» آرشیو » مزایای عضویت دائمی ایران در بریکس چیست؟
آرشیو - سیاسی
کد خبر:10421 | ۴ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۱

مزایای عضویت دائمی ایران در بریکس چیست؟

پرتو جنوب

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بیش از ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را کشور‌های بریکس تامین می‌کنند و دولت باید بریکس و ظرفیت‌ها آن را جدی بگیرد.
به گزارش پرتو جنوب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در ارتباط با مزایای عضویت در گروه بریکس برای کشورمان گفت: عضویت در بریکس رخدادی بسیار ارزشمند و نویدی بسیار خوب برای دیپلماسی و فعالیت‌های موفقیت‌های ایران در عرصه دیپلماسی اقتصادی متوازن است.

کارشناس مسائل روسیه اظهار کرد: برجام و تحریم‌ها هیچ نقشی در عضویت ایران در این گروه بسیار مهم نداشت و در ادامه هم نقشی ندارد و آن چیزی که اکنون غربگرا‌ها را از عضویت ایران در بریکس خشمگین کرده همان حرف‌های تکراری قدیمی و دروغ‌هایی درباره نقش تحریم‌ها در عضویت در بریکس است و بار دیگر هم می‌گویم تحریم‌ها هیج تاثیری در عضویت کشورمان در بریکس ندارد.

وی ادامه داد: بریکس سازمانی غیر تحریمی است و اکنون اعضای بریکس به شدت به دنبال آن هستند که مقابل سیاست‌های یک جانبه گرایی آمریکا و تحریم‌ها مقابله کنند. نکته دوم آن است که امروز هندسه نظام جهانی به سمت تغییر ساختار‌ها حرکت می‌کند که نمونه آن نیز همان بریکس است که سال ۲۰۰۶ توسط روسیه پیشنهاد آن داده شد و اولین اجلاس آن نیز ۲۰۰۹ برگزار شد و از ابتدای سال ۲۰۲۴ نیز ریاست دوره‌ای بریکس با روسیه است و اجلاس بعدی آن نیز در کازان برگزار می‌شود.

مدبر ادامه داد: همین الان آقای اوشاکوف دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه مسئولیت برگزاری بریکس را در روسیه دارد که ما به امید خدا در آن اجلاس به عنوان عضور دائم شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: تعامل و همکاری و توسعه مناسبات ایران و روسیه به شدت مهم است. همانگونه که روس‌ها کمک کردند که ایران عضور سازمان همکاری‌های شانگ‌های شد در بریکس هم روس‌ها نقش مثبتی در عضویت ایران داشتند و اینجا است که مشاهده می‌کنیم چرا غربگرا‌ها این مقدر نگران رابطه ایران و روسیه هستند.

او بیان کرد: بیش از ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را کشور‌های بریکس تامین می‌کنند که عدد مهمی است. این که نزدیک به ۴۰ کشور دنیا ۲۰ کشور رسما و ۲۰ کشور غیر رسمی درخواست عضویت در بریکس دادند و در بین این‌ها کشوری مثل مالزی و سنگاپور هم حضور دارند که در بحث اقتصادی در آسیا مشهور هستند نشان دهنده آن است که بریکس بر خلاف تصور آن که عده‌ای می‌گویند برای جامعه توسعه نیافته‌ها است این گونه نیست. بریکس اکنون آنقدر جذابیت دارد که اقتصاد‌های برتری مانتد مالزی و سنگاپور و اندونزی نیز در صف عضویت آن قرار دارند.

وی ادامه داد: حضور عربستان سعودی نیز تقویت مالی بریکس و باشگاه انرژی بریکس را در پی دارد و این نیز مهم است. عربستانی که مدت‌ها در کنار آمریکا و غربی‌ها بود آن‌ها هم آمده و در بریکس قرار گرفته است.

مدبر افزود: رئیس جمهور چین در نشستی در میان اعضای این گرو جمله‌ای درست را مطرح کرد و گفت ما در مسیر درست جهان ایستاده ایم و نکاتی هم که پوتین در اجلاس بریکس مطرح کرد نشان دهنده اهمیت ویژه این گروه در سطح جهان است.

وی گفت: مطرح کردن بحث ترانزیتی در بریکس و اشاره رئیس جمهور روسیه به دو مسیر بزرگ ترانزیتی که از ایران می‌گذرد نوید بسیار مهم و خوبی برای کشورمان خواهد داشت.

وی ادامه داد: توصیه‌ای دوستانه به دولت دارم آن هم این است که بریکس و ظرفیت‌ها آن را جدی بگیرند. ما اکنون باید ستاد عملیاتی در دولت داشته باشیم. به دلیل آن که می‌دانید به محض فعال شدن ما در بریکس دولت‌های مختلف به سمت کشورمان حرکت می‌کنند. این که اکنون بریکس بحث ترانزیت را مطرح می‌کند. مسئله‌ای مهمی برای اعضای بریکس است و نمی‌شود که ما زیرساختی آماده نکرده باشیم و فرصتمان در بروکراسی از بین رود.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اکنون در مسائل جهانی وقتی یک کشور مطرح می‌شود و در ائتلافی قرار می‌گیرد جهان به سمت آن کشور حرکت می‌ند و نیاز‌های خود را ارائه می‌دهد؛ خاطر نشان کرد: در مجموع امروز وقتی مشاهده می‌کنیم آژانتینی که از بانک توسعه جهانی وام نمی‌گیرد و از صندوق بین المللی پول فاصله گرفته و برای وام گرفتن به بانک توسعه بریکس مراجعه می‌کند نشان دهنده آن است که خدماتی که بریکس به اعضای خود می‌دهد جذابیت هایش نسبت به خدماتی که کشور‌های غربی می‌دهد بالاتر و بهتر است و این نشان دهنده آن است که همزمان که گروه هفت به سمت انزوای محدود در حال حرکت است جذابیت‌های سازمان‌های نو ظهور جهانی به دلیل نوع نگاهشان مقابل یک جانبه گرایی و کمک به توسعه همدیگر برای اعضا بهتر و بیشتر شده است.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×