» آرشیو » بخرد فرماندار ویژه کازرون: تعلل در ساخت پتروشیمی کازرون، ثمره مدیران غیر بومی و عدم پیگیری مسولان گذشته است
آرشیو - شهرستان
کد خبر:17697 | ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۸

بخرد فرماندار ویژه کازرون: تعلل در ساخت پتروشیمی کازرون، ثمره مدیران غیر بومی و عدم پیگیری مسولان گذشته است

پرتو جنوب

محمدعلی بخرد، معاون استاندار و فرماندار فرمانداری ویژه شهرستان کازرون با حضور در برنامه بازتاب شبکه استانی صدا و سیمای فارس به تشریح آخرین وضعیت پتروشیمی کازرون پرداخت.

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان کازرون؛ بخرد، فرماندار کازرون با اشاره به اینکه راه اندازی پتروشیمی کازرون مصوبه اردیبهشت ماه سال ۸۶ هیئت وزیران به عنوان یکی از واحدهای پتروشیمی مصوب شده در استان فارس است اظهار داشت: پس از ابلاغ مصوبه، کلنگ زنی پتروشیمی کازرون در سال ۸۷ انجام شده و بر اساس همین مصوبه مقرر گردیده که این پتروشیمی به صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شود.
وی افزود : پس از طی مراحل ثبت رسمی شرکت و حضور در بورس، پذیره نویسی آغاز و ۱۳ هزار سهامدار سهام این پتروشیمی را خریداری نموده اندکه در آن زمان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه این پتروشیمی برآورد شده است.

محمدعلی بخرد با تشریح وضعیت سهامداران اصلی پتروشیمی کازرون تصریح کرد: ۷۰درصد از سهام پتروشیمی کازرون متعلق به شرکت‌های تابع هلدینگ خلیج فارس ،۲۰ درصد از سهام متعلق به اشخاص حقیقی و ۱۰ درصد از سهام نیز متعلق به شرکت توسعه می‌باشد.

نماینده عالی دولت در شهرستان کازرون با بیان اینکه خوراک پتروشیمی کازرون از محل پالایشگاه گچساران تامین می‌گردد گفت: بر این اساس ۲۰ درصد از سهام پتروشیمی گچساران نیز در سال ۹۵ توسط پتروشیمی کازرون خریداری شده است که در سال ۹۹ متاسفانه با توجه به توسعه و افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران بدون در نظر گرفتن حقوق سهامداران کازرون و ایجاد شرایط حق تقدم برای آن‌ها، سهم کازرون به ۱۰ درصد کاهش یافته است که این خود باعث شکایت حقوقی سهامداران از هلدینگ خلیج فارس شده است.

بیشتر بخوانید: 

 استاندار فارس خبر داد: تلاش برای رفع مشکلات ۱۵ ساله پتروشیمی های استان

بخرد موقعیت شهرستان کازرون را از نظر جغرافیایی، دسترسی به زیرساخت‌های مورد نیاز راه‌اندازی پتروشیمی از قبیل آب برق و گاز را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: متاسفانه صنایع مادر و بزرگ در فارس به سختی و با کندی شکل می‌گیرد، قطعاً راه‌اندازی پتروشیمی کازرون نقطه عطفی در تحول و شکوفایی صنعت در غرب فارس خواهد بود و رفع مشکلات اقتصادی، بیکاری، همچنین برطرف نمودن دغدغه‌های اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داد.
فرماندار ویژه کازرون با اشاره به مکاتبات متعدد صورت گرفته در خصوص عقد مجوز پتروشیمی کازرون گفت: مجوز محیط زیستی پتروشیمی کازرون در سال ۸۸ اخذ شده ظرفیت چاه حفر شده در این پتروشیمی با میزان آب ۵ لیتر درثانیه علاوه بر آب شرب آب مورد نیاز زمان ساخت را نیز برطرف می‌کند.
وی افزود: علاوه بر این طرح آبخیزداری ایجاد شده در بالا دست این پتروشیمی در حال حاضر تبدیل به یک اکوسیستم دریاچه شده است که زمین‌های پایین دست کشاورزی از آن بهره‌برداری می‌کنند و دو برابر آب مورد نیاز معادل ۱۲ میلیون متر مکعب حق‌آبه از سد نرگسی نیز به این پتروشیمی اختصاص داده شده است،هم چنین برق مورد نیاز پتروشیمی توسط نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون تامین می‌گردد.
فرماندار ویژه کازرون با گلایه از غیر بومی بودن مدیران پتروشیمی کازرون اظهار کرد: متاسفانه حتی در هیئت مدیره پتروشیمی کازرون افراد بومی جایگاهی ندارند و مدیریت این پتروشیمی به طور کلی غیر بومی است.
بخرد با اشاره به وضعیت ارزش فعلی سهام پتروشیمی کازرون در بورس اذعان کرد: هر سهم پتروشیمی کازرون در حال حاضر ۱۴۶۰ تومان به فروش می‌رسد؛ حال سوال اینجاست آیا ناظران بورس به این مسئله توجه دارند که این ارزش صرفاً بر روی کاغذ است و هیچ گونه تولیدی در این پتروشیمی صورت نمی‌گیرد؟
بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران مدیران شرکت‌های مستقر در تهران به اسم پتروشیمی کازرون در حال دریافت حقوق و پاداش هزینه‌های جاری هستند با وجود اینکه پتروشیمی کازرون یک زمین خالی فنس کشی شده است.

فرماندار کازرون تصریح کرد :سهامدار عمده پتروشیمی کازرون شرکت پترول است و بر اساس برنامه‌ریزی مقرر شده بود که با راه‌اندازی پتروشیمی گچساران پتروشیمی کازرون نیز راه اندازی شودولی متاسفانه به دلیل غیر بومی بودن مدیران پتروشیمی کازرون به ناگاه با بهانه‌هایی از قبیل عدم صرفه اقتصادی و مشکلات حقوقی، خبر از ایجاد طرح جایگزین انتقال خوراک اتیلن به شمال غرب و احداث یک پتروشیمی در آن نقطه مطرح شده است.

بخرد با بیان اینکه ۱۶ سال از شروع احداث این پروژه می‌گذرد و مسئولان گذشته تاکنون بایستی پاسخگوی مطالبه مردمی شهرستان کازرون جهت احداث پتروشیمی باشند گفت: در حال حاضر بهترین شرایط برای تسریع در پیگیری و راه‌اندازی پتروشیمی کازرون مهیاست و با راه‌اندازی این مجموعه مشکل مشاغل جایگزین کشاورزی اطراف تالاب پریشان برطرف می‌شود و از حمایت‌های مسئولیت اجتماعی صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌توان در توسعه ورزش شهرستان کازرون و غرب فارس بهره برد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×