» اجتماعی » نحوه دریافت غرامت از پست/راه‌اندازی سرویس امن ویژه ارسال طلا
اجتماعی
کد خبر:51626 | ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۰۷:۱۶

نحوه دریافت غرامت از پست/راه‌اندازی سرویس امن ویژه ارسال طلا

پرتو جنوب ۰

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: تعهدات پرداخت غرامت برای کالاهای پستی در نرخ‌نامه شرکت ملی پست مشخص شده که باتوجه به نوع سرویس متفاوت است به طور مثال برای پاکت‌های حاوی اسناد مبلغ تعهد کمتر و برای بسته‌های حاوی کالا مبلغ تعهد بالاتر است؛ همچنین امکان اعلام ارزش اظهارشده کالا توسط مشتری وجود دارد که مبنای پرداخت غرامت قرار می‌گیرد. 

به گزارش پرتو جنوب؛ محمد احمدی – مدیرعامل شرکت ملی پست – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعتراض برخی شهروندان نسبت به نحوه ارسال مرسولات پستی و آسیب احتمالی وارد شده بر مرسولات و تمهیدات این شرکت برای این موضوع اظهار کرد: چنین اتفاقاتی ممکن است رخ دهد. واقعیت این است که در فرایندهای پست، جایی که مستلزم کار فیزیکی و عملیاتی است، چندین مسئله می‌تواند چالش و مشکل ایجاد کرده و آسیب ایجاد کند. حال این موارد ممکن است در جریان حمل و نقل اتفاق بیفتد که ناشی از مشکلات مربوط به جابجایی توسط وسیله نقلیه رخ دهد.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به خطای انسانی در فرایند تجزیه و تفکیک مرسولات ناشی از بارگیری و بخشی دیگر به نوع لفاف و بسته‌بندی برمی‌گردد که در این خصوص نوع لفاف و بسته بندی باید با محتوای مرسوله متناسب بوده و توان نگهداری محتوا را داشته باشد.

همچنین برخی از مشکلات به رفتار نیروی انسانی باز می‌گردد که به هر دلیلی، قابل پذیرش نیست اما ممکن است اتفاق بیفتد. ما در شرکت ملی پست خودمان را امانت‌دار می‌دانیم و هر آسیبی برای بسته پستی به وجود بیاید، خودمان را پاسخگو می‌دانیم. بنابراین برای کنترل این فرایندها ما شاخصی را در نظر گرفته و محاسبه می‌شود که بر اساس درصد وقوع نسبت به کل مرسولات عدد واقعاً بسیار پایین و ناچیز است.

معاون وزیر ارتباطات تشریح کرد: معمولاً این موضوعات وقتی چالش ایجاد می‌کند که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده می‌شود. از نظر ما حتی یک مورد مشکل هم قابل پذیرش نیست، چون ممکن است یک نفر خاطره بدی از ما داشته باشد. اما از نظر کسب‌وکار، شاخص‌های آماری را بررسی می‌کنیم که توسط نهادهای نظارتی کنترل می‌شود و می‌توانم اطمینان دهم که عدد اینگونه بی‌ترتیبی‌ها بسیار ناچیز است و در حجم سالانه قبول مرسولات کاملاً کنترل شده است.

احمدی با بیان اینکه در شرکت ملی پست نظام شفاف پرداخت غرامت وجود دارد و مردم می‌توانند شکایت خود را ثبت و غرامت دریافت کنند، توضیح داد: البته به دلیل اینکه نظام جبران خسارت ابزاری برای سوءاستفاده نیز هست، قواعدی وجود دارد. علاوه بر موارد گفته شده رفتار فرستندگان مرسوله هم حائز اهمیت است که در زمان ارسال مرسولات، محتوای ارسالی علاوه بر استانداردهای لازم از بسته‌بندی متناسب با محتوا برخوردار باشد. اما به صورت کلی من از هر آسیبی که رخ می‌دهد، به عنوان مسئول عذرخواهی می‌کنم.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد که نظارت‌ها و کنترل‌ها در شش ماه گذشته روند نزولی هم در تعداد بی ترتیبی‌های پستی و هم در پرداخت غرامت داشته و مبالغ مربوط به پرداخت غرامت نیز افرایش پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته حدود ۲۳ درصد میزان شکایت‌های انجام شده از پست کاهش و میزان رضایت و نحوه پاسخگویی به این شکایات افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست درباره تعهدات و شرایط بیمه کالاهای پستی تشریح کرد: تعهدات پرداخت غرامت برای کالاهای پستی در نرخ‌نامه شرکت ملی پست مشخص شده و برای تمامی مشتریان از طریق وب‌سایت قابل مشاهده است؛ این تعهدات باتوجه به نوع سرویس متفاوت است.

وی گفت: برای پاکت‌های حاوی اسناد مبلغ تعهد کمتر و برای بسته‌های حاوی کالا مبلغ تعهد بالاتر است. همچنین امکان اعلام ارزش اظهار شده کالا توسط مشتری وجود دارد که مبنای پرداخت غرامت قرار می‌گیرد. البته در این سیستم سقف‌هایی برای تعهدات در نظر گرفته شده و پرداخت غرامت ممکن است کمتر از ارزش اظهار شده باشد، بنابراین فرآیند پرداخت غرامت به دلیل پیچیدگی‌ها و تنوع محصولات زمان‌بر است.

احمدی در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: همچنین سرویس امن ویژه ارسال طلا که پیش‌تر به دلیل مشکلات متعدد متوقف شده بود، اکنون در فاز تست قرار دارد و قرار است در مهرماه رونمایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×