تردد اتوبوسها در شیراز مخل آسایش و سلامت شهروندان
لزوم انتقال پایانههای کاراندیش و مدرس به ورودی شهر شیراز
در راستای بهبود حملونقل عمومی و کاهش ترافیک شهری و کاهش آلایندگیها، طرح انتقال پایانههای اتوبوسهای بینشهری از قبیل شهید کار اندیش و شهید مدرس به ورودی شهر شیراز میبایست قوت گیرد.
به گزارش پرتو جنوب و به نقل از سحاب پرس، در سال ۱۳۹۳ ابراهیم شعرا عضو وقت شورای اسلامی شهر شیراز از انتقال پایانههای شهید مدرس و شهید کاراندیش به ورودیهای شیراز خبر داد که این موضوع همچنان پس از گذشت ۱۱ سال همچنان بدون اقدامی عملیاتی باقیمانده است.
گفتنی است ترمینالی در میدان شهید شیرودی شیراز ساخته شد؛ اما همچنان پس از گذشت چندین سال بلااستفاده مانده است.
همچنین علیاکبر سلطانی عضو پیشین دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز در ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرده بود که پایانههای حملونقل برونشهری «شهید کاراندیش» و «شهید مدرس» به بیرون از شهر خواهند رفت.
انتقال پایانهها به ورودی شهرها ضمن کاهش آلایندگی، قطعاً با کاهش ترافیک شهری روبرو خواهیم شد که البته تسهیل دسترسی مسافران و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و مسافران میبایست در نظر گرفته شود.
بدون شک باوجود توسعه بسیار عالی مترو در شهر شیراز و همچنین قراردادن خطهای ویژه مسافران از پایانهها در ورودیهای شهر شیراز به مسیرهای مهم و حیاتی درون شهر، این امکان جابهجایی پایانهها را کاملاً تسهیل خواهد کرد.
اعضای شورای ترافیک بهویژه فراجا و شورای اسلامی و شهرداری شیراز توجه به این امر که قبلاً تصمیم ورود کامیون ممنوع را در راستای حفظ محیطزیست در ایام نوروز سال جاری عملیاتی کردهاند؛ ولی حال اجرای آن در اما و اگرها و ابهاماتی است.
قطعاً انتقال سایر پایانهها همچون امیرکبیر به ورودی شهر شیراز، نهتنها به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد، بلکه میتواند در راستای کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی نیز مؤثر باشد.
این امر فرصتی را فراهم میآورد که مسافران بهراحتی بتوانند به سایر نقاط شهر دسترسی پیدا کنند و با استفاده از سیستم حملونقل عمومی، از ترافیکهای حوالی این دو پایانه فعلی و مشکلات نبود پارکینگ جلوگیری شود.
همچنین باتوجهبه اهمیت محیط زیست، این طرح باهدف کاهش آلودگی هوا میبایست هرچه سریعتر عملیاتی شود.
مسئولان شهری در دورههای قبل تأکید داشتند که با اجرای این طرح، میتوانند به افزایش کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیستمحیطی کمک کنند و همچنین انتظار میرود که با بهبود خدمات حملونقل عمومی، سفرها آسانتر و سریعتر انجام شوند و شهر شیراز بهعنوان یک مقصد گردشگری پایدار مورد توجه قرار گیرد.
برنامهریزی برای اجرای این طرح نیازمند همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف و استفاده از نظرات کارشناسان و مردم است تا بتوان به بهترین شکل ممکن اجرای آن را محقق کرد و به اهداف تعیین شده دستیافت.
در آخر گفتنی است تا راهاندازی سایتی جدید در جایگاه پایانه کاراندیش شیراز، میتوان بار مسافران پایانه شهید مدرس و مقصد جنوب استان را روی ترمینال شهید شیرودی و مسافران شمال کشور را بر روی ترمینال جدید سعدی برد.