» آرشیو » اجرای تقاطع غیر همسطح سفیر و قائم در کمربندی شیراز توسط راه و شهرسازی استان فارس
آرشیو - اجتماعی - شهرستان
کد خبر:20372 | ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۲

اجرای تقاطع غیر همسطح سفیر و قائم در کمربندی شیراز توسط راه و شهرسازی استان فارس

پرتو جنوب

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس خبر داد:

عمل به تعهدات و ساخت دو تقاطع با اعتبار ۳۱۴ میلیارد تومان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، کلنگ زنی عملیات اجرایی تقاطع های غیر همسطح قائم و سفیر در کمربندی جنوبی شیراز با حضور نماینده عالی دولت در استان فارس و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس و اصحاب رسانه به زمین زده شد.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این آیین با بیان اینکه یکی از مشکلات شهر شیراز، ایمنی کمربندی جنوب شهر شیراز یا بزرگراه حضرت امام خمینی(ره) است، گفت: با توافقی که بین شهرداری شیراز، سازمان راهداری و راه و شهرسازی استان انجام شد این معضل مزمن شده قدیمی که منجر به تصادفات جرحی و‌ فوتی می شد در حال برطرف شدن است.

وی با اشاره به کلنگ زنی دو تقاطع سفیر و قائم توسط اداره کل راه و شهرسازی استان فارس افزود: این پروژه با ارزش تقریبی ۳۱۴ میلیارد تومان برآورد هزینه توسط اداره کل راه و شهرسازی تامین اعتبار شده است.

استاندار فارس اظهار امیدواری کرد با وجود برنامه زمانبندی دوساله برای بهره برداری از این پروژه با کاهش مدت زمان شش ماه طی زمان یک سال و نیم به بهره برداری برسد.

ایمانیه عنوان کرد: با توجه به نقش و اهمیت این دو پروژه در ایمنی کمربندی جنوبی هر روزی زودتر پروژه را به بهره برداری برسانیم توانسته ایم آمار کشته های ناشی از تصادف در این بزرگراه را کاهش دهیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه عملیات اجرایی دو تقاطع قائم و سفیر همزمان آغاز خواهد شد، اظهار کرد: ارزش تقریبی کل پروژه ایمنی و آسفالت و بهسازی کمربندی ۲ هزار میلیارد تومان است که با مشارکت راهداری، شهرداری و راه و شهرسازی در حال انجام است.

استاندار فارس با بیان اینکه ۶ روگذر یا تقاطع در این مسیر ۴۲ کیلومتری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: طی تفاهم نامه سه جانبه شهرداری، راهداری و راه و شهرسازی، مسولیت تامین ایمنی ۱۸ کیلومتر این بزرگراه بر عهده شهرداری شیراز قرار گرفته است و مسولیت حدود ۲۴ کیلومتر نیز برعهده راهداری استان است.

ایمانیه با بیان اینکه وظیفه نگهداری از کمربندی برعهده راهداری است، تصریح کرد: تامین روشنایی بر عهده اداره برق و سایر موارد کمربندی بر عهده راهداری است.

*کمربندی شمالی از خان زنیان تا کوار

نماینده عالی دولت در استان فارس درباره جایگزین مسیر فعلی کمربندی و احداث کمربندی شمالی شیراز افزود: کمربندی جایگزین در حال طراحی است و به فاصله ۸۵ کیلومتر از خان زنیان تا کوار درنظر گرفته شده است و امیدواریم با مصوبه دولت و استفاده از ماده ۲۳ تامین اعتبار از طریق تهاتر نفت و مولدسازی برای احداث این کمربندی انجام شود چرا که هزاران میلیارد تومان هزینه این کار خواهد بود.

او ادامه داد: این مسیر جایگزین می تواند کمک کننده برای قرار گرفتن این کمربندی در محدوده شهر و اتصال به کمربندی دوم باشد.

*رینگ دوم شهر شیراز در حال بررسیدر کمیسیون ماده ۲۳ است

محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز در حاشیه آیین کلنگ زنی تقاطع قائم در کمربندی جنوبی شیراز، گفت: کمربندی جنوبی یکی از پرترددترین محورهای کلان شهر شیراز است که به دلیل شکل گرفتن سکونتگاه‌هایی پیرامون آن هم اکنون حدود ۷۵ درصد خودروهایی که از این محور تردد می کنند درون شهری و ۲۵ درصد برون شهری است.

این مدیر ارشد راه و شهرسازی استان افزود: این تداخل تردد خودروهای سبک و سنگین در این محور منجر به بروز تصادفات و تلفات در کمربندی شده است.

