» آرشیو » اجرای طرح ملی تابستانه مهارت به صورت رایگان ویژه نوجوانان و جوانان
آرشیو - شهرستان
کد خبر:8126 | ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۲

اجرای طرح ملی تابستانه مهارت به صورت رایگان ویژه نوجوانان و جوانان

پرتو جنوب

مدیرکل فنی و حرفه ای استان فارس از اجرای طرح ملی تابستانه مهارت به صورت رایگان ویژه نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرتو جنوب، مدیرکل فنی و حرفه ای استان فارس گفت: طرح ملی تابستانه مهارت طی تفاهم نامه با هفت دستگاه دولتی از ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور ماه در قالب دوره‌های ۳۰ تا ۶۰ ساعته در حال اجراست و در این قالب بیش از ۵۰۰ دوره کوتاه مدت مهارت آموزی در آموزشگاههای آزاد و دولتی فارس اجرایی شده است.

رهام کیائی که در نشست خبری با خبرنگاران سخن می گفت با بیان اینکه این آموزش‌ها ویژه نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۱۸ سال است، افزود: این طرح در مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد ۳۵۰ دوره مهارتی در آموزشگاه‌های دولتی و ۱۵۰ دوره در آموزشگاه‌های آزاد فارس برگزار می‌شود که تا کنون بیشترین استقبال از رشته‌های فناوری اطلاعات شده است.

او همچنین عنوان کرد: تعداد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای این استان در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم از ۸۰۰ مورد به یکهزار و ۷۰۰ رسید که افزایش بیش‌ از ۲ برابری را نشان می‌دهد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان فارس افزود: انتخاب رشته‌های مهارتی و سرمایه‌گذاری در آموزشگاه‌های آزاد به عهده متقاضیان گذاشته شده و بیشترین آموزشگاه‌ها در آموزش خواهران و رشته‌های خدمات مانند کامپیوتر، پیرایش و آرایش و خیاطی بوده است.

کیائی یادآور شد: در حال حاضر یکهزار و ۱۲۵ آموزشگاه آزاد و ۵۵ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان فارس فعال است.

وی بیان کرد: در هفته جاری نیز به طور همزمان ۳۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان افتتاح می‌شود.

کیائی یادآور شد: فارس ۵۵ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای با بیش از ۳۰۰ کارگاه دارد که با ۶۰۰ کارشناس و مربی پیمانی و قراردادی و شمار بالایی مربیان مشارکتی و افتخاری، آموزش‌های مهارتی خود را به صورت رایگان به ۱۸ گروه هدف ارائه می‌کند.

مهارت آموزی ۷۵ هزار نفر استان فارسی در یک سال

مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس از هدف گذاری برای مهارت آموزی ۷۵ هزار نفر در سال جاری خبرداد و گفت: در چهار ماه گذشته ۵۰ درصد از این هدف گذاری محقق شده است.

کیائی اضافه کرد: امسال تا کنون ۴۴ هزار نفر سنجش مهارت شده‌اند که از این شمار ۱۰ هزار نفر برای تمدید یا تعویض گواهی خود دراین آزمون شرکت کردند.

وی گفت: سنجش مهارت افراد مهارت‌آموخته‌ آموزشگاه‌های آزاد و دولتی از سوی اداره سنجش آموزش فنی و حرفه‌ای فارس به صورت کتبی و عملی انجام می‌شود و به قبول شده‌ها مدرک بین المللی قابل ترجمه اعطا می‌شود.

ارتقای رتبه فارس در مسابقات ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به مزبانی فارس از چهار رشته بیستمین دوره از مسابقات ملی مهارت، گفت: در پایان این دوره که تا خردادماه امسال ادامه یافت، استان فارس موفق به کسب یک طلا در رشته نقاشی و دکوراسیون، پنج نقره در رشته‌های الکترونیک، جوشکاری، نقاشی، طراحی فضای سبز و پیرایش و یک برنز در دشته رباتیک شد.

وی افزود: استان فارس در این دوره از رقابت‌ها از نظر امتیاز نسبت به دوره گذشته از رتبه هشتم کشور به پنجم ارتقا یافت و از نظر کسب مدال نیز از رتبه هشتم به سوم رسید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس اضافه کرد: مسابقات آزاد مهارت زندانیان نیز در مرحله شهرستانی با شرکت ۴۰۰ نفر برگزار شد و ۱۸۴ برگزیده استانی در مرحله استانی رقابت کردند که تا پایان امروز نفرات برتر مشخص می‌شوند.

وی اظهار کرد: مهارت‌آموزی یکی از مواردی است که نقش بسزایی در اصلاح و تربیت زندانیان ایفا می‌کند چرا که بسیاری از این افراد به دلیل ضعف مهارتی و بیکاری گرفتار چنین آسیب‌هایی شده‌اند.

فعال شدن پروژه ساخت بزرگترین آموزشگاه هتلداری و گردشگری کشور پس از ۱۰ سال رکود

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان فارس گفت: مهمترین پروژه عمرانی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس، تکمیل مرکز هتلداری به عنوان بزرگترین مرکز تخصصی این رشته در سطح کشور است که از مصوبات دولت نهم است و بیش از ۱۰ سال دچار رکود و توقف شده بود.

وی افزود: تکمیل این پروژه در دولت سیزدهم فعال شده و اکنون به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

کیائی اضافه کرد: این مرکز آموزشی با ۶ هزار و ۷۵۳ متر مربع مساحت در هشت طبقه مجهز ساخته می‌شود و تکمیل آن با پیش‌بینی اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال برای تصویب در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به فارس پیشنهاد می‌شود.

محرومیت چندین شهرستان از داشتن مراکز فنی و حرفه ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس افزود: مرکز سنجش آنلاین مهارت فارس در جوار این اداره‌کل از دیگر پروژه‌های در دست ساخت فارس است که در پاییز امسال بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مهر نیز فعال شده و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

کیائی عنوان کرد: در حال حاضر هفت شهرستان فارس شامل کوار، خفر، زرقان، بیضا، اوز، سرچهان و بختگان از مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای محرومند که تامین این نیاز برای تصویب در دومین سفر رئیس جمهور به فارس پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس از خیران استان فارس خواست تا برای برای حل مساله اشتغال جوانان به سمت کمک به آموزشهای مهارتی حرکت کنند و در این راستا در تجهیز کارگاه‌ها همکاری کنند.

ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های فارس با ۱۷۵ مرکز جوارکارگاهی فنی و حرفه‌ای

کیائی اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی یکی از ماموریتهای فنی و حرفه‌ای است و مرکز جوار کارگاهی در این جهت ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: در زمان حاضر ۱۷۵ مرکز جوارکارگاهی در فارس فعال است که ۷۷ مورد آن سال گذشته راه‌اندازی شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس گفت: امسال تاکنون ۱۸ مرکز مهارتی جوار کارگاهی در کنار بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فارس ایجاد شده که تاثیر بسزایی در مهارت افزایی کارگران این بنگاه‌ها دارد.

خبرنگار و عکاس: مازیار فتحی

Print Friendly, PDF & Email
  • ×