» حوادث » قصه تلخ تیراندازی در عروسی!
حوادث - مقالات
کد خبر:22113 | ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۹

قصه تلخ تیراندازی در عروسی!

پرتو جنوب

نویسنده : مسلم احمدی- خبرنگار خبرگزاری پلیس فارس

باز هم قصه تلخ تیراندازی در یک مراسم عروسی و باز هم پرپر شدن یک کودک ۹ ساله.
تصور کنید خانواده ای به یک جشن عروسی دعوت می شوند و به خاطر یک سهل انگاری و یک بی مبالاتی و یک رسم و رسوم غلط، داغدیده از آن مراسم جشن و شادی به خانه خود بر می گردند.
اتفاقی که دو شب پیش در یکی از روستاهای شهرستان مهر در استان فارس رخ می دهد؛ ماجرا از این قرار است که در این مراسم عروسی، به واسطه رسم غلط تیراندازی، یک پسر بچه ۹ ساله از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان متاسفانه جان خود را از دست می دهد.
با تلاش مأموران انتظامی اسلحه بکار گرفته شده در مراسم عروسی کشف و در این خصوص دو متهم دستگیر و تحقیقات تکمیلی از آنان ادامه دارد.
برگردیم به اصل داستان؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی که در برخی از نقاط کشور از جمله بعضی از تقاط استان فارس متاسفانه رواج دارد و با وجود این همه هشدار و اتفاق های عبرت برانگیز، باز هم شاهد آن هستیم.
در گذشته بکارگیری و استفاده از سلاح برای دفاع از قبیله و وطن بود و در پاره ای از اوقات افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می گرفت.
به مرور زمان و آرام آرام سلاح گرم به ابزار دوست داشتنی خیلی‌ها تبدیل شد و متأسفانه در سال‌های اخیر تیراندازی در جشن‌های عروسی و حتی عزاداری فراوان شده و بیشتر توسط افراد کم‌سن‌و‌سال و بدون تجربه و تخصص انجام می‌شود که این مسأله بارها منجر به بروز حوادث ناگواری همچون مرگ عزیزان خانواده‌ها شده است.
سهل انگاری ناشی از شور و شوق در یک مراسم عروسی که منجر به اتفاقات جبران ناپذیری می شود و مراسم عروسی را به عزا تبدیل می کند.
بارها و بارها از سوی نهادهای مربوطه از جمله مجموعه انتظامی، پیام های هشداری در این خصوص به مردم ارائه شده است و از آنان خواسته شده که دست از انجام این رسم و رسوم غلط تیراندازی در مراسم عروسی و عزاداری بردارند تا دیگر بار شاهد این گونه اتفاقات تلخ نباشیم.
اما به فرموده امام علی (ع)؛ ” عبرت ها چه زیادند و عبرت گیرنده ها چه کم “.
بارها و بارها شاهد وقوع این اتفاقات تلخ بوده ایم، بارها دیده ایم که در مراسم عروسی و بر اثر تیراندازی خانواده ای داغدارشده اند و یا حتی خود عروس و داماد قربانی این رسم و رسوم غلط شده اند، اما به راحتی از کنار آن ها می گذریم و می گوییم این اتفاق برای ما نمی اُفتد، دریغ از اینکه حادثه در کمین است و هر لحظه ممکن است اتفاقی ناگوار رخ دهد.
متاسفانه شرایط به گونه ای است که تا چند ساعت یا نهایتا” تا چند روز پس از وقوع یک حادثه تلخ، همه چیز را فراموش می کنیم و دوباره بی توجه به همه عبرت ها و هشدارها کار خودمان را انجام می دهیم، موضوعی که در حوادث رانندگی نیز رخ می دهد؛ جایی که در جاده ها با چشم خود حوادث رانندگی را می بینیم ولی اوج بازدارندگی ما از سرعت و سبقت غیرمجاز به چند ساعت و یا چند روز بیشتر نمی کشد.
وجود این رسم خطرناک در کنار سنت‌های تاریخی و نیکو مانند نحوه برگزاری زیبا و سنتی مراسم عروسی در منطقه و در میان اقوم مختلف اخیرا مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می‌رسد باید عقلا و معتمدان محلی با همراهی مسئولان مجری قانون و متولیان امر، بزرگان و افراد تاثیرگذار و ریش‌سفیدان، هنرمندان و ائمه جمعه و امامان جماعت و اصحاب رسانه و مطبوعات راهکاری برای برچیده شدن این رسم غلط پیدا کنند و اجازه ندهند با انجام اعمالی نابخردانه به این صورت خانواده‌های بسیاری از مجلس جشن و شادی راهی مجلس عزا شوند.
وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.
در مجموع؛ به نظر می‌رسد مقابله با این پدیده بسیار سخت و زمان بر است، اما ضمن افزایش مجازات‌های قانونی باید راهکارهای پیشگیرانه دیگری تعریف شود تا هزینه انجام این رفتار غیر معمول بیش از پیش بالا برود. همچنین برخی تصمیمات از قبیل برخورد قانونی با صاحبان مجالسی که در آن از سلاح گرم استفاده شده، می‌تواند اندکی از افزایش این رفتار مخاطره آمیز بکاهد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×