» آرشیو » چگونه اوقات فراغت فرزندان‌مان را پر کنیم؟
آرشیو - خانه خاص
کد خبر:8584 | ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۳۷

چگونه اوقات فراغت فرزندان‌مان را پر کنیم؟

پرتو جنوب

سه ماه تعطیلات تابستان برای خیلی از والدین و دانش‌آموزان به چالشی جدی تبدیل می‌شود. والدینی که اغلب هر دو سر کار هستند و نمی‌دانند با اوقات فراغت فرزندشان چه کار کنند اغلب ترجیح می‌دهند با ثبت‌نام بچه‌ها در کلاس‌های مختلف زمان‌های خالی آنها را یک جورهایی پر کنند تا خودشان هم بتوانند به کار و زندگی‌شان برسند و به مشکل برنخورند.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از جام جم آنلاین، از سوی دیگر بچه‌ها هم که با انواع و اقسام کلاس‌های درسی و غیردرسی و هنری و ورزشی مواجه می‌شوند،‌گاهی وقت‌ها وقت سرخاراندن ندارند! انگار نه انگار که ۹ ماه درس خوانده و امتحان داده‌اند و حالا دل‌شان می‌خواهد کمی هم استراحت داشته باشند. اما حالت سومی هم وجود دارد و آن ایجاد تعادل میان شرکت در کلاس‌های مختلف و استراحت و تفریح است. با این روش هم بچه‌ها احساس بهتری نسبت به گذراندن اوقات فراغت دارند و هم خود والدین می‌توانند با سپری‌کردن بخشی از این اوقات به همراه فرزندان و وقت‌گذاشتن برای آنها،‌ روزهای خاطره‌انگیزی داشته باشند.

سفر و گشت و گذار در طبیعت

گردش و تفریح و به‌خصوص گشت و گذار در طبیعت بهترین راهکاری است که می‌تواند اوقات فراغت فرزندان ما را پربار کند. بچه‌ها در طبیعت با تنفس آب و هوای خوب و تجربه جست‌وخیز روی چمنزار و خاک می‌توانند حس خوبی را تجربه کنند و از سوی دیگر طبیعت بهترین معلم است و آنها می‌توانند در فضای طبیعت چیزهای تازه‌ای درباره گیاهان، زمین، خورشید و آب و هوا یاد بگیرند.

آموزش‌های هنری

اوقات فراغت تابستان بهترین فرصت برای این است که متناسب با علایق فرزندان‌مان، هنری را به آنها یاد بدهیم. هنرهایی همچون موسیقی، خوشنویسی، نقاشی، سفالگری و مجسمه‌سازی از جمله کارهایی است که موجب می‌شود خلاقیت بچه‌ها تحریک شده و بتوانند موضوعات تازه‌ای را تجربه کنند.

مشارکت در انجام کارهای خانه

بسیاری از ما در طول سال تحصیلی نمی‌گذاریم آب در دل فرزندان‌مان تکان بخورد و نمی‌گذاریم دست به سیاه و سفید بزنند اما ایام تعطیلات تابستان و اوقات فراغت بچه‌ها فرصت خوبی است تا با مشارکت‌دادن آنها در انجام کارهای خانه به نوعی احساس مسئولیت را در آنها تقویت کنیم.

بازی‌های گروهی

بازهای گروهی همچون هفت‌سنگ، یک‌قل دو‌قل، گرگم به هوا، دزد و پلیس و سایر بازی‌هایی که ما در دوران کودکی تجربه‌اش را داشتیم، بهترین ایده برای پرکردن اوقات فراغت بچه‌هاست. هر یک از این بازی‌ها دارای یک پیام روان‌شناسی است و از همه مهم‌تر این‌که روحیه کار گروهی و تعامل میان بچه‌ها را تقویت می‌کند.

یادگیری یک حرفه

اوقات فراغت تابستان به‌خصوص برای نوجوانان فرصت بسیار خوبی برای یادگیری یک حرفه و یک کار درآمدزاست. در گذشته‌های نه چندان دور اغلب پسربچه‌ها در این دوران به شاگردی در مغازه پدر یا یکی از دوستان و آشنایان می‌رفتند تا حرفه‌ای یاد بگیرند و درآمدی کسب کنند.

دیدن برنامه‌های تلویزیونی

همه‌ساله تلویزیون در ایام خاص به‌خصوص در اوقات فراغت تابستان برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بیند. برنامه‌هایی که هم جنبه سرگرمی دارد و هم می‌تواند گاهی اوقات جنبه‌های آموزشی داشته و گزینه‌های مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت ما و فرزندان‌مان باشد.

شرکت در فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه

اوقات فراغت تابستان فرصت خوبی برای شرکت در کارهای خیریه و فعالیت‌های عام‌المنفعه است. در این ایام هم خود ما می‌توانیم در چنین فعالیت‌هایی حضور فعال‌تری داشته باشیم و هم فرزندان‌مان را به این سمت و سو سوق بدهیم. به طور مثال مشارکت در خرید روزانه سالمند همسایه،‌آبیاری گل‌های باغچه جلوی خانه،‌ مشارکت در برگزاری مراسم ملی و مذهبی از جمله فعالیت‌هایی که حال خوب را به ما هدیه می‌دهد.

ورزش‌کردن

یکی از کارهای بسیار مفید برای روزهای تعطیل تابستان ورزش‌کردن است. این ایام فرصت خوبی است تا فرزندان‌مان را به یکی از کلاس‌های ورزشی بفرستیم تا ضمن یادگیری یک ورزش، سلامت جسمی و شادابی آنها هم تامین شود. ورزش‌های آبی مانند شنا هم یکی از بهترین گزینه‌ها در روزهای داغ تابستان است.

مطالعه

هر چند مطالعه یکی از کارهایی است که باید برای انجام آن در تمام طول سال برنامه‌ریزی داشت اما یکی از بهترین برنامه‌ها برای اوقات فراغت مطالعه است. بدیهی است برای ارتقای دانش و آگاهی باید بر کتاب‌هایی که قرار است فرزندان‌مان مطالعه کنند نظارت مناسب داشته باشیم و برای خودمان هم یک سیر مطالعاتی در نظر بگیریم تا مطالعات‌مان هدفمند شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×