» آرشیو » بهره مندی ۱۱ شهر فارس از طرح انتقال آب از خلیج فارس
آرشیو - شهرستان
کد خبر:11030 | ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۶

بهره مندی ۱۱ شهر فارس از طرح انتقال آب از خلیج فارس

پرتو جنوب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس خبر داد:

درخواست افزایش ۳۵ میلیون مترمکعبی تامین آب شرب از این طرح برای شهرهای استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس و منطقه عسلویه و پارسیان به استان فارس گفت: با اجرای این پروژه فعال و عبور خطوط انتقال آب از ۱۱ شهرستان فارس، درخواست تخصیص این آب برای بخشی از نقاط استان را داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، علیجان صادق پور در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه مجری این پروژه بخش خصوصی و مدیریت آن بر عهده آب منطقه‌ای است افزود: یکی از درخواست های این شرکت، افزایش ۳۵ میلیون مترمکعبی تامین آب شرب این پروژه فعال برای شهرهای استان فارس است.

وی ادامه داد: این طرح شهرستان‌های لار، لامرد، مهر، خنج، جهرم، سروستان، خرامه، ارسنجان و آباده را شامل می شود.

صادق پور با بیان اینکه امسال در هفته دولت، بالاترین تعداد پروژه از نظر کمی و کیفی در بخش های مختلف در سطح استان فارس افتتاح شد، خاطر نشان کرد:حدود ۷۸پروژه در ۳۰ شهرستان استان افتتاح شد که ۶۹ پروژه از این مجموع در حوزه آب و ۹ پروژه در حوزه فاضلاب بود.

او همچنبن اعتبارات حوزه آب را ۶۶۰ میلیارد تومان و اعتبارات در بخش فاضلاب را ۱۲۹۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در مجموع حدود ۱۷۵۰ میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی یا افتتاح شد.

بهره مندی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از پروژه های آبرسانی

مدیرعامل آبفای فارس با بیان اینکه در حوزه آب نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از این پروژه‌ها بهره‌مند شدند، گفت: در مجموع حدود ۸ هزار مترمکعب مخزن، ۲۷۰کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب، ۱۹کیلومتر خط برق رسانی و چهار ایستگاه پمپاژ در هفته دولت افتتاح و ۳۴حلقه چاه حفر و تجهیز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: از مهرماه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی مدون و منسجمی به صورت هفتگی، ماهانه و روزانه برای حل مشکل تنش آبی در تابستان ۱۴۰۲ و به سرانجام رساندن پروژه‌ها آغاز شد.

صادق‌پور افزود: خوشبختانه هم در بحث حفر چاه‌های جدید، کف‌شکنی چاه‌ها و تجهیز مهندسی مجدد چاه‌ها و هم در بحث فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف، اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شد و با وجود حجم‌ بالای کار در تابستان امسال،به دلیل آمادگی که داشتیم تابستان خوبی را پشت سر گذاشتیم و شاهد رضایتمندی بهتر و بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از سوی مردم بودیم.

اضافه شدن ۳ تصفیه خانه فاضلاب به استان

وی با اشاره به اینکه در حوزه فاضلاب سه تصفیه خانه به تصفیه خانه‌های فاضلاب استان اضافه شد، گفت: استان فارس از ۱۳ تصفیه‌خانه برخوردار است که ۳ تصفیه خانه در اقلید، خرم‌بید و آباده در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسیدند؛ راه‌اندازی یک تصفیه خانه دیگر هم در دستور کار است.

به گفته صادق پور بدون شک این اقدامات نه تنها موجب حل مشکلات اساسی در حوزه آب و فاضلاب می‌شوند، بلکه اثرات مثبتی در محیط زیست، صنعت و ایجاد اشتغال دارند.

پایان ذخیره سد رودبال با تامین آب حدود ۵۰ روستا و هشت شهر

صادق‌پور با اشاره به پایان ذخیره سد رودبال یادآور شد: متأسفانه ذخیره سد رودبال که به عنوان یکی از منابع بزرگ تأمین آب استان محسوب می‌شود و در گذشته حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی داشت و نقش مهمی در آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی آباد و داراب ایفا می‌کرد، به پایان رسید.

وی اضافه کرد: در واقع امسال ذخیره سد رودبال را که یکی از مهمترین منابع آبی استان به شمار می‌رفت را از دست دادیم و این در حالی بود که این سد، آب حدود ۵۰ روستا و هشت شهر را تأمین می‌کرد.

صادق پور گفت: پاییز سال گذشته این هشدار داده شد که ذخیره سد رودبال در حال اتمام است، لذا برنامه‌ریزی برای حل این مشکل صورت گرفت و توانستیم با این اقدام از هرگونه بحران و تنش جلوگیری کنیم، این درحالی بود که فصل زمستان، بارندگی چندانی نداشتیم و در خرداد ماه ذخیره آب به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس بیان کرد: برای حل این مشکل، نزدیک به ۴۰ حلقه چاه حفر، کف شکنی، تجهیز و مهندسی مجدد شدند و همه این چاه‌ها در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند؛ با این اقدام نه تنها حجم آب از دست رفته جبران شد بلکه وضعیت آب شهرها و روستاها بهتر از گذشته شد. در واقع وضعیت آب شهرستان‌های فسا و داراب که در سال‌های گذشته با کمبود مواجه بودند، بهبود پیدا کرد.

وی افزود: برای دنبال کردن این اقدام بزرگ، کمک چندانی از کشور و وزارتخانه نخواستبم و با ظرفیت داخلی استان به حل این مشکلات پرداختیم، این کار بزرگ یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود و می‌توان گفت جلوگیری از بحران قبل از اتفاق است.

صادق‌پور با بیان اینکه نزدیک به ۳۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از آب سد رودبال استفاده می‌کردند، افزود: برای انجام این کار، نزدیک به ۲۰ کیلومتر خط انتقال انجام دادیم، در واقع در فسا ۶ کیلومتر خط انتقال ظرف چهار روز انجام شد. برق رسانی به پنج حلقه چاه موجود در فسا، داراب و زرین دشت کمتر از سه شبانه روز صورت گرفت‌؛ در واقع تجهیز چاه‌ها کار دشواری بود که به موقع و درست انجام شد.

وی اضافه کرد: ورودی آب از سد به شهر فسا و حاجی آباد از سمت سد است اما در شهر داراب محل چاه‌های حفر شده بر خلاف جریان آب از سد است؛ این وضعیت جایگزینی کردن را بسیار دشوار می‌کند، با این حال این اقدام با مدیریتی که صورت گرفت به نحو مطلوبی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه چهار منبع سد در استان فارس آب شهرها و روستاها را تأمین می‌کنند، گفت: سد درود زن با ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب، سد سلمان فارسی با ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب، سد کوثر و سد رودبال آب شهرها و روستاها را تأمین می کنند.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×