» شهرستان » تقدیر از «احد ده بزرگی»  و رونمایی از کتاب «آیات سبز»
شهرستان - فرهنگی هنری
کد خبر:33737 | ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۴

تقدیر از «احد ده بزرگی»  و رونمایی از کتاب «آیات سبز»

پرتو جنوب

به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در تقدیر از مفاخر ادبی، آیین تقدیر از «احد ده بزرگی»  و رونمایی از کتاب «آیات سبز» برگزار شد.

گزارش  خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب؛ به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، آیین بزرگداشت احد ده‌بزرگی، از اساتید برجسته ادب، فرهنگ و هنر کشور و استان فارس به‌همراه رونمایی از واپسین اثر این ادیب فرزانه با عنوان «آیات سبز» برگزار شد.

این مراسم با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، جمعی از مدیران شهری و با حضور پرشور اهالی فرهنگ و همراهی اصحاب‌رسانه در سالن همایش‌های شهر شیراز برگزار شد.

 بابا احد، شاعر اخلاق‌مدار و باوقار

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم استاد ده‌بزرگی را شخصیتی باوقار و اصیل دانست و اظهار کرد: این شاعر بزرگ با اخلاق والای خود افراد بسیاری را به‌سمت شعر آئینی هدایت کرده است.

سیدابراهیم حسینی اعلام کرد: به‌زودی یک خیابان یا مکان عمومی به نام این شاعر برجسته نام‌گذاری خواهد شد. وی با برشمردن سجایای اخلاقی استاد احد ده‌بزرگی، گفت: استاد ده‌بزرگی شهروندی متعهد و علاقه‌مند به شیراز است، این شاعر بزرگ معلمی واقعی و فرهیخته‌ای گران‌سنگ است که چهره‌ای ویژه دارد و اگر دنیا می‌خواهد فردی شیرازی با تمام خصوصیات خوب را ببیند می‌تواند آن را در احد ده‌بزرگی جست‌وجو کند.

به گفته حسینی، ده‌بزرگی یک شخصیت صمیمی و دوست‌داشتنی و در عین حال دارای مخاطب‌شناسی است که برخوردار از طبع بلند شعری در قالب‌های متعدد است و متعهد به شیراز و شیرازی است. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، تصریح کرد: به نمایندگی از همه مردم شیراز در برابر عظمت این شخصیت سر تعظیم فرو می‌آوریم و به وجود او افتخار می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه «بابا احد» عاشق اهل‌بیت(ع) و مفتخر به پیر غلامی اهل‌بیت است، ادامه داد: قلم زیبا و بیان و اخلاق زیبا توأم با نگاه زیبا و نشاط ویژه از او چهره ویژه‌ای ساخته است که می‌شود او را به‌عنوان یک شیرازی اصیل معرفی کرد.

وی در پایان اعلام کرد: در آینده یک خیابان و مکان خوب شیراز مزین به نام ایشان خواهد شد و تندیس او را خواهیم ساخت و در این خیابان قرار خواهیم داد.

 تمرکز مدیریت شهری بر مضامین فرهنگی

شهردار شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه امشب بزرگداشت یکی از نامداران شعر آئینی و عاشورایی شهر شیراز برگزار می‌شود، گفت: استاد ده‌بزرگی زندگی خود را وقف شعر آئینی و خدمت به اهل‌بیت(ع) کرد.

محمدحسن اسدی ادامه داد: شعرهای استاد ده‌بزرگی در حوزه عاشورایی از محبوبیت بالایی برخوردار است و مدیریت شهری تلاش دارد تا با برپایی این‌گونه مراسم‌ها از مفاخر شهر تقدیر کند. وی همچنین از نصب تندیس و سردیس استاد ده‌بزرگی در شیراز خبر داد و اظهار کرد: بزرگداشت این مفاخر، ارزش‌گذاری به هنر و فرهنگ شهر است.

شهردار شیراز با تأکید بر اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز وظیفه خود می‌داند علاوه‌بر پروژه‌های عمرانی به هنر و هنرمندی چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری و زیرساختی توجه کند، اعلام کرد: ما در این راستا چندی است که پردیس سینمایی تارخ را به سرانجام رسانیدم و به‌واسطه این پروژه بیشتر از هزار صندلی به فضای سینمایی شیراز افزوده شد و یک پلانو نیز به‌این‌ترتیب به فضای تئاتری افزوده شد.

شهردار شیراز همچنین به اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و از افتتاح سه کتابخانه جدید در فرهنگ‌سراهای شهر شیراز و نیز راه‌اندازی موزه بلدیه شهرداری خبر داد.

اسدی تأکید کرد: شیراز همواره بستر رشد فرهنگ و ادب بوده و این مسیر را با همکاری و همت مسئولان ادامه خواهیم داد. اسدی به ویژگی‌های شخصیتی احد ده‌بزرگی پرداخت و گفت: این شاعر دوست‌داشتنی مبدع و پدر شعر آیینی و عاشورایی است و اشعار او از تک‌بیتی، دوبیتی، غزل و قصیده در وصف بزرگان و امامان و بزرگان دین است.

