انجمن داروسازان فارس؛ راه‌اندازی داروخانه تعاونی است

پرتو جنوب

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر اثرگذاری شهرک دارویی در شهر بیضا، خواستار راه اندازی شرکت داروخانه تعاونی داروسازان فارس شد و گفت: این داروخانه با استانداردهای لازم به عنوان یکی از اولویت‌های انجمن داروسازان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، محمدجواد راعی در همایش گرامیداشت روز داروساز با اشاره به نقش بی بدیل داروسازان در بهبود کیفیت سلامت مردم جامعه به نقش علمی پرداخت و گفت: در مسیر درمان بیماران، داروسازان نقش موثر مشاوره‌ای  دارند.

راعی با اشاره به کمبودهای حوزه دارویی فارس افزود: یکی از راه های جبران کمبودها، تقویت صنعت داروسازی است که در همین راستا با راه اندازی شهرک دارویی در بیضا شاهد تقویت صنعت داروسازی در فارس خواهیم بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با تاکید بر نقش صنعت داروسازی در بهبود بیماران در مسیر درمان خاطر نشان کرد: طراحی و تولید داروهای اثرگذار  توسط داروسازان، نقش موثری در بهبود بیماران توسط کادر پزشکی دارد.

به باور راعی، اجرای موفقیت  طرح «دارویار » نیازمند همکاری داروسازان است تا به رفع چالش های کمبود برخی فرآورده‌های تزریقی و داروها همانند آنچه در سه سال گذشته رخ داد، کمک شایانی کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح تولید نان کامل از آرد کامل برای اولین بار در فارس خبرداد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰ نانوایی در شیراز اقدام به تولید نان کامل می‌کنند.

تخصیص آرد بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی موضوع دیگری بود که راعی به آن پرداخت و  مطرح کرد: فرآورده‌های نانی و شیرینی  این بیماران توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می شود.

وی با بیان اینکه استان فارس به دلیل  قطب پیوند در کشور  و قطب پزشکی میزبان بیماران بسیاری از هموطنان در کلان شهر شیراز برای درمان است گفت: در راستای پاسخگویی به مراجعات خارج از استان و بعضا کشور به شیراز نیازمند افزایش سهمیه دارویی استان فارس هستیم.

 نقش داروسازان و داروخانه ها در ارتقای سطح بهداشت موثر است

اسماعیل حسینی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای ارتقای  سطح بهداشت و درمان در کشور باید نقش داروسازان و داروخانه ها پررنگ باشد.

وی بیان کرد: در این حوزه باید شان و جایگاه داروسازان را ارتقا دهیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه با پدیده خروج نخبگان در این حوزه مواجه هستیم ادامه داد: در حوزه کلان باید یک سری از سیاست ها بازبینی و اصلاح شود.

حسینی با بیان اینکه شیراز قطب پزشکی کشور است، افزود: در تخصیص دارو در شرایط فعلی بی عدالتی هایی وجود دارد و در توزیع دارو، این حجم مراجعه بیماران از استان های همجوار به شیراز باید لحاظ شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تلاش خواهیم کرد با کمک دیگر نمایندگان فارس، توزیع دارو به استان ها همچنین فارس به عدالت نزدیک تر باشد.

محمدرضا دیدبان رئیس سازمان نظام پزشکی استان فارس با اشاره به توزیع دارو خارج از سیستم داروخانه‌ای به صورت آنلاین نیز گفت: متاسفانه بدون نظرخواهی از کارشناسان، قوانینی نوشته می‌شود که جای تاثر دارد و امید است با حضور دولت جدید شاهد چنین قوانینی نباشیم.

در نظام دارویی استاندارد نمی‌توان سلیقه‌ای برخورد کرد

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این همایش به نظام حکمرانی دارویی فعلی کشور گریزی زد و  گفت: با عدم تدوین و استفاده از کدهای حکمرانی نظام دارویی در کشور مواجه هستیم و این مهم موجب شده  تا با روی کار آمدن یک دولت، امکان استفاده از پتانسیل‌های این حوزه  میسر نگردد.

امیر آزادی با بیان این نکته که در نظام دارویی استاندارد نمی‌توان سلیقه‌ای برخورد کرد، مطرح کرد: امروز نداشتن کدهای استاندارد کدهای دارویی موجب بروز معضلاتی شده است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از بازآموزی در دانشکده داروسازی با کمک اساتید مجرب خبر داد و گفت: ‌به زودی با حضور اساتید بیشتر این مهم تداوم خواهد یافت.

تقدیر از ۱۶ داروساز نمونه و پیشکسوت و متولیان امر در داروسازی

منفرد رئیس انجمن داروسازان استان فارس و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به روند انتخاب داروسازان نمونه استان فارس در این مراسم گفت: بر اساس رده بندی، ۱۶ داروساز نمونه، داروساز پیشکسوت نمونه در صنعت، شرکت های توزیع، موسسه داروخانه، مسئول فنی  و همچنین یک دانشجوی نمونه داروساز بر اساس شاخص ها انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×