» سیاسی » آسیب زدایی از انتخابات اخیر و پیشین، راهی برای مشارکت وسیع تر در رقابت های پسین!
سیاسی - مقالات
کد خبر:22165 | ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۴

آسیب زدایی از انتخابات اخیر و پیشین، راهی برای مشارکت وسیع تر در رقابت های پسین!

پرتو جنوب

به قلم: امان الله دهقان فرد

وارسیِ دقیق علل و عوامل بی اعتناییِ بخشی از اعضای جامعه برای مشارکت کردن در انتخابات مجلسینِ «خبرگان» و «نمایندگان» و سنجشِ راه های رفع دغدغه و دفع نگرانی بعضا بحقّ ساکنان، بویژه چراییِ بی رغبتیِ عده ای از‌ متعهدان، طی این دوره، برای حضور پای صندوق آرایی.

ارایه ی پاسخ قانع کننده ی مسئولین به افکار عمومی و روشنگریِ عملی مامورین در نحوه ی «تایید» و یا چگونگیِ «ردّ» صلاحیت نامزدان انتخاباتی، توسط هیات های اجرایی، نظارتی و پالایشگرانِ قرار گرفته در روند بررسی های ابتدایی، میانی و انتهایی.

ابهام زدایی از فعالیت های شُبهه ناک برخی نمایندگان دستگاه های اداری و مجریان قوانین اجرایی و شفاف زایی پیرامون بعضی اقدامات دست اندرکاران مقامات عالی و قضایی، آنهم پیرامون تاثیرگذاری احتمالیِ ایشان در مسیر حمایت و هدایت افکار، «له» یا «علیهِ» داوطلبان حاضر در صحنه و میادین رقابتی.

و اموری مشابهِ موارد فوق الاشاره و یا مبهم باقی مانده در اذهان و افکار ارباب جمعی، پرسشوران اجتماعی، مطالبه گران فجازی و حتی برخی از نمایندگان حاکمیت و حکومت اسلامی. ..تحقیقا بخشی از موضوعاتی است که بایستی توسط زمینه سازان مشارکت عمومی در سلسله انتخابات مجالس شهری و‌ استانی، مخصوصا مجریان قوانین «اساسی» و «جنبی» برای برپایی رقابت های مجلس شورای اسلامی، مورد توجه قرار گرفته و با هدف جذب دوباره و حداکثریِ مردمان، مدّ نظر واقع شوند. در همین رابطه نکاتی را متذکر می شویم.

۱) واقعیت آن است که چه بپذیریم و متوجه باشیم و چه خودمان را به ناتوجهی و بی اعتنایی بزنیم، بالاخره بخش قابل ملاحظه ای از اعضای جامعه، شامل نخبگان و اقشار مختلف مردمان و‌ ایرانیان با عدم مشارکت شان در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، به نوعی عدم رضایت خود از اوضاع جاری اقتصادی، اقدامات قبلیِ همین نمایندگان و ضعف مدیریتی اینان را اعلام و بدین سان «رأی»شان را به صندوق های جداگانه ای خارج از جایگاه های رسمی واریز نمودند!. امری که قطعا نیازمند «موشکافی»های کارشناسی و «اعتماد زایی»های مجدد اجتماعی و سیاسی بوده و بدیهی است نپرداختن به «ریشه» و «بُن مایه»ی فرهنگی و جمعیِ این «مساله»، می تواند آسیب های زنجیره ی دیگری را بدنبال داشته باشد.

۲)  نمی شود:

-نظام را جمهوری، اسلامی، وِلایی و مردمی بدانیم، بصدای اقشار متعددی از متدینین و منتقدینِ علاقمند، همعَهد و همپیوند با حاکمیت، حکومت، ولایت و دولت اما گوش فرا ندهیم.

-عوامل نارضایتی ها را جستجو و کنکاش نکرده و آسان از کنار انتقادات سازنده ی دوستان و‌ حتی اعتراضات گزنده ی ناشی از دلسوزی های برخی علاقمندان عبور نماییم.

