» شهرستان » آیین معنوی جایگزینی قرآن دروازه قرآن برای اولین بار
شهرستان
کد خبر:24113 | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵

آیین معنوی جایگزینی قرآن دروازه قرآن برای اولین بار

پرتو جنوب

در سومین روز از هفته شیراز، آیین معنوی جایگزینی قرآن دروازه قرآن برای اولین بار توسط سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری  شیراز رقم خورد.

‌به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب؛ آیین معنوی جایگزینی قرآن در دروازه قرآن همزمان با شهادت پیشوای شیعیان حضرت امام جعفر صادق «ع»برای اولین بار در هفته شیراز  توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز رقم خورد و طبق گفته رئیس  سازمان فرهنگی و اجتماعی سازمان قرآن موجود در سازه دروازه قرآن یک اقدام فرهنگی با هدف  ریل گذاری بعنوان سنت هر ساله همزمان با روز شیراز دنبال و اجرایی خواهد شد.

محمد علی چوبینی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کلان شهر شیراز با اشاره به اینکه این برنامه یک کار مشترک بین شهرداری منطقه سه و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز است گفت: جاذبه معنوی و گردشگری بی نظیر و فاخر دروازه قرآن نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

او افزود: امروزه کلان شهر شیراز را با المان دروازه قرآن می شناسند، لذا سازه دروازه قرآن شهر شیراز بعنوان شهر سومین حرم اهل بیت (ع) این المان معنوی است.

به باور چوبینی سازه تاریخی و میراثی  دروازه قرآن و وجود یک جلد کتاب قرآن در این مکان، نشان می دهد  مردم و شهروندان این کلان شهر، متدین بوده و ارادت و باور قلبی و دینی به کلام الله مجید دارند.

احداث یک المان همانند دروازه قرآن در محور شمال غرب

محمد حسن اسدی شهردار کلان شهر شیراز نیز  گفت: حضور بیشمار گردشگران از شهرهای مختلف در اطراف اثر معنوی و میراثی از جمله  دروازه  قرآن نشان  می دهد ظرفیت  میراثی، معنوی و تاریخی در کلان شهر شیراز جاذبه های بی نظیری است که گردشگران زیادی را گرداگرد خود جمع می کند.

شهردار شیراز با اشاره به برنامه ریزی ها برای گرامیداشت هفته شیراز و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی از دو روز پیش در کلان شهر شیراز توسط مدیریت شهری  افزود: گرامیداشت هفته شیراز با آیین غبار روبی و زیارت  حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و سید میرمحمد  با حضور مدیران شهری و اعضای شورای شهر  شروع شد و طی دو روز گذشته  شاهد برگزاری مراسم روز شیراز با حضورجمعی از هنرمندان، فرهیختگان و مسولان و  روز جمعه ۱۴ اردیبهشت پیاده روی بزرگ  خانوادگی در بلوار آیت الله حایری با حضور بیش از ۲۰ هزا نفر از شهروندان برگزار شد.

او درباره آیین جایگزینی  و گل افشانی قرآن در دروازه قرآن  نیز گفت:  بیش از سه دهه پیش تمام ترددهای ورودی شهر شیراز با عبور از گذر تاریخی دروازه قرآن صورت می گرفت که با پر شدن دره ضلع مقابل این سازه تاریخی، تردد ها به این محور منتقل شد.

به  گفته شهردار کلان شهر شیراز، امروزه این کلان شهر به دلیل دارا بودن حرم های مطهر واجب التعظیم، آرامگاه سعدی و حافظ، و باغ های متعدد و  دروازه قرآن، آب و هوای بی نظیر خود به دلیل شناختی که بین مردم سراسر ایران و بسیاری از کشورهای جهان دارد  یکی از مقاصد گردشگری  است.

اسدی  از ضرورت توجه به دروازه قرآن  و تغییر رویکردهای فرهنگی و گردشگری  نسبت به این مکان معنوی و گردشگری و سایر آثار در مجاورت این المان فاخر  صحبت کرد و ادامه داد: دروازه قرآن با  قدمت حدود هزار سال  همواره یکی از دروازه های ورودی مسافران به کلان شهر شیراز بوده است که با توجه به بهره برداری از  آزاده راه شیراز – اصفهان بخشی از ترددها به شهر شیراز از این مسیر صورت می گیرد. لذا یکی از تصمیم های مدیریت شهری این است که یک المان مشابه دروزاه قران در وردوی شهر شیراز  در محور شمال غرب در محور گویم احداث گردد.

مدیر ارشد شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: تلاش مدیریت شهری، احداث این المان مشابه دروزاه قرآن  بعد از اتمام پروژه زیرگذر گویم  است. هر چند که احداث و بهره برداری ازاین المان زمانبر  است اما یک المان و نشانه درخور شهر شیراز خواهد بود.

اسدی ضمن اشاره به برنامه ریزی برای برنامه های متعدد و متنوع هفته شیراز توسط شهرداری شیراز از مردم و شهروندان شیراز دعوت کرد تا با حضور پرشور خود در این برنامه، سال متفاوتی را در آیین گرمیداشت هفته شیراز خواهم داشت.

تشکر از اندیشه ناب مراسم  معنوی جایگزینی قرآن دروازه  قرآن

رییس شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تقدیر و تشکر از اندیشه نابی که این ویژگی  کلان شهر شیراز یعنی دروازه قرآن و آیین جابجایی و گل افشانی قرآن را در این سازه تاریخی  در مجموعه برنامه های هفته شیراز  به نمایش گذاشت گفت: عملکرد شیرازی ها و مجموعه داشته های مذهبی در این کلان شهر و ارادت ویژه ساکنان این کلان شهر به اهل بیت(ع) منجر به آن شد که مقام معظم رهبری در سفر به شهر شیراز، عنوان شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) را با هدف حفظ میراث معنوی ملموس و ناملوس بیان کنند.

به گفته رئیس پارلمان محلی کلان شهر شیراز، خدمتگذاری  بی وقفه مسولان به مردم، قدردانی نعمت های این کلان شهر و شهروندان است.

به باور حسینی کلان شهر شیراز کلکسیونی از تمام خوبی هاست در حالی که در سایر شهرها  تنها با یک ویژگی به دنبال جذب گردشگر هستند و آن ویژگی را از داشته های بی نظیر آن شهر قلمداد می کنند.

رییس شورای شهر شیراز معتقد است این مطلب که شیراز یکی یکدانه  تمام خوبی هاست  ضمن آنکه باعث افتخار است می طلبد مسئولان این کلان شهر هر آنچه برای خدمتگذاری دارند  به میدان بیاورند.

رونمایی  از سند جامع ارتقای جایگاه شهر شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت(ع) در روز ۲۶ اردیبهشت ماه همزمان با دهه کرامت  و تبدیل شهر شیراز  به یگانه کشور و جهان اسلام  خبری بود که حسینی به آن پرداخت و گفت: این سند ماحصل چند سال فعالیت و پژوهش است و با اجرای این سند کلان شهر شیراز، در مسیر  تمدن سازی و تمدن پروری پیش از پیش حرکت خواهد کرد.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×