آزادراه شاهچراغ(ع)، تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور
آیین بهره برداری از قطعه هفت آزاد راه شیراز -اصفهان تحت عنوان آزادراه شاهچراغ (ع) بصورت ویدیو کنفرانس رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و حضور مسئولان استانی در محل پروژه برگزار شد .
به گزارش خبرنگار پرتو جنوب؛ این قطعه ۱۲.۵ کیلومتری که با اعتباری افزون بر ۲۲ هزار میلیارد ریال احداث شده، حلقه گمشده کریدور ترانزیتی مرکز به جنوب کشور است.
استاندار فارس در این مراسم از عزم راسخ دولت به منظور توسعه پایدار خبر داد.حسینعلی امیری با بیان اینکه آزادراه شیراز – بوشهر است قرار است بندر انزلی را بوشهر متصل کند، گفت: پیش از این شش قطعه آزادراه اصفهان – شیراز افتتاح شده است، پس از ۱۲ سال دولت چهاردهم، تمام کننده آزادراه شیراز به اصفهان و آغاز کننده قطعه نخست آزادراه شیراز – بوشهر است.
حسینعلی امیری تصریح کرد: در پاییز سال گذشته و پیش از شروع دولت چهاردهم این آزادراه حدود ۱.۷ همت بدهکاری داشت که عمده بدهکاران را پیمانکاران خرد تشکیل میدادند. امیری خاطرنشان کرد: از محل مولدسازی بخش قابل توجهی از بدهی پیمانکاران خرد پرداخت شد و مابقی را دولت تامین کرد.
استاندار فارس اضافه کرد: این آزادراه فاصله شیراز به اصفهان را ۲ ساعت کم میکند و در توسعه اقتصادی استان موثر است
امیری همچنین کاهش مصرف سوخت و کاهش تلفات ناشی از تصادفات تا ۵۰۰ نفر را از مزایای احداث این آزادراه ذکر کرد و افزود: شبانهروز حدود ۲۰۰۰ تردد در این آزادراه ثبت میشود
وی یادآور شد. عملیات اجرایی قطعه هشتم یا ادامه مسیر از شیراز به بوشهر هم آغاز میشود
استاندار فارس در این مراسم ابراز امیدواری کرد که با احداث آزادراه شیراز – بوشهر کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب با گذر از قلب پهنه تمدنی فارس، کامل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این مراسم با تاکید بر توزیع عدالت محور امکانات در سطح کشور بیان داشت: افتتاح این پروزه ها در ایمنی و ارتقا کیفیت زندگی کردم نقش بسزایی دارد.
هوشنگ بازوند عنوان کرد: احداث و توسعه کریدورها یک مدیربت راهبردی در کشور است و با توجه به موقعیت استراتزیک ایران، توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی، ضرورتی انکار ناپذیر بوده و در تایید وزارتخانه قرار دارد
وی با بیان اینکه با تکمیل آزادراه شیراز – بوشهر کریدور شمال، مرکز و جنوب کشور با رویکرد اتصال دریای خزر به خلیج فارس عملیاتی میشود، خاطرنشان کرد: هدایت ترانزیت به سمت جنوب و برعکس، کوتاه سازی مسیر، کاهش زمان سفر، صرفه جویی در سوخت و جلوگیری از وقوع سالیانه ۵۵۰ تصادف بخشی از مزایای راهاندازی این آزادراه است.

فارس تکمیل کننده کریدور حیاتی شمال-جنوب کشور خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس دراین مراسم گفت: با تکمیل قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، این محور به صورت کامل به بهرهبرداری رسیده است
محمدمهدی عبداللهی در حاشیه افتتاح و بهرهبرداری از قطعه ۷ آزادراه شیراز _ اصفهان در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت پروژههای آزادراهی شیراز، گفت: با افتتاح این قطعه،مراحل ساخت قطعه ۸ این آزادراه که قطعه اول آزادراه شیراز-بوشهر نیز است،به زودی آغاز میشود
وی ادامه داد: قطعه هشتم این آزادراه که عملاً به عنوان قطعه اول آزادراه شیراز-بوشهر در نظر گرفته میشود، به زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به تأکیدات وزارت راه و شهرسازی و استاندار فارس،افزود: عملیات اجرایی قطعه هشتم به سرعت آغاز می شود. این قطعه، مسیر ارتباطی از آزادراه شیراز-اصفهان را به سمت بندر بوشهر ادامه خواهد داد و تکمیل کننده کریدور حیاتی شمال-جنوب کشور خواهد بود.
