» آرشیو » مشکل بعد مسافت صدرا تا شیراز مرتفع می شود
آرشیو - شهرستان
کد خبر:17252 | ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۱

مشکل بعد مسافت صدرا تا شیراز مرتفع می شود

پرتو جنوب

روح الله شجاعیان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا گفت: مشکل بعد مسافت صدرا تا شیراز و کمبود زیرساخت های حمل و نقل در شهر صدرا وجود داشت که با تغییر ساختاری و تقویت پایانه بزین و ناوگان حمل و نقل توسط شهرداری شیراز و صدرا توانستیم مسافت را کوتاهتر کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پرتو جنوب، شجاعیان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: با خرید و اضافه شدن ۱۶ دستگاه اتوبوس ناوگان و ۲ دستگاه ون از شش دستگاه ون خریداری شده در حوزه حمل و نقل در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
شجاعیان افزود: کمیسیون حمل و نقل شورای صدرا اقداماتی را در جهت افزایش شاخص های حمل و نقل عمومی شهر صدرا انجام داده است که در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با ذکر اینکه این یک خبر خوب برای مردم شهر صدراست، از ایجاد خط حمل و نقل مسافر از میدان سنگی صدرا به سمت میدان اطلسی با ۵ دستگاه مینی بوس خریداری شده خبر داد و گفت: این ون ها تا ماه آینده تحویل شهرداری صدرا می شود و این خط حمل مسافر به شکل رسمی آغاز به کار خواهد کرد. وی یاد آور شد که این خط، حجم زیادی از بار ترافیکی صدرا به پایانه بزین را به شکل سریع السیر به پایانه شهید سلیمانی منتقل می کند.
وی با ذکر اینکه دو خط حمل و نقل برای فاز یک و دو شهر صدرا وجود دارد گفت: در کمیسیون حمل و نقل، ۶ مسیر برای دو فاز شهر صدرا پیش بینی شده است که اکنون در حال اخذ مصوبه فرمانداری و شورای ترافیک هستیم که با تایید این مسیر ها و رسیدن ناوگان مسافری سفارش داده شده، همه این شش خط یا حداقل ۴ خط را در جهت خدمت رسانی به مردم راه انداری خواهیم کرد.
وی با اشاره به همکاری شورا و شهرداری شهر صدرا با شهرداری منطقه ده شیراز گفت: پایانه بزین نیازمند اصلاح هندسی جهت افزایش تعداد ورودی اتوبوس ها بود که این موضوع در کنار بحث روشنایی این پایانه ساماندهی شد.

وی گفت: پایانه بزین، پایانه ورودی غرب شیراز محسوب می شود که به دلیل افزایش تعداد خطوط ورودی این پایانه به شش خط نیاز بود اقداماتی در جهت پیشگیری از افزایش ترافیک در این پایانه انجام شود که این مهم نیز صورت گرفت.

شجاعیان خاطرنشان کرد: شهرداری صدرا به لحاظ محدودیت های قانونی نمی تواند در خارج از محدوده شهری این شهر هزینه کند، از این رو از شهرداری شیراز درخواست کردیم تا توجه ویژه ای به این پایانه داشته باشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا گفت: به مناسبت هفته حمل و نقل و ترافیک؛ شورا و شهرداری شهر صدرا دو اقدام دیگر را نیز در دستور کار قرار داه است که یکی راه اندازی خط زیارت است که با نظر مثبت شهردار و اعضای شورا، عصر هر پنجشنبه یک اتوبوس به شکل رفت و برگشت تا حرم حضرت شاه چراغ(ع) در این جهت در نظر گرفته شده تا با توجه به بعد مسافت، هم زمینه تشویق فرهنگ زیارت را مد نظر داشته باشیم و هم رضایتمندی مردم شهر صدرا فراهم کنیم.

