» سیاسی » برنامه ریزی برای تحقق افزایش ۲۰ درصدی صادرات استان فارس
سیاسی - شهرستان
کد خبر:26220 | ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷

برنامه ریزی برای تحقق افزایش ۲۰ درصدی صادرات استان فارس

پرتو جنوب

تدوین برنامه صادراتی امسال برای تحقق افزایش ۲۰ درصدی صادرات استان در سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت.
عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس گفت: بر اساس نظر استاندار محترم افزایش حداقلی ۲۰ درصدی صادرات استان تکلیف به ارگان‌های مختلف است و تدوین برنامه صادرات استان دردستور کار ما قرار دارد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، هادی حنایی در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موجب سردرگمی صادرکنندگان و تجار شده است و بازرگان نمی‌تواند برای ماه‌های آینده خود برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد.
وی با بیان اینکه قوانین نامشخص و بی‌ثبات و بدون نظرات کارشناسی موجب مشکلات فراوان برای بازرگانان و صادرکنندگان گردیده افزود: مشکل رفع تعهد ارزی، خرید در داخل با نرخ ارز آزاد و فروش ارز با نرخ دولتی از جمله مشکلات صادرکنندگان می‌باشد و این درحالی است که هرگاه باری را می‌خواهد صادر کند بخشنامه‌های ضربتی موجب ممنوعیت صادرات و ضرر به بازرگان می‌شود.
حنایی با تاکید بر اجرایی کردن مطالبه استاندار فارس توسط تجار و بازرگانان اظهارداشت: مهمترین اقدام برای افزایش میزان صادرات استان این است که صادرکننده و بازرگان ما بتواند برنامه میان مدت و بلند مدت داشته باشد اما فضای اقتصادی کشور امکان این موضوع را نمی دهد و بازرگانان ما در سردرگمی روزانه قرار دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه ما در اتاق بازرگانی فارس تلاش می کنیم بتوانیم برنامه جامع و کاملی را در این خصوص تهیه کنیم اضافه کرد: در این زمینه انواع کالاها از استان فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌گردد اما آمار گمرک استان پایین است زیرا هنگام اظهار کالا از استان‌های جنوبی بار ارسال می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه متاسفانه بخش دولتی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی از بخش خصوصی نظرخواهی نمی کند و نظرات کارشناسی بخش خصوصی در صدور بخشنامه‌ها جایگاهی ندارد ادامه داد: باور داریم در بسیاری ازتصمیم گیری های اقتصادی و عمل به آنها باید تفویض اختیار به استانها داده شود و این مهم از مواردی است که باید پیگیری شود.
در ادامه این جلسه ایوب زارعی مدیر کل گمرکات استان فارس نیز گفت: استاندار و فرمانداران محترم فارس بر تشویق بازرگانان به صادرات از گمرک استان فارس تاکید دارند و این موضوع باید با جدیت در استان دنبال و اجرایی شود.
وی افزود: تبعات مثبت این اقدام به مردم استان باز می گردد.
در این جلسه سایر اعضا به بیان دیدگاه های خود در خصوص تدوین برنامه صادرات امسال استان پرداختند و ضمن بیان مشکلات این حوزه راهکارهایی برای تحقق افزایش صادرات ۲۰ درصد استان در بخش های مختلف مطرح کردند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×