عبداللهی در پاسخ به پرسشی در خصوص امکانات و استانداردهای آزادراه تکمیل شده، گفت: این آزادراه از نظر تجهیزات ایمنی، روشنایی، دوربینهای نظارتی، خدمات رفاهی، پمپ بنزین و پایگاه اورژانس در سطح بسیار بالایی قرار دارد و تمامی خدمات اولیه مورد نیاز در آن مستقر شده است. البته در آینده برنامهریزی برای تکمیل مجتمعهای رفاهی و افزایش تعداد پمپ بنزینها نیز در دستور کار قرار دارد.
آزادراه شاهچراغ جز استاندار ترین آزادراهی کشور است
مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین در خصوص مسائل مالی پروژه و اختلاف سهم دولت و سرمایهگذار افزود: موانع مالی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و با جذب سرمایهگذار برطرف شده است.
طبق استاندارد، سهم دولت در پروژههای آزادراهی حداکثر ۵۰ درصد است و تلاش میشود تا این سهم رعایت شود تا عملیات اجرایی با سرعت بیشتری پیش برود.عبدالهی با تأکید بر استاندارد بالای آزادراه شیراز-اصفهان، طول ۱۲۰ کیلومتری مسیر را که موجب کاهش قابل توجه مسافت شده، از مزایای مهم آن برشمرد و گفت: این آزادراه علاوه بر استفاده استانهای مجاور مانند بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، بار ترافیکی سنگین را از مسیرهای قبلی به سمت خود هدایت کرده و به کاهش ترافیک در مسیرهای شیراز-دشت ارژن و اصفهان-تهران کمک شایانی کرده است. این جابجایی ترافیکی، منجر به ارتقای ایمنی در هر دو مسیر و صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش تصادفات میشود.
مشارکت شرکت عمران صدرا در توسعه زیرساخت ها
مدیرعامل شرکت عمران صدرا در حاشیه این مراسم از پیشرفت پروژه های ارتباطی به منظور خروج از بن بست ارتباطی خبر داد.جعفر زاهدی دره شوری با اشاره به مشارکت این شرکت در این پروژه ملی گفت: شرکت عمران صدرا با مشارکت ۱۰ درصدی در اجرای این پروژه، سرمایهگذاری ارزشمندی را انجام داده که در آیندهای نزدیک، منجر به ایجاد درآمدی پایدار برای شهر صدرا خواهد شد.
براساس این خبر قطعه هفتم ازادراه شیراز -اصفهان با طول ۱۲.۵ کیلومتری، حلقه اتصال کریدور ترانزیتی مرکز به جنوب کشور است که نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و تسهیل سفرها خواهد داشت.این قطعه از آزادراه که با اعتباری افزون بر ۲۲ هزار میلیارد ریال احداث شده، سهراهی تنگ خیاره را به سهراهی قلات متصل میکند. افتتاح این بخش، علاوه بر رفع محدودیتهای مسیر در تنگ خیاره، دسترسی به جاده سپیدان و بزرگراه شیراز-یاسوج را نیز تسهیل مینماید.با تکمیل این محور، مسافت سفر بین شیراز و اصفهان ۱۳۴ کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر حداقل ۲ ساعت کاهش مییابد. برآوردها حاکی از آن است که این امر سالانه موجب صرفهجویی بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت خواهد شد. علاوه بر مزایای اقتصادی و کاهش چشمگیر حوادث رانندگی، این آزادراه نقش حیاتی در تسهیل ترانزیت کالا از بنادر جنوبی به مرکز و شمال کشور ایفا میکند.
خبرنگار: مازیار فتحی