وی یادآور شد که در اقدامی دیگر بعد از مطلع شدن از راه اندازی خطوط شبانه توسط شهرداری شیراز، سازمان حمل و نقل، شهرداری صدرا را مکلف به هماهنگی سریع با شهرداری شیراز در جهت راه اندازی خطوط مکمل رینگ حمل و نقل شبانه شیراز تا صدرا کرد تا مردم بتوانند به سرعت به مقصد صدرا برسند.

ایجاد، ساخت و نصپ پلاک های هوشمند در شهر صدرا

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا، از انعقاد تفاهمنامه با اداره پست در جهت ساخت و نصب پلاک های هوشمند در شهر صدرا خبر داد و گفت: در صورت بروز هرگونه مشکل اورژانسی و حوادث، با ارایه یک کد ده رقمی دستگاه های خدمت رسان و امدادگر به سرعت به محل رسیده و ارایه خدمت سریعتری خواهند داشت.

وی همچنین با اشاره به وجود کیو آر کد در این پلاک ها گفت: با اسکن این بخش می توان به شکل مستقیم به آدرس مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
شجاعیان اعتبار اولیه طرح پلاک هوشمند صدرا را دو میلیارد تومان برشمرد و افزود: در سال آینده نیز ۵ میلیارد تومان به این طرح در چند فاز اختصاص خواهد یافت.
وی یادآور شد: در بحث نامگذاری معابر شهر صدرا، از آنجا که اسامی بسیاری از معابر شهر صدرا گنگ، نامفهوم یا اصولا بدون نام و نشان بوده اند، به یاد رخدادهای غزه یک میدان را در شهر صدرا به نام قدس نامگذاری کرده ایم که پس از تایید در صحن شورا و اخذ مجوز فرمانداری، این مهم انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: بنا بر درخواست پرستاران، یک خیابان در مجاورت بیمارستان پیوند اعضا و بیمارستان سوختگی به نام بلوار پرستار نامگذاری شده، تا از زحمات این قشر زحمتکش قدردانی شده باشد.
شجاعیان با اشاره به برنامه های آینده شورای شهر صدرا گفت: در حوزه حمل و نقل بنا داریم چشم انداز را از ناوگان دیزلی به ناوگان حمل و نقل عمومی برقی تغییر دهیم.

وی با اشاره به جلسه هفته آینده این شورا با خودرو سازان در تهران در جهت تامین اتوبوس های برقی، گفت: تلاش می کنیم به جای ناوگان دیزل از ناوگان برقی بهره گیری بیشتری کنیم.

وی همچنین از راه انداری جایگاه شارژ خودرو های برقی در شهر صدرا خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که ناوگان حمل و نقل در صدرا با آن مواجه است، عدم وجود یک پمپ گازوئیل در شهر صدراست.
وی درتشریح چشم انداز شهرداری صدرا در خصوص استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برقی گفت: در ابلاغ قانون تبصره شش که به شهرداری ها ابلاغ شد، اجازه استفاده از همه درآمد شهرداری ها از این محل و تخصیص آن به حمل و نقل عمومی داده شد که اولویت بر به کار گیری اتوبوس های برقی خواهد بود.

وی گفت: در اعلام نیاز اولیه شهرداری تعداد۲۰ عدد اتوبوس برقی پیشنهاد شده است که پس از طی فرایند ها به سمت خرید نهایی خواهیم رفت.
شجاعیان با ذکر اینکه کار دیگری که پی گیری شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است، درخواست استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل عمومی بود گفت: با توجه به تولید قطعات و سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز در وزارت دفاع پیگیر استفاده از این ظرفیت در حمل و نقل عمومی شدیم اما تا کنون پاسخ مشخصی دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به مزایای استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل مسافر گفت: از این طریق امکان برسی مکان، سرعت و حتی خواب آلودگی راننده توسط اتاق کنترل فراهم خواهد بود و مسافرین نیز می توانند با نصب اپلیکیشن از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه با خبر شوند.

وی هوشمندسازی ناوگان و ایستگاه های حمل مسافر در این شهر را از برنا مه های آتی شورای شهر صدرا بر شمرد.

