» آرشیو » جهش تولید در دیمزارهای کازرون راهکاری برای تامین امنیت غذایی
آرشیو - شهرستان
کد خبر:14186 | ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۸

جهش تولید در دیمزارهای کازرون راهکاری برای تامین امنیت غذایی

پرتو جنوب

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: در سال زراعی جاری سطح کشت ابلاغی در قالب طرح جهش دیمزار شهرستان ۲۹ هزار و ۳۱۷ هکتار میباشد .

به گزارش پرتو جنوب به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون؛ رشیدی با بیان اینکه طرح جهش دیمزار از سال ۹۹ ابلاغ گردیده بیان کرد: محصولات گندم، جو، عدس، نخود، گلرنگ، کاملینا، کلزا، محصولات علوفه ای و گیاهان دارویی در این طرح قرار گرفته اند.

این مقام مسئول افزود: این طرح در قالب مشارکت فعال ستاد اجرائی فرمان امام (ره) و با سه رویکرد مهم تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال و ماندگاری روستاییان به مرحله اجرا در آمده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: تعداد ۱۴ کارشناس پهنه در حوزه مراکز جهاد کشاورزی و حدود ۷ نفر کارشناس از بخش خصوصی (سازمان نظام مهندسی کشاورزی) در این طرح مشارکت خواهند داشت.

رشیدی تصریح کرد: اهداف و اولویتهای مهم طرح جهش تولید: توسعه کشاورزی حفاظتی (کم خاکورزی و بی خاکورزی) رعایت تناوب زراعی و الگوی کشت، حفظ بقایا، ارتقاء درجه مکانیزاسیون ایجاد پوشش گیاهی مناسب، اصلاح آرایش کاشت به ویژه در حبوبات دیم، توجه به میزان مصرف بذر در هکتار، مبارزه با عوامل خسارتزا، تغذیه بهینه بر اساس پیش بینی بارندگی ها و آزمون خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح، نظارت کارشناسان در تمامی مراحل از کاشت تا برداشت و تشویق کشاورزان به زراعتهای دیم با توجه به بحران آب می باشد.

این مقام مسئول افزود: امکانات و تسهیلات در طرح جهش دیمزار شامل: پرداخت یارانه جهت خرید اداوات مورد نیاز (دنباله بندها، -کارنده ها، سم پاشها)، تامین کودهای بذرمال، تامین اعتبارات لازم جهت برگزاری کلاسهای آموزشی، پرداخت کمک هزینه بیمه مزارع، به کارگیری کارشناسان بخش خصوصی برای اجرا و نظارت بر طرح، تامین خودرو مورد نیاز به منظور بازدید و نظارت هفتگی بر مزارع و تخصیص نهاده های کشاورزی از جمله کود می باشد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×