» آرشیو » استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و هوش مصنوعی در راه اندازی رصدخانه آب فارس
آرشیو - اجتماعی
کد خبر:19726 | ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۳

استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و هوش مصنوعی در راه اندازی رصدخانه آب فارس

پرتو جنوب

مسوولان شرکت مدیریت منابع آب کشور بر استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و هوش مصنوعی در راه اندازی رصد خانه آب استان فارس تاکید کردند.

فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب و مجتبی نوری، مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران با هدف آغاز پیاده سازی رصدخانه آب استان فارس، از ظرفیت های موجود در استان فارس بازدید کردند.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، سیاوش بدری مدیر عامل شرکت، در این بازدید، خلاصه‌ای از وضعیت منابع آب استان ارائه داد و گفت تعداد چاه‌های فارس بر اساس آماربرداری دور سوم حدود ۹۵ هزار حلقه چاه بهره‌برداری، ۳۵۶۰ دهانه چشمه و ۲۴۰۰ رشته قنات است.
سیاوش بدری در ادامه گزارشی از روند آغاز استقرار رصدخانه آب در شرکت آب منطقه‌ای فارس ارائه داد.
وی افزود در مجموعه شرکت آب منطقه‌ای فارس از دو سال قبل نیاز به لزوم مستقر شدن سامانه پایش منابع آب احساس شد. و در این راستا، کارگروهی از کارشناسان منتخب شرکت در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است.
رییس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای فارس روند راه اندازی به منظور شروع بکار سامانه پایش منابع آب را خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد با مساعدت مجموعه وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از رصد خانه آب شرکت آب منطقه ای فارس باشیم.
مجتبی نوری مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با تقدیر از خدمات انجام شده گفت: امروز بسیار خوشحال هستم و تبریک می‌گویم به جامعه صنعت آب کشور بابت آغاز عملیات اجرایی رصدخانه آب، کاری بسیار مهم که بوسیله آن می توان مخاطرات آب و هوایی در استانهای کشور بویژه در استان پهناوری چون فارس با تنوع آب و هوایی را با بهره‌بردن از رصدخانه آب هر چه بهتر مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید:

نشست مشترک کارشناسان و مسئولان آب و برق فارس برگزار شد

نوری، اهتمام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس بابت شروع عملیات راه اندازی رصد خانه آب را شایسته تقدیر دانست و گفت رصدخانه آب فارس با نگاه سیستمی طراحی شده در دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور پیاده سازی می شود.
مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: پرداختن به مقوله هوش مصنوعی در موضوع رصدخانه، بهره بردن از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش اشتغال، رونق اقتصادی بویژه در ساخت تجهیزات و بهره برداری و همچنین توجه به امنیت سایبری از موارد بسیار مهم راه اندازی رصد خانه است، که بایستی رعایت شود.
وی افزود : هوش مصنوعی و دانش آی تی آنقدر مهم هستند که ۸۰ درصد میزگردهای تشکیل شده امسال در شهر داووس سوییس در این حوزه بوده است.
وی ادامه داد : ما می خواهیم با استفاده از هوش مصنوعی خدمت رسانی هوشمند به مردمی که سزاوار بهترین ها هستند به نحو خوبی انجام شده و در مسیر نوآوری و بهره وری حرکت کرده و بتوانیم متمایز عمل کنیم.
مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان گفت : در حال حاضر تفاوت کشورها در زمینه موفقیت در مقوله مباحث فناوری، سرعت دسترسی به آن می‌باشد. لذا مهمترین هدف ایجاد رصد خانه آب سرعت دسترسی مردم و متخصصین به فناوری اطلاعات می‌باشد.
فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور و سخنگوی صنعت آب نیز طی بیاناتی ضمن سپاس از مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس که از روزهای آغازین شروع بکار در این شرکت توجه ویژه‌ای به موضوع پایش هوشمند منابع آب (رصدخانه آب) داشته است، اظهار داشت: از ابتدا این ذهنیت در مجموعه مدیران ارشد وزارت نیرو بود که فارس می‌تواند یکی از استان های پیشرو در این زمینه باشد، و دلیل حضور امروز در شرکت آب منطقه ای فارس نیز فراهم کردن زمینه همکاری و ارزیابی ظرفیت ها است.
قاسم زاده به دلایل ضرورت ایجاد رصدخانه آب پرداخت و گفت مدیریت مطلوب منابع آب کشور بخصوص در مواقع بحران بدون داشتن سامانه‌ای هوشمند میسر نمی‌باشد زیرا زمان طلایی از دست رفته، وقت و انرژی بسیار زیادی را از مدیر مربوطه می‌گیرد.
سخنگوی صنعت آب کشور افزود: توسعه رصدخانه آب در دستور کار جدی وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده و در این مسیر تجربیات پیشین صنعت مورد توجه بوده است.
قاسم زاده همچنین خواستار مشارکت دادن شرکت های دانش بنیان در این امر مهم شد واضافه کرد در استان فارس با هماهنگی مدیر عامل شرکت در فاز اول رصدخانه، تجهیز ایستگاههای آب و هواشناسی و دفتر مطالعات پایه منابع آب به ادوات نوین الکترونیکی و برخط در دستور کار می باشد تا بتوانیم در اولین فرصت پارامترهای هواشناسی را به صورت آنلاین دریافت کنیم.
سخنگوی صنعت آب کشور در پایان گفت: مدیریت مطلوب منابع آب با مخاطرات و ناهنجاریهای اقلیمی به وسیله ابزار فعلی میسر نیست زیرا دسترسی به داده و تحلیل و در نهایت تصمیم بایستی در لحظه اتفاق بیافتد.
در ادامه سیاوش بهروز کوهنجانی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای فارس گزارشی از وضعیت شبکه پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان ارائه داد.
وی گفت: از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور تعداد ۱۳۴ محدوده‌های مطالعاتی در استان فارس می باشد که مطالعات منابع آب ۱۰۲ محدوده مطالعاتی را شرکت آب منطقه‌ای فارس بر عهده دارد و بر همین اساس تعداد ایستگاه‌های شبکه پایش منابع آب در فارس بیشتر است.
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای فارس افزود: در بخش آب سطحی، باران سنج و تبخیرسنج معمولی ۸ درصد کشور می باشد، ولیکن در آب زیرزمینی تعداد منابع آب بسیار بیشتر از آب سطحی است،
بهروز کوهنجانی گفت: آب منطقه‌ای فارس متولی ۲۰ درصد از محدوده های مطالعاتی کشور می‌باشد، ولیکن ۱۵ درصد از چاه های مشاهده ای کشور را داراست و ۱۶۸۰ چاه مشاهده ای در حال حاضر فعال و اندازه گیری می شوند و ۲۰۳چاه مشاهده ای خشک هستند که تلاش ما در جهت احیای آنها می‌باشد.
وی افزود: اندازه گیری پیک سیلاب که توسط نیروی انسانی انجام می شود، در هنگام شب میسر نمی‌باشد، لذا لزوم راه اندازی سامانه ای هوشمند به منظور پایش منابع آب ضروری است.
لازم به ذکر است در ادامه مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب به همراه مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران به همرا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس و جمعی از مدیران از مکان در نظر گرفته شده به منظور استقرار رصدخانه آب بازدید کردند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×