ارائهی بسته مشاورهای، برای کمک به سلامت و امنیت روان مدارس و دانشآموزان
جلسه طرح و برنامههای متوسطه دوم نظری قطب ۲ استانی با میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز برگزار شد.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز، این جلسه با حضور معاون آموزش متوسطه، رئیس دوره دوم متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش فارس و معاونان و کارشناسان قطب ۲ استانی شامل: ناحیه سه شیراز، اوز، خنج، بیرم، جهرم، جویم، علامرودشت، گراش، لامرد، لارستان، مهر، گله دار، قیر، بنارویه، اشکنان همراه بود.
بر اساس این گزارش، یزدان دشتیان در رابطه با برنامههای استان با هدف افزایش میانگین نمرات کتبی و کیفیت قبولی در کنکور با شرکتکنندگان سخن گفت.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در ادامه از ارائهی بسته مشاورهای برای دانشآموزان، اولیا و مدارس سخن گفت و آن را گامی مؤثر برای کمک به سلامت و امنیت روان مدارس و دانشآموزان برشمرد.
او از طرح شمیم و سفر یادگیری هم سخن گفت. به گفتهی دشتیان، در راستای اجرای سیاستهای رئیسجمهور در حوزه آموزش و پرورش که شامل دو سیاست: عدالت آموزشی مبنی بر بهینهسازی فضاهای آموزشی و بهینهسازی فرایند یاددهی یادگیری میشود، طرح «سفر یادگیری» تدوین و ارائه شده است.
او گفت: برای رسیدن به بهینهسازی فرایند یاددهی یادگیری طرحی تحت عنوان الگوی «الگوی تراز سند بنیادین»، آغاز شد و مدیران مدارس با تأکید بر این موضوع مهم که قرائت جدیدی از این سند رخ ندهد و بر اساس قانون و چارچوب پیش برود، آموزش دیدند.
دشتیان به توانمندسازی معلمان در قالب شیوه مشخص اشاره کرد و مهمترین شاخصهی آن را انجام کار گروهی دانست.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، سه گزاره با همآموزی، به همآموزی و از همآموزی را مشخصههای اصلی این نوع توانمندسازی عنوان کرد. او گفت: طرح «سفر یادگیری» برگرفته از سه واژه سنجش، فناوریهای نوین و روشهای تدریس با هدف آموزش معلمان سراسر کشور، اجرایی میشود تا معلمان با آمادگی بیشتر و تغییر نگرشهای اساسی در این سه مقوله فعالیت کنند.
مدیر ناحیه سه شیراز نیز با بیان دیدگاههایی پیرامون «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» بر نقش آرامش در کار و تعامل با دانشآموزان تأکید کرد.
آریان گفت: فضای آرام و همدلانه، زمینهساز شکوفایی استعدادها و ارتقای کیفیت آموزش است.
او با مرور تجربه دوران کرونا، به تأثیرات مثبت و منفی آموزش مجازی اشاره کرد و ادامه داد: تحول بزرگ در روشهای آموزش از دل بحران کرونا بیرون آمد؛ باید از جنبههای مثبت آن استفاده و از آسیبهای احتمالی پیشگیری کنیم.
او ادامه داد: فضای آرام و همدلانه، زمینهساز شکوفایی استعدادها و ارتقای کیفیت آموزش است.
مدیر ناحیه سه شیراز در پایان با قدردانی از تلاش معاونان، کارشناسان مسئول و کارشناسان آموزش، خواستار توجه بیشتر به ظرفیتهای فضای مجازی در مسیر توسعه عدالت آموزشی شد و گفت: استفاده هوشمندانه و مدیریتشده از این ابزار میتواند فرصتی برای ارتقاء کیفیت آموزش باشد، اما بیتوجهی به آسیبهای احتمالی آن مسیر تربیتی را با چالش مواجه میکند.
در ادامه معاون آموزش متوسطه ناحیه سه به تشریح اهم فعالیتهای آموزشی ناحیه پرداخت.
چالشهای آزمون نهایی، طرح و برنامههای متوسطه نظری، کتاب راهنمای دروس و برنامه کلاسی، آییننامه مدارس نمونه دولتی، تغییر رشته، دستورالعملهای معافیت تحصیلی و جهش تحصیلی از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت.
