» آرشیو » فصل همراهی برای نجات طبیعت از آتش سرخ در شیراز
آرشیو - شهرستان
کد خبر:1110 | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۵

فصل همراهی برای نجات طبیعت از آتش سرخ در شیراز

پرتو جنوب

ریس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: پویش نجات طبیعت شیراز کلید خورد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، هادی عیدی پور ریس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در نشست خبری خود با محوریت پویش «نجات طبیعت شیراز، فصل همراهی برای نجات طبیعت شیراز از آتش سوزی » در محل ایستگاه آتش نشانی پارک کوهستانی دراک گفت: در سال جاری به دلیل فراوانی نزول بارش های آسمانی شاهد افزایش پوشش گیاهی سبز در ارتفاعات و پیرامون شهر شیراز هستیم.
او با بیان اینکه پوشش گیاهی در عین حایز اهمیت بودن می تواند در فصل گرم سال و خشک شدن، در اثر سهل انگاری مردم هشداری برای بروز آتش سوزی باشد تصریح کرد: پوشش گیاهی، جنگل ها و مراتع جنگل جزو میراث ما هستند که پیشگیری از بروز حریق در این عرصه ها وظیفه همگان و مسولیت اجتماعی است.
عیدی‌پور اضافه کرد: راه‌اندازی پویش “نجات طبیعت” یکی از اقدامات هدفمند در راستای آموزش پیشگیری از وقوع و مقابله با حریق در عرصه‌های طبیعی با هماهنگی تمام دستگاه های و محوریت سازمان آتش نشانی با هدف پیشگیری از آتش سوزی است.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در ادامه، با تأکید بر اهمیت پویش های مردمی در اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیری، از اجرای پویش چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱ که منجر به کاهش ۵٩ درصدی حوادث در آن ایام نسبت به سال گذشته شد اشاره کرد و گفت: موفقیت در پویش و کاهش مخاطرات چهارشنبه سوری، انگیزه‌ای برای راه‌اندازی پویش “نجات طبیعت” شده است.
عیدی‌پور تعداد حوادث آتش‌سوزی مراتع سال گذشته در محدوده شهرستان شیراز را ١۶٨ مورد اعلام کرد که منجر به حضور ۷۰۱ آتش‌نشان و بیش از ١۵٠ ساعت عملیات شد.

او ادامه داد: خارج از کلانشهر شیراز نیز ۴۶ عملیات حریق مراتع با حضور ١٩۵ آتش نشان داشتیم. رئیس سازمان آتش نشانی شیراز خاطرنشان کرد: ۴٧ مورد حریق در ارتفاعات شیراز نیز به سامانه ۱۲۵ گزارش شد که با حضور ۱۷۸ آتش نشان عملیات مهار آنها انجام شد اما در ارتفاعات خارج از شهر شیراز نیز عملیات به ١٢ مورد کاهش پیدا کرد.

عیدی‌پور با ابراز امیدواری از اینکه امسال با همت و تلاش و همدلی ایجاد شده شاهد کاهش بیشتر موارد آتش سوزی باشیم، عنوان کرد: پویش نجات طبیعت با نگرش مثبت در سه فاز پیشگیری به عنوان مهمترین موضوع و تجهیز و آمادگی آتش نشان و مقابله دنبال می شود.
او از برگزاری همایش آموزش به دهیاران استان فارس توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با همکاری استانداری فارس خبر داد و گفت: در کنار سازمان های مردم نهاد، آموزش در زمینه پیشگیری از حوادث آتش سوزی را آغاز کردیم.

عیدی پور تاکید کرد: حریق در ارتفاعات نیازمند نیروی آتش نشانی آموزش دیده است و امسال این موضوع در کنار مباحث پیشگیری دنبال می شود.
او  همچنین خاطرنشان کرد: حدود ۹۵ درصد از علل آتش سوزی عوامل انسانی است.

*هر نیروی شهرداری یک آتش نشان دواطلب
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار شیراز نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد سه راس یک مثلث برای جلوگیری از آتش سوزی و سایر بحران ها محسوب می‌شوند.

غلامرضا غلامی، با بیان اینکه با فرهنگسازی و اجرای این پویش باید به آمادگی لازم برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی برسیم، گفت: امسال از نظر پوشش گیاهی طبیعت شیراز به گونه‌ای است که اگر آتش سوزی رخ دهد، قطعا وسعتی چندین برابر را در برمی گیرد و طبیعتا مهار آن هم سخت تر خواهد شد.
او همچنین ادامه داد: اگر اراضی بصورت عمد با هدف تغییر کاربری دچار آتش سوزی گردد در لیست سیاه قرار می گیرد و اجازه هیچگونه تغیر کاربری داده نمی شود.

غلامی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار نیروی شهرداری شیراز خود جزو نیروهای آتش نشان داوطلب هستند تصریح کرد: طی تفاهم نامه سازمان آتش نشانی با سازمان پسماند و سازمان فضای سبز، نیروهای پاکبان و باغبان بعنوان نیروهای دواطلب آموزش می ببیند.

غلامی همچنین از ایجاد حوضچه هایی در کوه دراک برای استفاده در زمان آتش سوزی خبر داد و گفت: در کنار حوضچه ها، استفاده از شیرهای هیدرات نیز در ارتفاعات درنظر گرفته شده است.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×