» شهرستان » خرمای مَجول خشتی به بازار آمد
شهرستان
کد خبر:33761 | ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۷

خرمای مَجول خشتی به بازار آمد

پرتو جنوب

با تلاش های امید عباسی نخلدار کارآفرین ۴۴ ساله روستای امامزاده علی بخش خشت، ۲۵۰ اصله نخل مجول پس از پنج سال به بار نشست و روانه بازار شد.

به گزارش پرتو جنوب، امید عباسی گفت: به دلیل مشتری پسند بودن و استقبال بازارهای جهانی از خرمای مَجول، از سال ۹۸ با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی و تحقیقات انجام شده به کِشت این رقم اقدام کردم و خوشبختانه در سال اول به طور متوسط از هر نخل ۳۰ کیلو برداشت شده که این میزان با افزایش عمر آنها و در اصطلاح محلی «جاری شدن» به ۷۰ کیلو خواهد رسید.

او با اشاره به کیفیت بالای خرمای مجول خشت افزود: خرمای مجول در شرایط خاصی باید کاشت و تولید شود، خوشبختانه در بخش خشت به لحاظ آب و هوای مناسب، ارتفاع مناسب منطقه از سطح دریا و خاک حاصل خیز، شاهد تولید محصول با کیفیت هستیم.

این نخلدار کارآفرین، بازار پسندی خرمای مجول را از مزیت های مهم این محصول عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر متوسط قیمت خرمای مجول در بازارهای داخلی کیلویی ۷۰۰ هزار تومان و در بازارهای خارجی ۲۰ دلار است این در حالی است که قیمت خرما و رطب کبکاب خشت که از ارقام اصلی این منطقه هستند زیر ۱۰۰ هزار تومان است.

وی در آخر توصیه کرد: اگر یک کشاورز و به ویژه نخلدار می خواهد موفق شود باید علمی کار کند چرا که در حال حاضر با توجه به خشکسالی ها و رقابت در بازار و افزایش هزینه ها، روش های سنتی دیگر جواب نمی دهد. همچنین مسئولان باید با تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض، به فکر جوان سازی و بهسازی نخلستان های خشت باشند.

بخش خشت با داشتن ۲ میلیون نخل و برداشت سالانه ۵۰ هزار تن از قطب های مهم تولید این محصول در کشور محسوب می شود. با جایگزینی ارقام تجاری مَجول و پیارم در این منطقه، سالیانه ۳۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

درشتی دانه، طعم خوشمزه، خشک بودن و‌ رطوبت کم، نگه داری بالا و قند پایین از دیگر ویژگی های خرمای مجول است.

بخش خشت از توابع شهرستان کازرون،۱۷۰ کیلومتری شیراز و هم مرز با استان بوشهر است.

خبرنگار: محمود نوذری

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×