» آرشیو » «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی شد
آرشیو - سیاسی
کد خبر:2770 | ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۵

«علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی شد

پرتو جنوب

با حکم رئیس‌جمهور «علی اکبر احمدیان» به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در حکمی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ۱۰ ساله امیر دریابان «علی شمخانی» در زمان تصدی‌ دبیری شورای‌عالی امنیت ملی، دکتر «علی اکبر احمدیان» را به این سمت منصوب کرد.

علی اکبر احمدیان دانش‌آموخته مدیریت راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی است. او پیش از این مسئولیت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت و با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ریاست ستاد مشترک سپاه نیز از دیگر سوابق مدیریتی وی در عرصه‌های امنیتی و نظامی به شمار می‌آید.

امیردریابان شمخانی، از سال ۱۳۹۲ عهده‌دار مسئولیت دبیری شورای‌عالی امنیت ملی بود.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی یک‌شنبه شب با اشاره به شعر منتشرشده در توییتر علی شمخانی، نوشت: در حالی که در هفته‌های اخیر در محافل مختلف شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر نشان می‌دهد کناره‌گیری شمخانی پس از ۱۰ سال از این سمت قطعی است.

علی‌اکبر احمدیان ۶۱ ساله اهل شهر بابک از فرماندهان با سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی، با شروع عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۱ با توجه به سوابق موفق در سازماندهی سپاه استان هرمزگان، با ابلاغ فرمانده کل سپاه، مسئولیت سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه ۶ سپاه، شامل استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان را به عهده گرفت و پس از آن ریاست ستاد این منطقه را عهده‌دار شد. احمدیان علاوه بر عملیات‌های فتح‌المبین، خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر ۳ در کربلای ۳ و کربلای ۴ هم حضوری فعال داشته است.

پس از آن نیز در سال ۱۳۶۴ با صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه، به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد. احمدیان با نقش برجسته‌ای که در شکل‌گیری، تکامل و تجهیز نیروی دریایی سپاه ایفا کرده بود، برای ایجاد تحول اساسی در ساختار و سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۷۹ از سوی فرمانده معظم کل قوا به عنوان رئیس ستاد مشترک منصوب شد.

وی با حفظ سمت ریاست ستاد مشترک سپاه، نزدیک دو سال مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین علیه السلام را عهده دار شد. احمدیان همچنین در سال ۱۳۸۶ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، عهده‌دار سمت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

احمدیان دانش‌آموخته دکتری دندان‌پزشکی از دانشگاه تهران، همچنین کارشناسی ارشد علوم دفاعی و دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

او پس از پایان جنگ تحمیلی به سمت جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه (در زمان تصدی دریادار شمخانی) منصوب شد و به تئوریزه کردن تجارب بزرگ دریایی دفاع مقدس خصوصاً مقابله با ناوگان متجاوز آمریکا پرداخت.

وی علاوه بر دکترای دندانپزشکی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علوم دفاع و در مرحله پایان نامه دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی و از نظریه پردازان این عرصه به شمار می‌رود.

احمدیان در حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

به گفته برخی‌ها، او فردی سخنور و ایده‌پرداز است.

دبیرخانه و دبیر شورای عالی امنیت ملی جایگاه و فردی تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلان ملی با تاثیر منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز دارد ، از آنجایی که احمدیان سابقه دفاعی و نظامی قابل توجهی به ویژه در حوزه دریایی دارد و اتفاقا سابقه همکاری با دریابان علی شمخانی را نیز دارد و به تازگی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درآمده باید دید او می‌تواند در این جایگاه با رویکردی واقع‌بینانه، منافع‌محور و با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت به ایفای نقش بپردازد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×