-و نقش بلاواسطه ی عده ی معتنابهی از مشهورین، معروفین، مامورین، روحانیین، ملبسین، مسئولین و اعضای خانواده های ایشان و مربوطین با دستگاه های دینی، مذهبی و ریاستی در این «فاصله گیری» و «کم رغبتی» ها را عمدا نادیده بگیریم.

☑️ یادمان باشد)  در صورتی که اجازه دهیم ایام انتخابات:

-بعضی «حرام»های قطعی الهی به «حلال»های مقطعی تغییر وضعیت داده.

-برخی انحرافات، بی تقواییات و کجرویاتِ داوطلبان، طرفداران و‌ حامیان آنان رسمیت پیدا کرده.

-از احادیث دینی و روایات مذهبی توسط برخی «شرعیات فروشانِ»بازاری و «ملبسان»تجاری! بصورت نابجا و در غیر محل آن استفاده گردیده.

-قوانین کلی و جزیی زیر پا گذاشته شده و‌ قُبح تعدادی از گناهان صغیره و کبیره، از جمله خرید و‌ فروش محدودِ مستقیم و یا پوششیِ آرای ساکنان، بهره گیری عده ای داوطلبان از اموال قاچاقچیان، اختلاسگران و «بیت المال چاپان»!، برای هزینه های تبلیغاتی و ستادی و.. شکسته شوند. .

در اینصورت به نظر شما عاقلان!، چه انتظاری وجود دارد که اکثریتی از شاهدان و مردمان، بخصوص مؤمنان و موافقان نظام اسلامی ایران، همچنان خود را موظف به مشارکت در انتخاب نمایندگان نمایند؟

و آیا فکر نمی نمایند «مانع اصلی» در پایین آمدن درصدی از آمار شرکت کنندگان، همانا تعدادی از همین نامزدان دنیازده، مرتکب خلاف گردیده و نمایندگان ادوارِ شناخته شده در چاپیدن اموال عمومی و ارتباط پیدا کرده با غاصبان و تصاحب کنندگان زمین های وقفی و ملی و نهایتا مسئولان مشهور به گیرندگانِ «حقوق نجومی» بوده باشند آیا!؟.

✅امکان ندارد)  به همین راحتی بتوان مردمی را که خود شاهد و ناظر بر تخلفات برخی داوطلبان و حامیان مالی آنان بوده و بخاطر وجود طیفی از مستندات بارها توسط مامورین امنیتی، اجرایی و نظارتی مورد برخورد جدی قرار گرفته و حتی «رد صلاحیت قطعی» گردیده، فرزندان و اعضای خانواده هر کدام بنوعی با مشکلات اخلاقی، سیاسی، مالی، اعتقادی و فکری متهم هستند را راضی به حضور مشتاقانه پای صندوق های رأی نمود.

بنابراین، اگر می خواهیم اعتماد دوباره ی اکثریت اعضای جامعه را جلب نموده و قهر برخی از آنان با صندوق های رأی ریزی و نظردهی را به آشتی تبدیل کنیم، راهی وجود ندارد مگر اینکه:

– از ورود افراد ناپاکدست و آلوده به میدان رقابت و عبور آن ها از صافی ها جلوگیری و «خانه ی ملت» را به منزلگاه پاکان و نخبگان تبدیل نماییم.

– توصیه های طلایی حکیم انقلاب امام خامنه ای، وصیت های بنیانگذار راحلِ جمهوری اسلامی و شعارهای برخاسته از اعماق وجودیِ شهدای مدافع حریم حرم های الهی و موطنِ اهورایی و عاشورایی مان را نصب العین قرار داده و حقیقتا به آن ها جامه ی عمل بپوشانیم.

– با مردمان حقیقتا خوب، آرمانخواه و چشم براهِ ظهور یگانه موعود آخرالزمانی مان، صادقانه رفتار و از مسابقه ی تجملگرایی و چشم هم چشمی مسئولین و اعضای خانواده های آنان بصورت جدی و عملی جلوگیری و بدون هیچگونه ملاحظه ای، این قبیل افرادِ «فرصت طلب» را از دایره قدرت، ثروت و مسئولیت اخراج فرموده و کنار گذارید.

فاعتبروا.. ۱۸/اسفندماه/۱۴۰۲

Print Friendly, PDF & Email
  • ×