شهردار شیراز با بیان اینکه این ارکان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هم فعالیت‌های خوبی از خود به‌جا گذاشته و در کنار اداره‌کل کتابخانه‌های فارس اقدام به بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه جنوب کشور کرده است، از افتتاح سه کتابخانه در سه فرهنگ‌سرای شهر شیراز خبر داد و گفت: فرهنگ‌سرای حکمت واقع در شهرک گلستان، فرهنگ‌سرای شهروند در بلوار اتحاد و فرهنگ‌سرای بهمن‌بیگی در شهرک فرزانگان میزبان این سه کتابخانه هستند.

اسدی با بیان اینکه شعر ده‌بزرگی دارای محبوبیت و مقبولیت و عمق و بن و باعث افتخار شیرازی‌هاست، خاطرنشان کرد: از حوزه معاونت فرهنگی و همکاران این سازمان که این برنامه را تدارک دید تشکر می‌کنم.

شهردار شیراز با یادآوری اینکه ساخت کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب در سال ۱۳۳۳ به همت مردم انجام گرفته است، عنوان کرد: این فرآیند با جمع‌آوری اعانه و کمک مردمی میسر شد و اکنون نیز به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بازسازی و تقدیم مردم شیراز شد.

به گفته شهردار شیراز، مقدمات تأسیس موزه بلدیه شیراز درحال انجام است که قول دادیم فاز یک آن امسال به بهره‌برداری برسد.

ده‌بزرگی هویت شعر آیینی کشور است

رئیس کمیته نام‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه استاد احد ده‌بزرگی هویت شعر آیینی کشور است، از نام‌گذاری یک خیابان و یا یک مجموعه به نام استاد احد ده‌بزرگی در آینده نزدیک خبر داد.

افسانه خواست‌خدایی با اشاره به اینکه مراسم بزرگداشت استاد ده‌بزرگی، از برنامه‌هایی است که می‌تواند در راستای الگوسازی هنرمندان و شاعران آیینی در شهر شیراز و استان فارس مؤثر واقع شود، گفت: استاد ده‌بزرگی در الگوسازی در میان شاعران کشور موفق عمل کرده است.

وی اظهار کرد: سبک و منش استاد ده‌بزرگی در واقع برگرفته از سیره اهل‌بیت(ع) است و این شاعر آئینی در طول این ۷۰ سالی که به سرایش شعر پرداخت، در بین شاعران آیینی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. وی با اشاره به برگزاری مراسم توسط سازمان فرهنگی بیان کرد، متأسفانه تا قبل‌از این رویداد هیچ مراسم بزرگداشتی برای تقدیر از این شاعر آئینی در شیراز برگزار نگردیده بود و بحمدالله مراسم بزرگداشت استاد احد ده‌بزرگی به همت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و با سیاست‌گذاری مناسب شورای اسلامی شهر اقدام اثربخشی در راستای قدردانی از بخشی از زحمات ایشان در حوزه شعر آیینی و اهل‌بیت علیهم‌السلام بود که به‌خوبی انجام گرفت.

خواست‌خدایی گفت: تجلیل و قدردانی از مفاخر و هنرمندان سطح شهر شیراز که سالیان سال در عرصه فرهنگ شیراز خدمت کردند باید در رویدادها و مناسبت‌های شهر ضریب داده شود چراکه این مفاخر و هنرمندان بخشی از هویت شهر شیراز هستند و سالیان متمادی پرچم شهر شیراز و استان فارس را در عرصه هنر کشور بالا نگه داشتند.

وی گفت: پیشنهاد و نام‌گذاری پردیس سینمایی شیراز توسط کمیته نام‌گذاری به نام مرحوم استاد امین تارخ، در شهر شیراز که یکی از هنرمندان و اساتید بازیگری در سطح کشورمان بود، در همین راستا انجام گرفت؛ چراکه نیاز بود مفاخر و شاخص‌های هنر شیراز در راستای الگوسازی به نسل جوان معرفی گردند.

رئیس کمیته نام‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: به‌زودی یک خیابان و یا یک مجموعه به نام استاد احد ده‌بزرگی نام‌گذاری می‌گردد، قبل‌از این یک نام‌گذاری به نام استاد انجام شده بود اما در شأن این استاد بزرگ نبوده است.

افسانه خواست‌خدایی، مهم‌ترین پیام این مراسم را الگوسازی و معرفی الگوها و مفاخر در بین اقشار جوانان خواند و گفت: با توجه به اقدامات شورا و شهرداری امیدوارم این نمونه بزرگداشت‌ها هدفمند و ادامه‌دار باشد چراکه شیراز مفاخر کم ندارد و ما به‌عنوان نماینده مردم شیراز باید تلاش کنیم این مفاخر را به مردم معرفی کنیم.