شهردار شهر صدرا خبر داد:

شهر صدرا در افق ۱۴۰۵ به یک کلانشهر در مجاورت شهر شیراز مبدل می شود

مجتبی پارسایی شهردار شهر صدرا با ذکر اینکه حل مشکلات ترافیک شهر صدرا دغدغه مشترک اعضای شورای اسلامی شهر صدرا و مجموعه شهرداری صدراست گفت: اگرچه نمی توان گفت مشکلات همگی بر طرف شده اما گامهای خوبی برداشته شده است و وضعیت در مسیر مناسبی قرار گرفته است و هرچند که به دلیل فراوانی کاستی ها نمی توان گفت همه مشکلات در کوتاه مدت برطرف خواهد شد، اما قطعا شهروندان اثرات محسوس این تغییرات رادر ماه های آینده لمس خواهند کرد.

وی یادآور شد: برنامه های بلند مدت مجموعه مدیریت شهری صدرا در شهرداری و شرکت عمران صدرا بر به نتیجه رساندن پروژه اتصال صدرا به شیراز از طریق خط حمل و نقل ریلی و مترو خواهد بود.

پارسایی به شهروندان شهر صدرا  این نوید را داد که تا دو ماه آینده نتیجه اصلاحات و برنامه ریزی های صورت گرفته را حس خواهند کرد.
وی با ذکر این مورد که در سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان برای احداث متروی شاهین شهر، دو هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است گفت: شهر صدرا در این زمینه دارای ضرورت بیشتری است. او از رسانه ها خواست در این زمینه ورود و مطالبه گری کنند.

وی گفت: شهر صدرا در افق ۱۴۰۵ به یک کلانشهر در مجاورت شهر شیراز مبدل می شود.

پارسایی همچنین با اشاره به اهمیت جاده قره پیری به عنوان مسیر دسترسی مهم صدرا به شیراز از اهمیت راهبردی این مسیر برای صدرا سخن گفت.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر صدرا:

بهره برداری از جایگاه سوخت سیار در هفته آینده

رستم پور رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر صدرا با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل ناوگان حمل و نقل مسافر در شهر صدرا به عنوان دغذغه اصلی مردم و مدیریت شهری این شهر گفت: با انجام این مهم، بنا داریم رضایتمندی مردم در این زمینه را ارتقا دهیم .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری صدرا با اشاره به زمان دو ماهه تصدی این پست گفت: از روز اول بررسی و جمع بندی مشکلات ترافیکی شهر صدرا را در دستور کار قرار دادیم که با توجه به مشکل اصلی حوزه حمل و نقل صدرا در زمینه کمبود ناوگان حمل و نقل گفت: با توجه به استاندارد جهانی که برای هر هزار نفر یک اتوبوس باید وجود داشته باشد و جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهر صدرا و وجود کمتر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی مسافر در شهر صدرا جوابگوی نیاز شهروندان نیست. همچنین با مشکل نبود جایگاه سوخت دیزل در شهر صدرا، ناوگان حمل مسافر ما برای سوختگیری به شیراز می رفتند که با پی گیری های انجام شده، جایگاه سوخت سیار را به نتیجه رساندیم که در هفته آینده بهره برداری می شود.
وی گفت: طرح جامع حمل و نقل عمومی و ترافیک شهر صدرا را شروع خواهیم کرد که برطرف کننده بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر صدرا خواهد بود.

وی با توجه به اندک بودن اعتبارات ۸۰ میلیاردی حوزه ترافیک صدرا گفت: برای حل این مشکل درخواست استفاده از منابع دیگر را داده ایم. وی گفت: درخواست بودجه سه تا چهار برابری را برای سال آینده داده ایم.

شایان ذکر است پیش از این جلسه خبری و با حضور مدیریت شهری شهر صدرا، از رانندگان وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر شهر صدرا تجلیل و اتوبوس خریداری شده به ناوگان حمل و نقل مسافر در این شهر پیوستند.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×