» دانش و سلامت » ترکیب سفید‌کننده‌ها با آب گرم خطرناک است
دانش و سلامت
کد خبر:21829 | ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۷

ترکیب سفید‌کننده‌ها با آب گرم خطرناک است

پرتو جنوب

ترکیبات سمی موجود در شوینده‌ها برای سلامتی خطرناک است، می‌توانید با ترکیب دو یا سه ماده طبیعی مانند سرکه و لیموترش و جوش شیرین، شوینده‌های طبیعی درست کنید و بدون آسیب زدن به ریه‌ها و پوست‌تان، خانه‌ای تمیز داشته باشید.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از خبرگزاری فارس؛ حداقل یک ماه قبل از سال نو، خانواده‌ها نظافت کامل بهاری یا همان خانه تکانی را شروع می‌کنند که معمولاً باید قبل از آغاز سال جدید به پایان برسد. مبلمان باید جابجا شوند، سطوح تمیز و صیقلی شوند، کمد‌ها تمیز و مرتب و پرده‌ها شسته شوند. به طور خلاصه، همه چیز در خانه باید تمیز و درخشان شده و تمام چیزهای بلا استفاده جمع‌آوری می‌شوند.

هیچ چیز آرامش‌بخش‌تر از قدم زدن در یک خانه تمیز و مرتب نیست، شاید مهم نباشد که چه اتفاقی در جهان افتاده است یا چه روزی را گذرانده‌اید، یک فضای تمیز می‌تواند پناهگاه امنی باشد. برای این منظور شما نیاز به ایجاد لیست کارهای خانه تکانی دارید تا در هنگام تمیز کردن منزل بدانید که باید از کجا شروع کرده و چه قسمت‌هایی را در نظر بگیرید. این لیست به شما کمک می‌کند تا هر بار دقیقاً آنچه را که تمیز کرده‌اید را به خاطر بسپارید و به مرحله بعد بروید.

تحقیقات نشان می‌دهد که ساده‌ترین کار برای اینکه کارهای نظافت منزل در روزهای منتهی به عید نوروز به بهترین نحوه ممکن انجام شود، داشتن لیست کارهای خانه تکانی است. با این لیست هرگز وقت خود را هدر نمی‌دهید و از سردرگم بودن بیرون خواهید آمد

اما در آستانه سال نو و همزمان با سنت خانه تکانی توجه به اصول ایمنی در مصرف مواد شوینده برای حفظ سلامت امری ضروری است.

علایم شدید تنفسی به دنبال ترکیب مواد پاک‌کننده و شوینده

محمد علیزاده، متخصص ریه با تأکید بر اینکه بدترین شکل استفاده از مواد پاک‌کننده و شوینده آن است که آن‌ها را با آب گرم مخلوط کنند و یا از آن‌ها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنند، اظهار داشت: ترکیب مواد شوینده یا پاک‌کننده‌ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است، زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گازکلرآزاد می‌شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می‌کند که بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک علایم شدید تنفسی ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد هنگام خانه تکانی از پاک‌کننده استاندارد استفاده کنید، گفت: از مصرف مواد شوینده و پاک کننده‌ها در فضاهای بسته خودداری کنید، بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک است و باید از ترکیب این دو ماده جداً پرهیز کرد، هنگام شست‌وشوی حمام و دستشویی از ماسک‌های محافظ استفاده کنید، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا برقرار شود.

عبور مواد شوینده از ماسک‌ها

علیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از مواد ضد عفونی‌کننده به راحتی از ماسک‌های کاغذی عبور می‌کنند و می‌توانند موجب آسیب به ریه شوند، افزود: تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و باز کردن پنجره‌ها، استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها و پیشگیری از این مشکلات کمک کند، پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده از محصولات سوزاننده ضروری است.
این پزشک متخصص ادامه داد: استفاده از مواد شوینده شیمیایی ممکن است باعث تشدید بیماری‌های قلب، عروقی و ریوی شود، مواد شوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشتر آسیب‌رسان است.

وی با تأکید بر اینکه مطمئن شوید که استفاده، نگهداری و دفع مواد شیمیایی، مطابق با دستورالعمل سازنده است، بیان کرد: مواد خطرناک باید در مکانی دور از دسترس بچه‌ها نگهداری شوند، درب محصولات شیمیایی و پاک‎کننده‌ها را محکم ببندید، در صورت جابجا کردن مواد، بقیه ماده را در ظرف اصلی بازگردانید.

علیزاده اضافه کرد: فرآورده‌های حاوی مواد شیمیایی پرخطر را در ظروف ویژه نگهداری کنید، هرگز برچسب روی ظروف مواد شیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچار پوسیدگی شده مجدداً روی آن برچسب بزنید.

اقدام ضروری در مسمومیت‌های ریوی

پزشک متخصص ریه با بیان اینکه نخستین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست، گفت: استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌شود، استفاده از بخور، به خصوص بخور سرد بسیار کارآمد است، خودداری از صحبت کردن، مفید است، ارجاع هرچه سریع‌تر به پزشک یا تماس با اورژانس ضروری است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود از مواد شوینده و پاک‌کننده‌هایی استفاده شود که آسیب کمتری می‌رساند، مثلاً استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارند، بسیار ایمن‌تر از استفاده از مواد سفیدکننده‌ای است که بخار دارد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×