» آرشیو » پیش بینی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر هیئت دولت به فارس
آرشیو - اجتماعی - شهرستان
کد خبر:15131 | ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۷

پیش بینی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر هیئت دولت به فارس

پرتو جنوب

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس خبر داد:

فارس، پایلوت بهبود بهره وری و مصرف آب در کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: اعتبارات سفر دوم استانی رییس جمهور و هیات وزیران به این استان در مقایسه با سفر نخست رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه پرتو جنوب؛ احمد علی افکاری در نشست خبری با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه میزان اعتبار سفر دوم ریاست جمهوری به فارس طی یک ماه آینده و جمع بندی اطلاع رسانی می گردد افزود: در سفر نخست مقام عالی دولت به استان فارس ۱۴۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال به تصویب رسید که این عدد در سفر دوم  حدود ۲۸۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که قطعا با توجه به سفر وزرا به شهرستان‌ها و مصوبات آنان، این رقم نیز افزایش خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اعتبارات عمومی سفر ریاست جمهوری گفت: در سفر اول هیئت دولت تعهد ۴۵۰۰ میلیارد تومانی توسط سازمان برنامه و بودجه برای فارس در نظر گرفته شد که ۱۱۷ درصد تحقق داشته است و از این نظر یکی از دستگاه‌هایی که بیشترین تحقق را در بحث مصوبات دوره سفر داشته سازمان برنامه و بودجه است.

افکاری ادامه داد: یکی از ویژگی های سفرهای ریاست جمهوری، تامین اعتبارات برای پروژه های نیمه تمام است و به ندرت پروژه های جدید معرفی شود که در همین راستا برای پروژه های استانی ۸ هزار میلیارد تومان نیاز است و برخی از پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی درحال انجام است اما با پیش بینی اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان، عمده پروژه ها تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره می رسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، مهمترین گام در جهت برنامه ریزی برای رسیدن به نقطه مطلوب را تحلیل دقیق وضع موجود دانست و گفت: در استان در حوزه برنامه ریزی، اقدامات خوبی برای توسعه استان در دست انجام است.

وی ادامه داد: اگر تحلیل وضع موجود به خوبی انجام نشود، طبیعتا در مسیر حرکت به سمت هدف مطلوب با مشکل مواجه خواهیم شد و این هدف محقق نخواهد شد.

افزایش ۶۶ درصدی اعتبارات عمرانی فارس

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم گفت: کل اعتبارات عمرانی امسال استان حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال است که این عدد در مقایسه با اعتبارات سال گذشته حدود ۶۶ درصد رشد داشته است.

عبدالحمید سنگی افزود: اعتبارات عمرانی استان شامل اعتبارات استانی، اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز، اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات توازن است.

وی ادامه داد: سرجمع اعتبارات تملک دارایی استانی نیز ۶ درصد، اعتبارات نفت و گاز حدود ۱۶۵ درصد، اعتبارات توازن ۵۴ درصد و اعتبارات توازن که مربوط به نمایندگان است نیز حدود ۷۶ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه سه هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبارات محرومیت زدایی در سند اعتبارات استان لحاظ شده است گفت: با لحاظ این رقم، سرجمع اعتبارات استان به ۶۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه فارس گفت: سرجمع تخصیص اعتبارات عمرانی استان تاکنون حدود ۱۴ درصد بوده، اعتبارات نفت و گاز ۱۲ درصد، اعتبارات استانی حدود ۲۳ درصد، اعتبارات توازن ملی تاکنون تخصیص نداشته ایم اما اعتبارات توازن کل حدود ۳۰ درصد تخصیص گرفته ایم.

سنگی افزود: اعتبارات ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده فقط برای ورزش هزینه می‌شود که یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال است و تاکنون نیز حدود ۱۱ درصد آن تخصیص یافته است.

سنگی افزود: اعتبارات هزینه‌ای استان هم ۲۲ هزار میلیارد ریال است که بین ۲۴ دستگاه مشمول بودجه اعتبار هزینه ای توزیع می شود و تاکنون ۵۶ و ۱۸ صدم درصد آن تخصیص یافته است.

وی گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به فارس (بیستم و بیست و یکم مهرماه ۱۴۰۲)، تقریبا پروژه‌های نیمه تمام مهم و تاثیرگذار گنجانده شده و با توجه به اینکه تخصیص ۱۰۰ درصدی می گیرند می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال ۱۴۰۳ و ابتدای سال ۱۴۰۴ شاهد بهره برداری از تمام پروژه‌های مهم استان باشیم.

فارس، الگوی بهبود بهره وری و مصرف آب در کشور

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم در این نشست گفت: با توجه به مشکل آب در کشور و استان، مقرر شد که فارس به عنوان پایلوت بهبود بهره وری و مصرف آب در کشور مطالعات خود را آغاز کند بطوری که در حوزه آبریز طشک و بختگان، چارچوبی برای این مطالعه در نظر گرفته شد که اگر به خوبی انجام شود می توانیم در حوزه روستایی و کشاورزی یک چارچوب مثبت را دنبال کنیم.

رضا موسوی محسنی افزود: همچنین از سال گذشته ۲ در استان در حوزه آمایش شروع شده بود که امسال به نتیجه خواهد رسید.

موسوی همچنین از مطالعه به‌روزرسانی آمایش استان خبر داد و گفت: در این بروز رسانی، سند توسعه شهرستان ها بر مبنای همان برش آمایشی مورد توجه قرار می گیرد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: تا پایان امسال تمام شهرستان های استان فارس دارای برش آمایشی توسعه خواهند بود.

موسوی محسنی با اشاره به اینکه در زمینه مطالعات توسعه روستایی نیز در هر سال ۲۹۶ روستا از لحاظ اشتغال زایی مورد توجه قرار می گیرد تصریح کرد: طی یک تفاهم نامه با بنیاد مسکن، بحث منظومه‌های روستایی بر مبنای این مطالعات شکل می گیرد.

فارس، رتبه ششم کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه در کشور

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس نیز گفت: بر اساس آخرین آمار تورم مرکز آمار که مربوط به مهرماه ۱۴۰۲ است، تورم ۱۲ ماهه در مهرماه ۴۳ و ۹ دهم درصد و کشور ۴۵ و نیم درصد بوده و فارس در این زمینه در رتبه ششم کمترین نرخ تورم قرار دارد.

سعید رضا زارعی افزود: نرخ تورم نقطه به نطقه استان در مهرماه ۳۹ و چهار دهم درصد و نرخ تورم ماهانه هم ۲ و هشت دهم درصد بوده است.

وی ادامه داد: آخرین نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ بر اساس آمار مرکز آمار ایران استان فارس نیز ۶ و هشت دهم درصد که رتبه نهم کمترین نرخ بیکاری کشور را شامل می شود و اگر با تابستان ۱۴۰۱ که هفت و ۲ دهم درصد بوده مقایسه کنیم، نرخ بیکاری استان کاهش داشته است.

او افزود: نرخ مشارکت نیز که در تابستان سال گذشته ۳۶ درصد بوده در تابستان امسال به ۳۷ و یک دهم درصد رسید.

خبرنگار: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×