» آرشیو » برخی دلایل نتایج ضعیف تیم های لیگ برتری خوزستان از نگاه آمار و ارقام
آرشیو - ورزشی
کد خبر:15404 | ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۱

برخی دلایل نتایج ضعیف تیم های لیگ برتری خوزستان از نگاه آمار و ارقام

پرتو جنوب

به قلم محسن بابادی- کارشناس ورزشی پرتو جنوب

اگر بخواهیم نگاهی به آمار و ارقام لیگ بیست و سوم تا بدین جای کار بیندازیم و عملکرد تیم های خوزستانی حاضر در لیگ برتر را بررسی کنیم، مو به تنمان سیخ می شود که چرا این چنین تحقیر شده و ته جدول جا خوش کرده اند.

تیم های خوزستانی در مجموع ۲۵ بازی تنها ۱۶ امتیاز کسب کرده اند. یعنی میانگین ۰.۶۴ امتیاز در هر بازی که طبق اصول حاکم بر کارشناسی فوتبال، شانس اصلی سقوط بوده و از کمترین امیدی برای ماندن در لیگ برخوردار نیستند. از همین تعداد بازی، کسب تنها سه برد یعنی میانگین هر ۸ بازی یک پیروزی، آبروریزی واقعی برای فوتبال استانی محسوب می شود که داعیه مهد فوتبال کشور بودن را داراست.

جالب اینجاست که استقلال خوزستان تنها تیم بدون برد لیگ محسوب می شود که این هم در نوع خود جالب توجه است. کسب ۷ تساوی آمار بدی تا این جای فصل محسوب نمی شود. اما در آن طرف مشاهده می شود که ۱۵ باخت از ۲۵ بازی بی‌سابقه بوده و فاجعه ای بزرگ برای فوتبال خوزستان قلمداد می شود. تیم های خوزستانی در مجموع ۴۱ گل، یعنی میانگین ۱.۶۴ گل در هر بازی دریافت نموده و تنها ۱۶ گل با میانگین ۰.۶۴ گل در هر بازی وارد دروازه حریفان کرده اند که رشد این آمار ها نیز طی چند هفته اخیر صورت گرفته، وگرنه به معنای واقعی کلمه مفتضحانه بوده اند.

از بررسی تعداد کم پیروزی ها و باخت های زیاد و دقت در آمار گل‌های زده و خورده این چنین برداشت می شود که تیم های خوزستانی در فاز دفاعی استحکام لازم و عملکرد خوبی را نداشته اند و مهم تر از آن در فاز تهاجمی و گلزنی بسیار ضعیف عمل کرده اند که چنین آمار و ارقامی حاصل شده است. پس می بایست توجه و تمرکز بیشتری روی خط دفاعی داشته و حال که به علت نداشتن مهاجمین خوب و تاثیرگذار، کمتر پایشان به گلزنی باز می شود، گل نخوردن اولویت اصلی آن ها باشد و سعی کنند تمرینات بهتری برای فاز تهاجمی خود خصوصا در یک سوم دفاعی حریفان طراحی نموده و در اسرع وقت مهاجمان گلزنی را به جمع خود بیفزایند.

چرا که اگر نگاهی به تاریخچه لیگ برتر و عملکرد تیم های همیشه میانه یا ته جدولی بیندازیم متوجه خواهیم شد که ملوان، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک چه درخششی تا این مقطع فصل داشته اند. اما تیم‌های خوب و ریشه دار فولاد، استقلال خوزستان و نفت آبادان که همواره حریفان از مصاف با آنها هراس داشته اند، این چنین تحقیر شده اند. به جرات می توان گفت در هیچ جای کشور طرفداران و تماشاگران فولاد و نفت آبادان را نمی توان یافت.

از نظر ساختار و امکانات نیز فولاد در کشور حرف اول را می زند. امسال بودجه تیم های خوزستانی نسبتا خوب است و این امید هست که مربیان نقاط ضعف خود را شناسایی و آنها را برطرف نمایند که دیگر چنین نتایجی تکرار نشود. ما نیز تمام قد از نمایندگان استان حمایت نموده و امیدواریم مطالب و موارد یاد شده دست کادر فنی این تیم ها نیز برسد. امید آن دارم که هفته دهم لیگ، پایان بخش ناکامی ها و آغاز فصل نویی در فوتبال استان باشد.

Print Friendly, PDF & Email
  • ×