سامانه تلفنی ۱۸۱۹؛ پل ارتباطی مجموعه سلامت فارس با مردم
رییس مرکز پایش مراقبت های درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز (MCMC) در گزارشی مهم ترین اقدامات انجام شده در این مرکز را از ابتدای سال جاری تا کنون تشریح کرد.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رییس مرکز پایش مراقبت های درمانی دانشگاه از پاسخگویی این مرکز به بیش از ۱۱۵ هزار تماس مردمی در ۲ ماه گذشته خبر داد و از پزشکان و کارشناسان این مرکز به پاس خدمات شبانه روزی و بی وقفه آنان قدردانی کرد.
دکتر زهرا معتمدی از جمله فعالیت های این واحد را اعزام و انتقال بیمار بین بیمارستان ها و ثبت آمار تخت اشغال یا خالی مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه و نیز ثبت و پیگیری مصدومان حوادث به صورت شبانه روزی عنوان کرد.
او اظهار کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون به پنج هزار و ۱۴۳ درخواست پذیرش اعزام بیمار از سوی سامانه MCMC این دانشگاه رسیدگی و ثبت شده است.
دکتر معتمدی، هدایت هدفمند بیماران اعزام شده و نیز پیگیری روند درمان در گروه های پر خطر و به حداقل رساندن تاخیر در نقل و انتقالات بیماران به واسطه وجود تخت خالی و یا مرکز متناسب با شرایط بیمار را از جمله مهم ترین اقدامات موثر این مرکز دانست.
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه از ابتدای امسال تا کنون، ارایه خدمت به بیش از ۴ هزار مادر باردار نیازمند به مراقبت های ویژه در مرکز پایش مراقبت های درمانی در دو حوزه بهداشت و درمان مورد پیگیری قرار گرفته است.
او ادامه داد: در این مرکز در هر نوبت کاری، یک پزشک، پنج پرستار و یک ماما به طور شبانه روزی فعالیت دارند و کارشناسان در هر نوبت کاری به صورت مقیم حضور داشته و تمامی وظایف این مرکز را پیگیری و بررسی می کنند.
دکتر معتمدی با بیان اینکه براساس آمارها روزانه به طور متوسط به ۱۰۰ درخواست پذیرش بیمار، رسیدگی می شود، اضافه کرد: مردم می توانند در صورت برخورد با هرگونه مشکل در اورژانس بیمارستان ها به سرپرستار مستقر در این بخش مراجعه و در صورت حل نشدن مشکل، با مرکز پایش مراقبت های درمانی به شماره سامانه ۱۸۱۹ تماس بگیرند.
رییس مرکز پایش مراقبت های درمانی دانشگاه هدف از فعالیت شبانه روزی این مرکز را ارتقای کیفیت خدمات درمانی دانست و گفت: این هدف با استفاده از دوربین های نصب شده در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه و مانیتورهای مرکزی و نظارت بر نحوه خدمات رسانی به بیماران در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه به صورت آنلاین در حال انجام است.
برقراری ارتباط موثر و هماهنگ در تمامی سطوح حوزه بهداشت و درمان، شناسایی موثر چالش های بیمارستانی و تسریع در ارایه خدمات به بیماران پرخطر با بهره گیری از یک سامانه منسجم اطلاعاتی و نظارتی فرآیندگرا و نتیجه گرا و وجود سامانه هایی نظیر پیشگیری از خودکشی، بیماران واگیر، شکایات، خرابی تجهیزات و کمبودهای دارویی بیمارستان ها و داشبورد مدیریتی کنترل بحران از دیگر فعالیت های این مرکز بود که دکتر معتمدی به آن اشاره کرد.
مرکز پایش مراقبت های درمانی (MCMC)، از سال ۱۳۸۹ به عنوان یک سامانه منسجم نظارتی، برای نخستین بار در کشور به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی شیراز کار خود را آغاز کرده و در ادامه در سایر نقاط کشور الگوبرداری و راه اندازی شد.