» ورزشی » ارسنجان، قهرمان رقابت های تیر و کمان سنتی فارس شد
ورزشی
کد خبر:22850 | ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۹

ارسنجان، قهرمان رقابت های تیر و کمان سنتی فارس شد

پرتو جنوب

نخستین دوره رقابت های لیگ تیراندازی با کمان سنتی استان فارس با قهرمانی تیم رعد ارسنجان پایان یافت.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از ایرنا؛ رئیس هیات تیراندازی با کمان فارس، گفت:‌ در این رقابت ها که در سایت تیراندازی با کمان ورزشگاه شهید دستغیب شیراز برگزار شد، پنج تیم با کمان سنتی شرکت داشتند.

علی روزیطلب ادامه داد:‌ تیم رعد ارسنجان با ترکیب فرحناز ابراهیمی،‌ روح الله ابراهیمی،‌ رضا صالحی و عیسی ابراهیمی بر سکوی نخست ایستاد،‌ تیم هارتلند جاویدان شیراز با ترکیب یوسف عزیزیٰ، محمد امیر رفیعی و محمد زارع نایب قهرمان شدند و تیم آرش (الف) شیراز هم با ترکیب سعید دانشور، بهنام قهرمانی،‌ محمد مهدی جوانمردی و مهربد هنرور عنوان سوم را به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد:‌ این مسابقات برای افزایش سطح فنی و رکورد ورزشکاران برای حضور پرقدرت در رقابت های کشوری انجام شد.

رییس هیات تیر و کمان فارس افزود:‌ محمد فلاح، فرید رزمی، یوسف عزیزی و سارا بنیانی اعضا کمیته اجرایی این رقابت ها بودند.

کمان در لغت سلاحی است که در قدیم برای تیرانداختن بکار می رفت و آن مرکب بود از چوبی نرم و خمیده به شکل ابروان که به وسیله زهی سخت دو انتهای آن را به یکدیگر محکم می بستند و با آن در قدیم تیراندازی می کردند وهنوز نیز در میان بعضی قبایل بدوی متداول است و امروزه هم تیراندازی با کمان جزو ورزش های متداول به شمار می رود.

کمان‌های سنتی، سابقه زیادی در ایران دارد که برای شکار حیوانات و یا در جنگ‌ها از آنها ستفاده می‌شد،که به کمان طرح ایرانی شهرت دارد.

در تیراندازی با کمان سنتی، از یک کمان منحنی شکل چوبی و یک تیر که نوک آن به یک سنگ یا فلز بسته شده، استفاده می شود و هر فرد می تواند با لباس محلی و خاص منطقه خود در مسابقات شرکت کند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×