» شهرستان » تشریح اصول پیشگیری و شناسایی زودهنگام سرطان سینه برای والدین دانش آموزان کازرونی
شهرستان
کد خبر:34510 | ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۶

تشریح اصول پیشگیری و شناسایی زودهنگام سرطان سینه برای والدین دانش آموزان کازرونی

پرتو جنوب

کارشناس سلامت خانواده مرکز بهداشت شهید پیرویان کازرون از برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع اصول پیشگیری و شناسایی زودهنگام سرطان پستان ویژه والدین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم این شهرستان خبر داد.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون، فریده روستا با بیان اینکه زنان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، گفت: زنان نه تنها مسوول سلامت خود هستند بلکه مسوولیت سلامت فرزندان و خانواده را هم نیز برعهده دارند.

او افزود: بروز سرطان پستان بر حسب سن فرد متفاوت است و با توجه به آخرین آمار رسمی در ایران سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد و به همین دلیل در ایران غربالگری برای تمامی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال که بدون هرگونه علائم بالینی هستند، انجام می شود.

این کارشناس سلامت خانواده از عوامل خطر قابل اصلاح در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان به شیوه زندگی سالم، پرهیز از مواجهه با اشعه های مضر، تغذیه سالم، خودداری از مصرف خودسرانه قرصهای ضدبارداری خوراکی و هورمون درمانی جایگزین پس از یائسگی، اشاره و اضافه کرد: شیردهی به مدت دو سال به ازای هر فرزند نیز در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

روستا ادامه داد: وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل، عدم قرینگی، قوام و یا سفتی پستان، تغییرات پوستی پستان مانند پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن و اگزمای پوست، تغییرات نوک پستان، فرورفتگی یا خراشیدگی و ترشح سروزی یا خونی از نوک پستان می تواند از علایم هشدار دهنده سرطان پستان باشد.

او بر ضرورت انجام غربالگری سرطان پستان بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر دوسال یک بار و برای زنان بالاتر از ۴۰ سال هر سال یک بار تاکید کرد.
این کارشناس سلامت خانواده شیوه خودآزمایی پستان را نیز به بانوان در جمع آموزش داد.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×