» شهرستان » برداشت عدس تلخ در شهرستان کازرون
شهرستان
کد خبر:25337 | ۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۲

برداشت عدس تلخ در شهرستان کازرون

پرتو جنوب

هماهنگ کننده امور مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از برداشت گیاه دارویی عدس الملک در بخش خشت و کنارتخته شهرستان کازرون خبر داد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون؛ صابر پرویزی اظهار کرد: گیاه دارویی عدس الملک در ابتدای پاییز در سطح ۳ هکتار در شهرستان کازرون بخشت خشت و کنارتخته روستای بورکی کشت گردیده و اکنون آماده برداشت می باشد.

به گفته وی؛ به منظور تغییر الگوی کشت در محصولات کشاورزی، با هدف افزایش بهره وری از منابع آبی ،کاشت عدس الملک با نیاز آبی کم وتحمل و مقاومت بالا نسبت به تنشهای محیطی و عوامل خسارتزا اقتصادی میباشد.

پناه کارشناس مسول باغبانی در ادامه گفت: عدس تلخ گیاهی از خانواده بقولات و بومی ایران می باشد.این گیاه علفی،یکساله با ساقه های چوبی و گل های زرد رنگ است و هر میوه دارای ۳ تا ۱۰ عدد بذر می باشد.

هماهنگ کننده امور مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در ادامه نیز بیان کرد:این گیاه در شرایط دیم کشت می گردد و درصورت عدم بارندگی مناسب آبیاری تکمیلی جهت رفع نیاز آبی گیاه انجام می گیرد. پیش بینی می شود از این سطح حدود ۵ تن بذر برداشت گردد که در نهایت بعد از بسته بندی به کشورهای حاشیه خلیج صادر می گردد.

مسعود دهقانی تولید کننده عدس تلخ گفت:این کشت در تناوب با گندم انجام می گیرد و باعث سلامت و حاصلخیزی خاک می گردد و یکی از دلایل موفقیت در این کشت را استفاده از توصیه های فنی به موقع کارشناسان جهاد کشاورزی دانست.

این مزرعه جهت کیل گیری انتخاب گردید و با حضور نمایندگان استانی عملیات کیل گیری انجام شد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×