 هم‌افزایی برای رویدادهای فرهنگی

معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز ضمن تقدیر از همکاری بین‌بخشی برای برگزاری این برنامه، از افتتاح سه کتابخانه جدید در فرهنگ‌سراهای شیراز خبر داد و گفت: این اقدامات در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ایجاد فضاهای مطالعه تخصصی برای پژوهشگران انجام شده است.

محمدعلی چوبینی افزود: برنامه بزرگداشت استاد احد ده‌بزرگی، نمونه ممتاز و قابل اتکایی از همکاری بین‌بخشی و همکاری بین‌دستگاهی است و از همه حمایت‌هایی که اعضای شورا به‌خصوص کمیسیون فرهنگی و شهردار شیراز برای برگزاری این برنامه داشتند، کمال تشکر را دارم.

وی افزود: یکی از رسالت‌های ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز حفظ و احیا هویت‌های شهرمان است و امثال احد ده‌بزرگی بخشی از هویت و سرمایه‌های فرهنگی این شهر هستند.

 مجاهدت در محضر سیدالشهدا

در ادامه این مراسم استاد احد ده‌بزرگی نیز در این مراسم با قرائت اشعار خود از توجه مسئولان به فرهنگ و مفاخر شهر قدردانی کرد و گفت: عزتی که دارم از عنایت حضرت سیدالشهدا(ع) است.

وی همچنین به‌خاطراتی از جوانی خود و راه‌اندازی شب شعر عاشورایی اشاره کرد و گفت: هدف من همواره تربیت جوانانی اهل‌بیتی و شاعر آئینی بوده است که این راه ادامه دارد.ده‌بزرگی اظهار کرد: من بچه شش‌ساله‌ای بودم که نه الفبا را می‌دانستم و نه چیزی بلد بودم فقط از مادرم یاد گرفتم که باید نوکر امام‌حسین(ع) باشم.

سپس با حضور مسئولان و چهره‌های فرهنگی شهر شیراز، از کتاب «آیات سبز» رونمایی شد و از خدمات و تلاش‌های استاد احد ده‌بزرگی در حوزه شعر آئینی تجلیل به عمل آمد.

در پایان این مراسم که با شعرخوانی و اجرای گروه سرود نوجوانان همراه شد؛ کتاب «آیات سبز» به اهتمام انتشارت سیوند و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شیراز رونمایی شد و شهردار شیراز با اهدای لوحی یک عمر مجاهدات عالمانه و شاعرانه احد ده‌بزرگی را ارج نهاد.

 احد ده‌بزرگی  چه کسی است؟

احد ده‌بزرگی در سال ۱۳۲۸ در شیراز به دنیا آمد. تاکنون ساکن شیراز و دارای تحصیلاتی در حد علوم قدیمه است. رویکرد او به شعر فارسی به زمان هفت سالگی‌اش باز می‌گردد. شرکت احد ده‌بزرگی در مراسم سوگواری ماه محرم و دسته‌های عزاداری، که برای وی محل مناسبی را برای سرودن فراهم آورد. او در سال‌های قبل‌از پیروزی انقلاب با تشکیل انجمن ادبی حافظ که جلسات آن به‌صورت مخفی برگزار می‌شد، مبارزات سیاسی خود را دنبال می‌کرد.

آن انجمن پس‌از پیروزی انقلاب فعالیت خود را ادامه داد و سپس به انجمن ادبی شاعران انقلاب اسلامی تغییر نام داده شعرهای «احد ده‌بزرگی» از آغاز دفاع مقدس تاکنون به‌صورت پراکنده در بیشتر نشریات کثیرالانتشار کشور و بسیاری از جنگ‌ها و مجموعه شعرهای گردآوری‌شده مختلف ازجمله دفاع مقدس، انتشار یافته است. وی پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی تابه‌حال، با کانون شعرا و نویسندگان کشور، واحد شعر اداره آموزش‌وپرورش استان فارس، حوزه هنری تهران و صداوسیمای مرکز فارس همکاری داشته است. ده‌بزرگی اگرچه در قالب‌های مختلف کلاسیک طبع‌آزمایی کرد، اما رویکرد او به غزل، بیشتر از سایر

قالب‌هاست. او ازجمله شاعران محلی سرای شیراز نیز می‌باشد و برخی از شعرهای خود را با گویش محلی سروده است. وی تاکنون در همایش‌های سراسری شعر دفاع مقدس، شب‌های شعر دفاع و مقاومت، جشنواره‌های مختلف ادبی، شب‌های شعر عاشورایی و… حضوری فعال داشته است.

احد ده‌بزرگی علاوه‌بر سرودن اشعار آئینی، یدِ طولایی در سرایش اشعار محلی شیرازی دارد و برخی از اشعار او به سرود نیز تبدیل شده است. بااین‌حال تسلط وی بر سرودن اشعار با مضامین مختلف فرهنگی، ادبی در قالب‌های کلاسیک همچون غزل، قصیده و رباعی نیز ستودنی است.

احد ده‌بزرگی که اکنون دوران بازنشستگی از آموزش‌وپرورش را می‌گذراند همچنان به تعلیم‌وتعلم ادامه می‌دهد.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×