» گوناگون » مقالات » لزوم حضور آمبولانس یا پزشکیار در کنار مسابقات ورزشی
مقالات - ورزشی
کد خبر:25408 | ۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱

لزوم حضور آمبولانس یا پزشکیار در کنار مسابقات ورزشی

پرتو جنوب

محسن بابادی- کارشناس ورزشی پرتو جنوب

یکی از ملزومات مدارس فوتبال که به جرات می توان گفت از وسایل کمک آموزشی و هر چیز دیگری مهم تر است، مسأله ای است که به سلامتی و جان فوتبالیست ها مرتبط بوده و در صورت بی توجهی به آن، خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. اما متاسفانه در اکثر مدارس فوتبال نادیده گرفته شده یا به صورت صوری به آن پرداخته می شود.

درست حدس زدید؛ منظورم حضور پزشکیار در مدارس فوتبال و حتی دیگر باشگاه های ورزشی است. زیرا با توجه به بیماری زمینه ای برخی بازیکنان کم سن و سال که حتی ممکن است خود خانواده ها نیز از آن بی خبر باشند، شرایط آب و هوایی خصوصا در ماه های گرم سال، تخصیص ساعات نامناسب تمرین به علت نبود سانس در ساعات مناسب، فشار تمرینات، استرس، هیجان و سایر عوامل وراثتی و محیطی، ممکن است شاهد بروز انواع آسیب ها در بازیکنان رده های پایه، بزرگسالان و حتی پیشکسوتان باشیم. بسیاری از مدارس فوتبال و باشگاه های ورزشی سطح کشور در استفاده از پزشکیار کوتاهی نموده و با پرداخت مبلغی ناچیز یا حتی به صورت رفاقتی، یک کپی کارت پزشکیاری یا بهیاری از شخصی که این مدرک را دارد اخذ نموده و آن را در پرونده و اسناد خود بایگانی کرده تا به وقت لزوم نشان بازرسان داده یا اگر خدای ناکرده اتفاق تلخی بیفتد، به کمک آن بتوانند در محاکم قضایی از خود دفاع کنند.

اما در اصل هیچ پزشکیاری در تمرینات حضور ندارد و چه بسیار مشاهده شده خانواده ها به علت فقدان پزشکیار داغدار شده اند. اهمیت این مسأله زمانی بیشتر مشخص می شود که تمرینات یا مسابقات پیشکسوتان برگزار می شود و چه بسیار پیشکسوتانی که به علت عارضه قلبی و دیگر عوارض جسمانی از این مسأله متضرر شده و اکنون دیگر در میان ما نیستند.

بیشتر بخوانید:

 چرا مربیان باید از رده های پایه و مدارس فوتبال شروع کنند؟

پس از تمامی مربیان و مدیران ورزشی رشته ها و سنین مختلف خواهشمندم به خصوص اکنون که در آستانه فصل تابستان پرداختن تمامی اقشار به ورزش بیش از دیگر فصول صورت می پذیرد، نسبت به همین مورد بسیار ساده اهتمام ورزیده و اگر توانایی کرایه آمبولانس در سانس های تمرین و مسابقات خود را ندارند، حداقل از یک پزشکیار یا بهیار باتجربه و کاربلد در کنار ورزشکاران استفاده نموده تا اگر خدای ناکرده مسأله یا مورد مشکوکی از جمله حملات قلبی، ترک خوردن یا شکستگی استخوان ها، کشیدگی و پارگی عضلات، تاندون ها، رباط و…خصوصا آسیب به ستون فقرات و جمجمه رخ داد، در کوتاه ترین زمان ممکنه اقدامات اساسی و لازم را انجام داده تا زمان طلایی نجات فرد از دست نرود.

چرا که سلامتی و جان افراد ورزشکار از هر چیزی مهم تر بوده و اگر اتفاق ناگواری رخ دهد، دودش به چشم همه خواهد رفت و دیگر حسرت و پشیمانی فایده ای ندارد. از خانواده ها نیز تقاضامندم هر گونه مسأله غیرعادی در خصوص شرایط جسمی و فردی ورزشکاران را پیگیری نموده و حتما باشگاه ورزشی و مربیان را در جریان آن قرار دهند.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×