» ورزشی » راهکارهایی برای بهبود شرایط فوتبال خوزستان در سال ۱۴۰۳
ورزشی
کد خبر:22927 | ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲

راهکارهایی برای بهبود شرایط فوتبال خوزستان در سال ۱۴۰۳

پرتو جنوب

محسن بابادی – کارشناس ورزشی پرتو جنوب

فوتبال خوزستان در سال ۱۴۰۲ عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت و آن شرایط همیشگی را نداشت و به جرات می توان گفت بدترین عملکردش طی یک دهه اخیر را شاهد بودیم.

البته کار های انجام شده توسط هیات فوتبال و کمیته آموزش قابل قبول بوده، اما در بعد باشگاهی نمایندگان استان بسیار ضعیف ظاهر شدند. خصوصا تیم های لیگ برتری.

اما هنوز هیچ چیز تمام نشده و سقوط هیچ کدام از نمایندگان لیگ برتری ما قطعیت پیدا نکرده. پس می توان تا دیر نشده، کار های خوبی انجام داد تا سال ۱۴۰۳ که ابتدای آن ادامه فصل جاری فوتبال است، با کمترین تلفات به پایان برسد. اما اگر فوتبال خوزستان بخواهد امسال عملکرد مناسبی داشته و در کشور بدرخشد، همکاری و تعامل واحد‌ های مختلفی سیاسی، امنیتی و…از استان را نیاز دارد.

مشروط بر آنکه فوتبال به عنوان یک اولویت برای آرامش، تفریح و یک سمبل استان خوزستان به رسمیت شناخته شود و تمامی دستگاه های ذیربط اهمیت سرپا بودن فوتبال را به خوبی درک کنند. چرا که در استان ما با این شرایط اقلیمی و اقتصادی نامساعد و نابسامان، تنها موضوعی که کمی دل مردم را خوش می کند، همین ورزش خصوصا فوتبال است.

اما برای بهتر شدن وضع فوتبال استان بایست چندین کار انجام شود. نخست آنکه از مربیان باسابقه، بادانش و موجه فوتبال استان که چند سالی است مورد بی مهری قرار گرفته و گوشه نشین شده اند، دلجویی شده و از آنها در بخش های مختلفی که توانایی کمک دارند استفاده شود.

دیگر اینکه در استفاده از مدیران و مربیان ناسالم و مشکل دار تجدیدنظر شده و اجازه ندهند بیش از حد جولان داده و کار و فضا را برای افراد سالم تنگ و دشوار کنند.  در ادامه بایست در بحث اسپانسرینگ، برای تیم ها و باشگاه های استان با توجه به حجم انبوه شرکت های صنعتی و غیرصنعتی و این همه موقعیت های منحصر به فرد اقتصادی فکری اساسی شود که بتوانند سرپای خود بایستند. مورد بعد آنکه در تکمیل، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی خصوصا زمین های فوتبال و سالن های فوتسال اهتمام بیشتری شده، چمن های مصنوعی افزایش یافته و آنهایی که تخریب شده یا در حال ساخت هستند، هرچه سریع تر آماده استفاده شوند.

مورد دیگر اینکه بر رسانه های ورزشی و نقش و رویکرد آنها و با هدف سالم سازی، نظارت بیشتری شده و کنترل و فرهنگ سازی بهتری برای لیدر ها و تماشاگران صورت پذیرد که ضمن حمایت غیرخطی و استقبال مناسب تر از مسابقات، فرهنگ غنی خوزستان را بهتر از گذشته در کشور به نمایش بگذارند.

نکته مهم دیگر اینکه در به کارگیری مربیان، مدیران و بازیکنان غیربومی دقت، نظارت و کنترل بهتری شده و اجازه داده نشود از بیرون استان برای تیم های خوزستانی تصمیم گیری شود. در قدم بعدی بایست نیرو های بادانش، کارنامه دار، بااستعداد و شناخته شده بومی درون و خارج استان مدنظر قرار گرفته و از توان و ظرفیت های آن ها به نحو احسن استفاده شود.

دیگر آنکه دستگاه های نظارتی در موضوع دلالی و زدوبند های فوتبال استان که بسیار زیرکانه صورت می پذیرند، هوشمندانه ورود کرده و اجازه ندهند افراد غیرورزشی برای ورزشی ها تصمیم گرفته و سبب هدر رفتن سرمایه های استان و پر کردن جیب طیف ها و گروه های خاصی شوند. به مدارس فوتبال و فوتبال پایه توجه و بر آن ها نظارت بهتری شده و کمک شود استقلال خوزستان و نفت آبادان نیز برای رده های پایه برنامه ریزی دقیق تری نموده و احداث آکادمی هایی همچون فولاد را در دستور کار قرار دهند تا از تمامی ظرفیت های استان در بعد مدیریتی، مربیگری و پرورش بازیکن استفاده شود.

چرا که معتقدم با این چند کار ساده، فوتبال خوزستان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به بزرگترین صادر کننده بازیکن در خاورمیانه تبدیل خواهد شد و تیم های حاشیه خلیج فارس و سایر استان های کشور مملو از بازیکنان خوزستانی شده و با این کار میل و رغبت خانواده ها به سمت فوتبال بیشتر شده و این موضوع سبب اشتغال زایی، کاهش بیکاری و بزهکاری، کسب درآمد و گردش مالی عظیم برای استان در تمامی زمینه ها خواهد شد و استان خوزستان حتی بدون نیاز به منابع نفتی، گازی و پتروشیمی درآمد خوبی از فوتبال به دست خواهد آورد و در این سفره پهن شده همه سود خواهند برد.

بیشتر بخوانید:

شنیدن صدای خرد شدن استخوان های فوتبال خوزستان

ضمن اینکه سلامت کلی جامعه رو به بهبود خواهد رفت و هزینه های درمان، زندان ها، کمپ های ترک اعتیاد و…به شدت کاهش خواهد یافت و حتی درگیری های خانوادگی، ناموسی و کلا ناامنی کاهش خواهد یافت. از موارد مهمی که نباید از آن غافل شد، استفاده از سرمایه های اصلی فوتبال استان یعنی پیشکسوتان است. اگر هم برخی از آن ها با یکدیگر اختلافاتی دارند، می توان پا پیش گذاشت و به حل یا بهبود روابط آن ها کمک کرد تا با ایجاد وحدت و برادری بیشتر میان آن ها و استفاده از ظرفیت های گسترده ایشان در ابعاد مشاوره ای، سرپرستی باشگاه ها، مدیر فنی و…، ورزش استان روز های بهتری را سپری کند.

اگر فوتبال استان سازمان یافته و درست شود، بدون شک دیگر ورزش ها هم رونق گرفته و روی ریل پیشرفت خواهند افتاد. امیدوارم استاندار و نمایندگان محترم استان در خصوص این موارد دقت نظر بیشتری نموده و درباره نقش و اهمیت فوتبال به اجماع رسیده تا در سال های آتی شاهد یک استان موفق و ثروتمند در ورزش بوده و جوانان به عنوان سرمایه های اصلی استان از این رخوت، بی برنامگی، حضور در کافه ها، مصارف قلیان، سیگار، موادمخدر، مشروبات الکی، قرص های روانگردان، خانه های فساد و…کمی فاصله گرفته و ورزش اولویت اصلی زندگی آن ها شود.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×