طالبان با بیان اینکه در راستای کاهش مشکلات این کمربندی توافقاتی بین شهرداری شیراز، راهداری و راه و شهرسازی صورت گرفت، است عنوان کرد: کمربندی جنوبی ۴۲ کیلومتر طول دارد که براساس این توافق ۱۸ کیلومتر از کمربندی که در محدوده شهری قرار دارد و برای ایمنی ساری در اختیار شهرداری شیراز و ۲۴ کیلومتر باقیمانده در اختیار راهداری قرار گرفت و ساخت دو تقاطع نیز برعهده راه و شهرسازی قرارگرفت.

طالبان اظهار کرد: طراحی دو تقاطع سفیر و قائم انجام و مناقصه آنها برگزار شده است و انتخاب پیمانکار صورت گرفت و طی برنامه ریزی صورت گرفته این دو تقاطع در مدت ۱۸ ماه ساخته می شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس خاطرنشان کرد: ۶ تقاطع در مسیر کمربندی در سنوات درنظر گرفته شده است، که تاکنون دو تقاطع توسط راه و شهرسازی ساخته شده و دو تقاطع برعهده شهرداری شیراز بود که احداث شده است و کلنگ دو تقاطع دیگر توسط راه و شهرسازی به زمین زده شده است.

بیشتر بخوانید:

 اجرای ۴۵ هزار فونداسیون در طرح نهضت ملی مسکن در فارس

طالبان با بیان اینکه اینکه طراحی این دو تقاطع مانند تقاطع شهیدان یغمور است، گفت: این تقاطع به دلیل ارتباط شهرک های جنوبی و شمالی کمربندی، ایجاد یک رینگ، شامل یک پل سه دهانه است که تقاطع قائم چهار رمپ و سفیر سه رمپ دارد.

این مدیر ارشد راه و شهرسازی با بیان اینکه همراه با کمربندی جنوبی، رینگ دوم شهر شیراز یا همان کمربندی شمالی در کمیسیون ماده ۲۳ در حال بررسی است تصریح کرد: کمربندی دوم شیراز حدود ۸۵ کیلومتر طول دارد که خان زنیان را به موارد متصل می شود، کمربندی شرق نیز پل فسا را به خرامه متصل می کند که چند سالی به دلیل مشارکت نیمه تمام مانده که در حال تلاشیم تا با برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار دوباره کار آغاز شود، به گفته طالبان پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر ۳۵ درصد است که با شروع کار طی دو سال ساخته خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که امکان افزایش تراکم طبقات در شهرک های اطراف کمربندی وجود دارد عنوان کرد: اساسا میانگین طبقات ما در شهر شیراز یک و نیم طبقه است که از میانگین دیگر استان ها کمتر بوده و این برای یک کلانشهر کم است.

طالبان تصریح کرد: تدابیری اندیشیده است که خیلی از پهنه ها برای افزایش تراکم آورده شود، همچنین در شهرک های اطراف کمربندی این آمادگی را داریم که مواردی که شهرداری اعلام می کند در کمیسیون ماده ۵ مورد ارزیابی قرار گیرد و تراکم افزایش یابد.

*فارس رتبه اول تامین زمین نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی فارس به طرح نهضت ملی مسکن اشاره و ابراز کرد: استان فارس رتبه نخست تامین زمین را در کشور کسب کرده است بطوری که حدود ۳ هزار و ۳۱ هکتار زمین تامین شده است و حدود یک هزار و ۳۳ هکتار نیز مراحل نهایی اخذ مجوزهای قانونی را بزودی دریافت می کنند که شامل ۹۷ هزار واحد پروژه است.

وی اعلام کرد: تاکنون ۷۰ هزار نفر متقاضی مسکن ۴۰ میلیون نخست آورده را واریز کردند برای حدود ۵۵ هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده و ۴۸ هزار واحد در حال اجرای فونداسیون است که فونداسیون ۲۰ هزار واحد به اتمام رسیده و ۲۸ هزار واحد هم در حال اجراست.

طالبان عنوان کرد: برای رفع کمبود زمین متقاضیان نهضت ملی مسکن در شیراز ۴ شهرک در حال نهایی است که دو شهرک طرح نهایی شده است.

*جهاد در ساخت بزرگراه

طالبان در ادامه با اشاره به سایر پروژه های دهه فجر این اداره کل با بیان اینکه تا پایان سال ۴۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری می رسد عنوان کرد، امروز ۵ و نیم کیلومتر در محور کوار فیروزآباد به بهره برداری رسید که ۷ کیلومتر دیگر از این مسیر باقی مانده و پیمانکار در حال کار است که ۱۵۰ میلیارد تومان مطالبات او است.

 خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×