» گوناگون » خانه خاص » راهکارهایی برای برق انداختن ظروف مسی
خانه خاص
کد خبر:21737 | ۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۷

راهکارهایی برای برق انداختن ظروف مسی

پرتو جنوب

هنوز هم برخی مادر‌ها و مادربزرگ‌ها چند تکه‌ای از ظرف‌های مسی جهیزیه‌شان را دارند. حالا هم دوباره چند سالی است که پای ظروف مسی به آشپزخانه و حتی اتاق‌های پذیرایی باز شده است؛ ظروفی که در کنار نوستالژیک بودن و یادآوری خاطرات گذشته، خاصیت‌هایی هم دارند و پخت‌و‌پز غذا در آنها می‌تواند با رعایت شرایطی به سلامتی ما کمک کند.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از جام جم آنلاین؛ مس نیز مانند اکثر فلزات دیگر، به محیط واکنش نشان داده و کدر می‌شود؛ بنابراین ممکن است متوجه سیاه شدن یا حتی خوردگی روی سطح ظروف مسی شوید که زنگاری آبی یا سبز از خود به‌جا می‌گذارد. درحالی‌که در برخی موارد، این زنگارها به لحاظ زیباشناختی از ارزش بالایی در میان هنرمندان برخوردار است اما در آشپزخانه باید احتیاط کرده و از تماس زنگار با مواد اسیدی مانند مایعات اسیدی یا مواد غذایی جلوگیری کرد. رعایت نکردن نکات ایمنی در این زمینه خطرناک است و می‌تواند منجر به مسمومیت با مس شود.

بنابراین بسیار مهم است که ظروف مسی خود را به‌طور مرتب تمیز کنید؛ مخصوصا اگر از آنها برای تهیه غذاهای اسیدی استفاده می‌کنید. شستن ظروف مسی نه‌‌تنها باعث براق‌شدن آنها می‌شود، بلکه از خوردگی در سطح ظروف هم جلوگیری می‌کند.

اگر مس سطحی براق و درخشان داشته باشد، احتمالا لاک زده شده و باید آن را با دقت و با استفاده از آب و صابون گرم و یک پارچه نرم تمیز کنید.

اگر سطح این ظروف لاک نخورده باشد، می‌توانید از مواد طبیعی مانند لیمو و سرکه برای از بین بردن زنگار استفاده کنید. یک شیوه ساده برای از بین بردن زنگار، استفاده از لیموی تازه است. ظرف مسی را با آب شسته و نمک را به‌طور یکسان روی آب بپاشید، سپس لیموها را از وسط نصف کرده و آنها را روی سطح مس مالش دهید تا زنگارها از بین برود. استفاده از لیمو را تا زمانی‌ که زنگارها کاملا از بین برود، ادامه دهید. استفاده از پارچه‌های خشن یا سیم ظرفشویی می‌تواند سطح ظرف مسی را خراش دهد.

سایر ترکیب‌های تمیزکننده طبیعی هم برای شستن ظروف مسی و برق انداختن آنها مفید است. سرکه و نمک، مانند آب‌لیمو و جوش‌شیرین و سس کچاپ، تمیزکننده‌های موثری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای استفاده از این شیوه‌های جایگزین، ظرف مسی را در یک لگن قرار داده و ترکیب تمیزکننده را اضافه کنید، سپس از یک مسواک برای پاک کردن ظرف مسی استفاده کنید. برای برق انداختن قابلمه مسی، آن را درون یک قابلمه بزرگ‌تر قرار داده و ترکیبی از یک فنجان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری نمک را به قابلمه اضافه کنید؛ سپس قابلمه بزرگ‌تر را را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید مایع درون آن آن‌قدر بجوشد که سطح ظرف مسی براق به‌نظر برسد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×